Israel Hayom

המשחק הכפול של נסראללה

- עודד גרנות

הלבה הרותחת, שמבעבעת כבר חודשים רבים מתחת לפני השטח בלבנון, התפר צה השבוע פעם נוספת בדמות מפגינים זועמים, שניסו לפרוץ אל סניפי הבנק המרכזי בכמה ערים במחאה על המחסור המשווע בתרופות, בדלק ובמוצרי יסוד. הצבא, שממשיך עדיין לתפקד בדרך נס למרות הפגיעה בשכר חייליו, הצליח להדוף את המפגינים.

לבנון קורסת. הבנק העולמי טוען כי ב 150 השנים האחרונות לא חוותה שום מדינה משבר כלכלי חמור מזה. שערו של הדולר, שנסחר בשוק השחור בינואר 2020 כנגד 2,000 לירות לבנוניות, הגיע בתחילת החודש ל 18 אלף. בהסתערות על תחנות הדלק, שמיובא במטבע חוץ, נהגים רבים ביניהם ולפעמים גם יורים כדי לתפוס מקום בתור האינסופי.

שר האוצר מזהיר מפני החשכה מוחלטת של המדינה, אם לא יישאר די סולר כדי להפעיל את תחנות הכוח. ב 20 החודשים האחרונים איבדו עשרות אלפי בני אדם את מקומות עבודתם, וכמחצית מ 6 מיליון התושבים הידרדרו כעת אל מתחת לקו העוני.

יש סיבות רבות למשבר הכלכלי החמור שפו קד את לבנון, למשל השחיתות והסיאוב שפשו במשך שנים בשכבה השלטת ובצמרת המפ לגות והעדות, ובהן כמובן בכירי חיזבאללה, שרוקנו את הקופה הציבורית; נטל הפליטים, ובהם מיליון איש שנמלטו מסוריה; וכן הפגיעה ביצוא הלבנוני וגם ביבוא בעקבות הסנקציות שהוטלו על איראן.

אבל מה שגורם להחרפת המצב הקשה, שנמ שך כבר קרוב לשנתיים, הוא השיתוק הפוליטי שאוחז במדינה מאז הקיץ שעבר. ממשלת לב נון התפטרה אחרי הפיצוץ בנמל ביירות בחו דש אוגוסט, שגרם למותם של יותר מ 200 בני אדם. הניסיון לכונן ממשלה מתפקדת חדשה לא צלח עד כה בגלל הוויכוח המתמשך בין ראש הממשלה המיועד סעד חרירי, לבין הנשיא מישל עאון וחתנו, ראש הגוש הנוצרי ג'ובראן באסיל, על הרכב הממשלה.

חיזבאללה, רק לכאורה, אינו שותף לעימות הזה, אבל לא ממש מסייע ליציאה מן המבוי הסתום, אלא נוקט משחק כפול שמשרת היטב את מטרותיו. מצד אחד הוא משדר שאינו חותר למלחמת אזרחים, שעלולה בכל זאת לפרוץ בכל רגע אם תחריף המצוקה, ואף הורה לאנשיו לש מור על איפוק מירבי ולא להיגרר לפרובוקציו­ת ברחובות. אבל מצד אחר נסראללה, כאמור, גם לא נוקף אצבע כדי לסייע לפתרון המשבר וגם לא מנסה ללחוץ על הנשיא עאון וחתנו באסיל, שהם בעלי בריתו הפוליטיים, למצוא פשרה.

ההסבר לכך נעוץ אולי בעובדה שנסראללה מייחל, ולא מהיום, לקריסת השיטה הפוליטית בלבנון, הנשענת על מפתח עדתי. השיטה הזו משמרת מאז 1943 את תפקידי המפתח במ דינה - הנשיא וראש הממשלה - בידי נציגי העדה המרונית נוצרית והעדה הסונית. מנהיג

חיזבאללה מאמין כי הגיעה העת שהעדה השי עית )שגדלה מאז( תתפוס את המקום הראוי לה בהובלת המדינה, והוא כ"מגן העדה" ובעל הכוח הצבאי החזק, יוכל לעצב את פניה של לבנון החדשה כרצונו.

הוא לא רוצה שזה יקרה כתוצאה ממלחמה פנימית, שהוא חושש ממנה, אבל גם לא יתנגד אם מתוך הכאוס הנוכחי תקרוס השיטה ולב נון בהשפעתו תהפוך לגרורה של איראן, מעין מדינת חסות של האייתוללות בטהרן.

לכן גם התנגד בתוקף לכניעה לדרישות קרן המטבע הבינלאומית ליישם רפורמות מקיפות בלבנון כתנאי לסיוע כלכלי, כיוון שמדובר בגוף "הנשלט בידי המערב", ולכן הציע הש בוע שאיראן תספק "כמחווה של ידידות" נפט ללבנון תמורת תשלום במטבע מקומי בלבד. יריביו של נסראללה בלבנון דחו, בינתיים, את ההצעה, למרות המצב הקשה, אבל הוא עדיין לא אמר את המילה האחרונה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel