Israel Hayom

גיוס החרדים: ועדת טל הפסידה, אבל מדינת ישראל ניצחה

- דוד זולדן | שבוע לפטירת השופט צבי טל ז"ל הכותב הוא מחבר הספרים "חרדים לגורלם" ו"החרדים החדשים", חבר הוועדה לשוויון בנטל, ממייסדי הנח"ל החרדי, חוקר ומרצה

בשנת 1998 רעשה הארץ כשהוקמה ועדת טל - ועדה מיוחדת לגיבוש הסדר לגיוסם של בני הישיבות לצבא - בראשות השופט צבי טל, שהלך לפני שבוע לעולמו.

טל דגל בפשרה וניסה לחלץ תמורה כלשהי מהציבור החרדי. הוא זיהה הזדמנות לא שוויונית בעליל, ומאוד לא פופולרית בציבור, אבל ביקש לממשה מתוך ראייה השוללת את גישת "הכל או כלום". כל מטרתה של ועדת טל היתה להגיע לה סדר שירות עם החרדים, אלא שהיא הציגה בעיקר הסדר ופחות שירות, וגרמה לזעם רב בקרב הציבור הישראלי. טל נתקל באש עזה שהופנתה אליו מי מין ומשמאל, ועורר, בלי שהתכוון לכך, את דעת הקהל בעד גיוס החרדים לצה"ל ונגד אימוץ מס קנות הוועדה שבראשה עמד.

באותם ימים עתר ח"כ אמנון רובינשטיין לבג"ץ נגד שר הביטחון, בדרישה לקביעת מכסה מרבית סבירה למתן דחיית שירות לבני הישיבות. עתירה זו הובילה את משרד הביטחון לפתוח במגעים למציאת

פתרון, שבסופו של דבר ִאפשרו את פתיחת שערי צה"ל בפני חרדים - באמצעות הקמת הנח"ל החרדי, ומה שאני נוהג לכנות "סיירת מטכ"ל חברתית".

כשהוקם הנח"ל החרדי, התרבו ההתקפות על ועדת טל; הציבור הבין שאם צעירים חרדים יכולים להחזיק נשק ולעמוד אל מול האש, אז מי צריך את הפשרות של צבי טל, ולמה בעצם להסת פק בשירות לאומי? כשפגשתי את השופט טל בוועדת שקד בכנסת, הוא גילה הע רכה לשירותנו, אבל גם לא הסתיר את מורת רוחו מהנזק התדמיתי שגרמנו לו כשהצגנו אותו כוותרן ופשרן.

כשהרב אהרן שטיינמן, מנהיגו של הציבור החרדי ליטאי, הביע תמיכה מפ תיעה בגיוסנו - הוא הבין כי הנח"ל החרדי הציל את עולם הישיבות, על רקע חוק טל ובשל הלחץ הכבד שבו היה נתון אז הציבור החרדי לנוכח הבטחותיו החוזרות ונשנות של הרמטכ"ל היוצא אהוד ברק "לגייס את החרדים"; זאת אף שהיו אלו הבטחות

סרק, שלא מומשו במבחן המציאות.

כאשר הוקמה המסגרת החרדית הצבאית והוכיחה עצמה, היו לה שתי משמעויות: האחת, נוצר רושם כאילו הציבור החרדי זרק עצם גדולה לאלו שדר שו לגייס את החרדים, ובכך סייע גיוסנו להפחית משמעותית את עוצמת האש שהופנתה כלפיהם. והשנייה, נוצר פתרון אמיתי לכל מי שלא מוצא את עצמו בעולם הישיבות או בחר מרצון באפשרות להתגייס. המדינה הבינה שיש רצון טוב ואמיתי מצד הציבור החרדי לגייס את אלו שאינם לומדים, ולכן באה הממשלה לקראת החרדים ובתמורה הכ שירה את חוק טל כמחווה של רצון טוב.

באחד הראיונות של טומי לפיד ברדיו הוא השתלח בחרדים ותקף את בחורי הישיבות שלא מתגייסים לצה"ל. גאולה כהן, שהיתה איתו בשידור, סתרה את דבריו באומרה שיש בידיה עיתון המספר על יחידה שהקימו השבוע במיוחד למען החרדים, ושהדבר מוכיח שהחרדים כן מתגייסים. לפיד לא ידע מה להשיב לה והחליף נושא. לקראת הבחירות ערך סיור בכניסה לרכבת מרכז בתל אביב. ניג שתי אליו עם המדים והצגתי עצמי כבוגר המחזור הראשון של היחידה. הוא התעניין והסביר כמה זה חשוב. סברתי בפניו ש"רב המאחד על המפלג", ולחצנו ידיים. לסיום אמר בקולו הייחודי, "אם כל החרדים היו כמוך - אני הייתי מובטל".

צבי טל אמנם הציג מתווה כנוע ורופס, והוועדה שבראשה עמד נכשלה במבחן המציאות; אבל הוא הצליח לעורר את דעת הקהל בעניין הצורך למצוא פתרון אמיתי לסוגיית גיוס החרדים ולהוביל את הממשלה לאתר מתווה חדש. הכישלון של ועדת טל הוא בעצם הניצחון של כולנו, שכן שני עשו רים אחרי שחוק טל התקבל בכנסת, הוקמו בצה"ל 15 יחידות הומוגניות לחרדים, ושני גדודים לו חמים הצועדים בדרך לחטיבה חרדית - לתפארת מדינת ישראל.

 ??  ?? צבי טל ז"ל
צבי טל ז"ל
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel