Israel Hayom

בדרך לפשרה באביתר: "סיפוק מעצם ההיאחזות בקרקע"

לפי המתווה שגובש ועדיין טעון אשרור, תושבי המאחז יעזבו את המקום עד סוף השבוע, ובמקומם יוצבו חיילי צה"ל ● מעמד הקרקע ייבחן ובהמשך תוקם ישיבת הסדר ● ראש מועצת שומרון: "לא יום שמחה, אבל יום של התקדמות"

- אפרת פורשר אביתר

בתום דיון אל תוך הלילה במאחז אביתר, הסכימו התושבים להצעת הפשרה שהוצגה בפניהם על ידי ראש המועצה האזו רית שומרון, ראשי תנועת נחלה והרב אליקים לבנון. המתווה גובש במהלך דיון ארוך בלשכת שר הבי טחון גנץ ביום ראשון בערב, ועדיין טעון אישור סופי. בדיון נכחו גם שרת הפנים איילת שקד וראש המו עצה האזורית שומרון, שהציג דרי שות כתובות אשר נוסחו ביחד עם ראשי תנועת נחלה.

על פי המתווה המסתמן - תושבי המאחז, אשר מונה כיום 53 משפחות וכשישה רווקים - יעזבו את המקום עד סוף השבוע. במקומם תתפוס את המקום באופן מיידי פלוגה של הצבא. בעוד כחודש וחצי תוקם במ קום ישיבת הסדר, ובמאחז יתגוררו שלוש משפחות אשר נמנות על צוות הישיבה וכ 30 צעירים.

כל הבתים שהונחו בחודשיים שבהם קיים המאחז יישארו על מקו מם, ובינתיים יערוך המינהל האזרחי סקר קרקעות במטרה להכריז עליהן בתוך כחצי שנה כעל אדמות מדי נה. בהנחה שהמקום אכן יוכרז בסופו של התהליך כאדמות מדינה, תוקם ההתיישבות אביתר במקום.

לאחר הדיון בלשכת גנץ התקיימה אל תוך הלילה ישיבה במאחז, במה לכה הוצג לתושבים המתווה. הרוחות סערו ונעו בין התנגדות מוחלטת לבין תמיכה ותמיכה חלקית. הישיבה נמ שכה עד הבוקר ולאחריה ניתן לתו שבים זמן להצביע. בצהריים נספרו הקולות, ואז התברר כי רוב התושבים הצביעו בעד המתווה.

הממשלה החדשה ספגה ביקורת על הסיכום שאליו הגיעה עם המתנחלים. בתנועת שלום עכשיו אמרו: "הסכם הכניעה בין המדינה לבין מתנחלי אביתר ממחיש כי בשטחים איש הישר בעיניו יעשה והעבריינות משתלמת. אביתר הוא מאחז לא חוקי, שהוקם על ידי פורעי חוק שחייבים לפנות עכשיו. בלי טריקים ובלי שטיקים. נראה שגם בממשלת השינוי מה שהיה הוא שיהיה, ומי שקובע את מדיניות ישראל בשטחים הם ראשי המתנחלים ולא הממשלה והכנסת".

יוסי דגן, ראש המועצה, אמר: "זה לא יום שמחה, אבל יום של התקדמות. קיימנו עם המשפחות דיון ערכי מע מיק כדי לקבל החלטה, שהיא לדעתי הנכונה. זהו מתווה לא פשוט. קיבלנו את ההחל טה בלב לא קל. אנחנו קוראים מכאן לממשלה להקים יישו בים חדשים ביהודה ושומרון".

דניאלה וייס, ראש תנועת נחלה, אמרה אתמול: "הג ענו להבנה ביחד. זהו הישג משמעותי ביותר. תפקידנו כעם, כמתיישבים וכתנועות מיישבות הוא הבאת הממשלה לרמה ערכית, רוחנית וחלוצית שהיא מעבר לקושי היומיומי בכנסת. יש כאב גדול בלב, אבל גם שמחה גדולה".

"תחושת חלוציות"

טרם פרסום תוצאות ההצ בעה, המתה אתמול אביתר מאות בני נוער מכל רחבי הארץ, בעקבות הקריאה של צעירי הציונות הדתית להגיע למאחז העומד בפני פינוי. בית המדרש שהוקם במקום התמלא בצעירים, ומתנדבים במאחז דאגו להפעלת הנוער ולהטלת משימות כאלו ואחרות.

ברחבי המאחז פוזרו אוהלים שבהם ישנו הנערים והנערות. אחד מהם, עידו, תושב השו מרון, אמר: "באתי לבנות ול עזור, לקיים את מצוות יישוב הארץ". הוא סיפר כי הוא שומר על קשר הדוק עם הוריו ומק

פיד לעדכנם במתרחש, והם מצידם תומכים. נער אחר, תושב פתח תק ווה, אמר: "הקפיצו אותנו כי חשבו שיהיה פינוי. לא התכוונו להתנגד בכוח, אלא רק לשבת על הקרקע כדי להקשות על השוטרים את הפינוי".

גן הילדים במאחז היה אתמול מלא עד אפס מקום בילדים להורים שהגי עו ממקומות שונים בארץ. כך למשל, משפחה אחת הגיעה עם ילדיה מרמת הגולן. במקום שהו משפחות מירוש לים, ממרכז הארץ ומיהודה ושומ רון. "אני גרה במרכז הארץ. עברנו לפה עם חמישה ילדים. מבית של 250 מ"ר, עברתי להתגורר בבית של 50 מ"ר. זה לא יותר מדי קשה. יש פה תחושה מלהיבה של שינוי, של ציונות ושל חלוציות. למרות הצער מכך שנעזוב את המקום, אני מרגישה סיפוק. כי עדיין תהיה פה היאחזות בקרקע. וזה משהו שאנחנו גרמנו לו", אמרה לנו אחת התושבות.

כעת יש לראות אם ההסכם ייצא לפועל. בינתיים במערכת הביטחון נערכים לפינוי מיידי של המאחז אם תושביו לא יתפנו עד סוף השבוע, כך הורה גנץ.

 ?? צילום: שריה דיאמנט ?? צעירים באביתר
צילום: שריה דיאמנט צעירים באביתר
 ?? צילום: שריה דיאמנט ?? לומדים תורה במאחז אביתר
צילום: שריה דיאמנט לומדים תורה במאחז אביתר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel