Israel Hayom

"הפתרון למשבר הדיור - הפרטת רמ"י"

שר הכלכלה והתעשייה לשעבר קורא לפירוק מונופול רשות מקרקעי ישראל: "חובה להגדיל את היצע הקרקעות" ● ח"כ רוטמן האיץ בשר המשפטים לבטל את הפטור משקיפות לאגודות העות'מאניות

- גלעד צוויק

שר הכלכלה והתעשייה לש עבר, ח"כ אלי כהן )ליכוד(, קורא לפרק את רשות מקרקעי יש ראל )רמ"י(. כהן, שכיהן גם כיו"ר ועדת הרפורמות, שקידמה חקיקה מגוונת בתחום הבנייה, אומר כי הפתרון למשבר הדיור עובר בהג דלת היצע הדירות, דרך פירוק מו נופול רמ"י.

"פתרון משבר הנדל"ן עובר דרך הגדלת ההיצע, וזה יכול לקרות רק בתנאי שמינהל מקרקעי ישראל יג דיל באופן ניכר את היקף הביקו שים", אומר כהן ל"ישראל היום". "עם זאת, מינהל מקרקעי ישראל הינו גוף מסואב שאינו שירותי ואינו עומד בי עדים, ומוכוון להגדיל את קופת המ דינה על חשבון רוכשי הדירות. רק פירוק המינהל והקמת גוף חדש, תוך יצירת תחרות, קביעת יעדים ומתן דגש על השירות, יצליחו לשנות תר בות חולה זו שקיימת במינהל מקרקעי ישראל זה שנים".

לדברי כהן, "יש צעדים משלימים שנדרשים לטובת טיפול במשבר הנדל"ן", ובהם הפרטת תחום התכנון

וההיתרים לגורמים פרטיים - בדומה לרישוי רכב ובדומה למקומות אחרים בעולם - הגדלת היקף המימון לחב רות בתחום, מתן תמריצים לרשויות מקומיות על כל היתר בנייה וביטול הקלות שונות שמאריכות לדבריו את מועד העלייה לקרקע.

לדבריו, במחיר למשתכן ההתאמות שנדרשות הן שמחצית מכל פרויקט של המינהל, למעט העיר תל אביב, יהיה במסגרת מחיר למשתכן, ות מהיל הדירות יכלול דירות של 3 ו 4 חדרים בלבד.

בדרך להשוואת מעמדות?

בתוך כך, ח"כ שמחה רוטמן )הציונות הדתית( הפנה שאילתה לשר המשפטים גדעון סער: אם ומתי ייחתמו תקנות השקיפות לאגודות העות'מאניות, שישוו מעמדן למע מד העמותות - זאת בהתאם למתווה משרד המשפטים שפורסם ב .2019

האגודות העות'מאניות, בשו נה מעמותות, נהנות מסמכויות סטטוטוריות המאפשרות להן לפ עול בצורה לא שקופה ולהסתיר את נתוניהן הכספיים. לפי דיווח עד כני של רשמת העמותות, יש כיום 3,343 אגודות עות'מאניות פעילות בישראל, בכללן ההסתדרות החדשה, הסתדרות המורים, התאחדות התע שיינים, התאחדות המלונות, קרנות מחקר, התאחדויות מקצועיות ועוד.

בעבר מנע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את הח תימה על התקנות על ידי שר המש פטים לשעבר, אמיר אוחנה, בטענה שמדובר היה בממשלת מעבר. לאחריו הקפיאו שרי המשפטים אבי ניסנקורן ובני גנץ את התקנות, אך עתה ניתן לחתום עליהן. כעת מפנה ח"כ רוטמן את הסוגיה לפתחו של השר הנכנס, גדעון סער. משר המשפטים נמסר: "משרד המשפטים החל לדון בעניין עוד בתקופתה של שקד כשרת משפ טים. מדובר בנושא כבד משקל, והוא יובא לדיון בפני שר המשפטים בימים הקרובים. לאחר שילמד את הנושא - יקבל השר החלטה".

 ??  ?? רשות מקרקעי ישראל
רשות מקרקעי ישראל
 ??  ?? חבר הכנסת אלי כהן
חבר הכנסת אלי כהן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel