Israel Hayom

שיתוף הפעולה של פקיסטן וישראל נחוץ לביטחון האזור

- אחמד קוריישי | עיתונאי פקיסטני ל"ישראל היום"

כשלוחמי צבאות פקיסטן וישראל יחלו היום את השתתפותם בתרגיל בים השחור, ייווצ רו טביעות רגליים חדשות על המסגרות ועל התרגילים שבהם שתי המדינות משתפות פעולה באופן עקיף, אף שירושלים ואסלאמאבאד לא מנהלות יחסים דיפלומטיים רשמיים.

שיתוף הפעולה במסגרת תרגיל "רוח הים" הוא חלק מהמגמה שבה צה"ל וצבאות מדינות ערב והאסלאם מוצאים עצמם משתפים פעולה בתרגילים רבי משתתפים. הפעם ישראל תש תתף לצד שמונה מדינות בעלות רוב מוסלמי - וכמובן ארה"ב וברית נאט"ו.

התרגיל הזה מסתיר הישג דיפלומטי. הנוכחות של לוחמים ישראלים לצד מקביליהם הערבים מביסה את ההערכות כי מבצע שומר החומות קטע את שיתוף הפעולה שבין מדינת היהודים לבין מדינות ערב. חמש מתוך שמונה המדינות בעלות הרוב המוסלמי שמשתתפות בתרגיל "רוח הים" - אלבניה, מצרים, מרוקו, טורקיה

ואיחוד האמירויות - מנהלות יחסים דיפלומ טיים מלאים עם ישראל.

שיתוף הפעולה בין צה"ל לבין צבאות מדי נות ערב והאסלאם עדיין לא התרחב, אולם הוא מתחיל לבלוט. לאורך העשורים האחרו נים זירות היחסים בין אסלאמאבאד לבין ירו שלים הן מגוונות. האירוע המכונן היה הפגי שה הרשמית ב 2005 בין שר החוץ דאז סילבן שלום לבין עמיתו הפקיסטני, חורשיד קאסו רי. בד בבד, הסיכויים שנציגים צבאיים פקיסטנים וישראלים נתקלו אלה באלה במסגרות צבאיות בטור קיה, באזרבייג'ן ובסין - גבוהים. אם נעבור להסכמי אברהם, גם במקרה של מדינות המפרץ - הן מנהלות יחסים ביטחוניים הדוקים עם ישראל ועם פקיסטן כאחד. יחסי ישראל פקיסטן לא התקדמו עד היום, בעיקר לנוכח ההתמקדות של פקיסטן ב"שכונה הקרובה": אפגניסטן, הודו ואיראן. האקלים הפו ליטי מסייע לפופוליסטי­ם להתחזק ומאפשר לדיסאינפור­מציה שמקורה בחמאס ובאיראן לה תפשט, על אחת כמה וכמה בצל הסכמי אברהם. עם זאת, פקיסטן היא מדינה מתונה, ובקרב חוגי המדיניות המשפיעים, האזרחיים והצבאיים כאחד, עולה ההבנה כי היחסים בין המדינות חשובים לשלום ולביטחון במזרח התיכון כולו.

 ?? צילום ארכיון: יהודה בן יתח ?? ספינות חיל הים באילת
צילום ארכיון: יהודה בן יתח ספינות חיל הים באילת
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel