Israel Hayom

ארץ הארזים בקריסה

מחסור חמור בדלקים, היעדר ציוד רפואי ומיליוני אזרחים מתוסכלים ● לבנון חווה משבר כלכלי שעלול לסמן את תחילת התפרקותה

- דניאל סיריוטי

לבנון הצליחה לשרוד את אירועי האביב הערבי שהכו במדינות ערב במהלך העשור האח רון, וצלחה אף את מלחמת האזרחים בשכנתה סוריה ואת מסעות הכי בוש האכזריים של דאע"ש. אולם בארץ הארזים מתחולל כעת משבר מהחמורים שידעה מאז שקיבלה את עצמאותה ב .1943

לבנון מצויה בעיצומו של משבר שלטוני חריף, שמאופיין באובדן משילות בחלקים נרחבים של המ דינה - אזור דרום לבנון, לדוגמה, מצוי כולו בידי חיזבאללה - ומע רכת שלטונית מסואבת שהשחיתות נמצאת בה בכל פינה. עכשיו מצטרף לתמונה משבר פיננסי שהביא את הכלכלה הלבנונית להיפר אינפל ציה ולמצב של חדלות פירעון עד לכדי פשיטת רגל כלכלית של המ דינה, שאינה מסוגלת להפעיל את מערכת הבריאות הציבורית שלה ולו ברמה הבסיסית ביותר. בימים אלה מדווח בלבנון על מחסור חמור בצ וותים רפואיים, ציוד סניטרי, תרופות ומקומות אשפוז.

כל זאת, שעה שהעולם כולו נאבק במגיפת הקורונה ומדינות רבות רו כשות חיסונים עבור אזרחיהן. לא כך המצב בלבנון, שם האזרחים נא לצים לקנות בכספם את מנות החי סון לקורונה.

הלבנונים מיואשים

המשבר הכלכלי חברתי בלבנון מתבטא בעיקר באחוזי אבטלה נו סקים. יותר מ 50% מהלבנונים לא עובדים במקומות עבודה קבועים, וקיימים פערים קיצוניים בין האז רחים העניים לבין העשירים. נוסף על כך, נרשמת שחיקה משמעותית בערך הלירה הלבנונית, שאיבדה בחמש השנים האחרונות קרוב ל 90% מערכה. הידרדרות זו הביאה לעליית מחירם של מוצרי מזון בסיסיים שכ מעט שלא קיימים במלאי המרכולים, וכן למחסור חמור בדלקים לכלי רכב

ותעשייה - עד כדי השבתה יזומה של מתקנים לייצור חשמל במדי נה. צעדי חיסכון ננקטו גם בנוגע לתפעול הצבא הלבנוני, החל מצ מצום מנות המזון המחולק לחיילים ועד להשבתת מתקנים צבאיים בשל המחסור בדלקים.

מצבה החמור של לבנון הידרדר מאוד בעקבות פיצוץ מחסן האמו ניה בנמל ביירות לפני 11 חודשים, שגרם למאות הרוגים ולאלפי פצו עים. עשרות אלפים מתושבי הבירה נותרו ללא קורת גג, מאחר שהפיצוץ גרם למחיקתן של שכונות שלמות במערב ביירות, ועלות שיקומן נאמ דת בעשרות מיליארדי דולרים שאין באפשרות המדינה לממן.

המשבר הפנים חברתי במדי

נה, שמורכבת מעדות שונות, חמור אף יותר מזה הכלכלי, שכן לכידו תה ואחדותה של לבנון תחת סכנה. הציבור הלבנוני מיואש מהמערכת הפוליטית הבלתי יציבה במדינה שבה ממשלות נופלות חדשות לבקרים.

מאות אלפי לבנונים יצאו להפגין בדרישה לסילוק ההנהגה המושחתת, ולשינוי השיטה הפוליטית הנהוגה בלבנון שמבוססת על חלוקה לפי מפתח עדתי, שקובע כי הנשיא תמיד יהיה מהעדה הנוצרית, ראש הממשלה מהעדה המוסלמית סונית ויו"ר הפ רלמנט מהעדה המוסלמית שיעית.

לצד כל זאת, קרן המטבע והב נק העולמי דורשים גם הם תוכניות התייעלות והבראה, וכן רפורמות כל כליות ממשלתיות נרחבות בתמורה למתן הלוואות שיסייעו לכלכלה הל בנונית לצאת מהבוץ. אולם בהנהגה השולטת, יחד עם האליטות בלבנון שלא ששות לוותר במהירות על כוחן השלטוני והכלכלי, מטרפדים כל ני סיון להבריא את לבנון.

חיזבאללה שולט במצב

בינתיים, ארגון הטרור חיזבאללה עושה במדינה כבשלו, כשהוא מופ על בידי פטרוניו באיראן. המזכ"ל חסן נסראללה טען שחיזבאללה הוא "פטריוטי לבנוני", אך הארגון השי עי, באמצעות כוחו הפוליטי, מונע כל קידום של רפורמות כלכליות וממשלתיות שיסייעו בפתרון המש בר. בעוד הצבא הלבנוני נאנק תחת עול הצמצומים והחיסכון, ואינו רוכש מזון ותרופות לחייליו - חיזבאללה מחזיק בכוח צבאי עצמאי ונפרד, עם ארסנל עצום של אמצעי לחימה ומי מון בלתי פוסק שמופנה אליו מטהרן.

אחת הסברות בקרב גורמי מודי עין בישראל ובמערב היא שאם המ שבר הפוליטי חברתי כלכלי בלבנון יימשך ואף יחמיר, המדינה תחדל למעשה להתקיים ובפועל תתפרק לכמה ישויות עדתיות שונות. שנת 2021 עשויה להיות השנה שתבשר על תחילת תהליך התפרקותה של המדינה הלבנונית.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? הפגנה בלבנון. האזרחים קוראים לסילוק ההנהגה
צילום: אי.אף.פי הפגנה בלבנון. האזרחים קוראים לסילוק ההנהגה
 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? אזרחים לבנונים דוחפים מכונית נטולת דלק
צילום: רויטרס אזרחים לבנונים דוחפים מכונית נטולת דלק
 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? נסראללה
צילום: אי.פי.אי נסראללה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel