Israel Hayom

לשבור את מחסום הקול | ח"כ שירלי פינטו בטור מיוחד

ח"כ שירלי פינטו | על שילוב המוגבלים בחברה

-

"רוא?". חברת הכנסת שירלי פינטו, את יודעת לק

כך, בלי להתבלבל, שאלה אותי אחות מוסמכת לפני כמה ימים, כשהגישה לי מסמך רפואי. "קחי לך קצת גרידת אתרוג, חצי כפית, תאכלי את זה וזה יחזיר לך את השמיעה", אמרה לי לפני כמה שנים טובות אישה דואגת, כאשר המתנתי לרכבת לתל אביב כששירתתי כחיילת. "יש לך כלב נחייה?" תחקרו אותי תוך כדי שיחה עם קבוצת בני נוער. "את יודעת לכתוב?" התע ניינו בזמן שהייתי סטודנטית שנה ג' למשפטים. ואלו רק כמה מקרים שחוויתי מתוך אין ספור אמירות שנובעות מחוסר היכרות עם העולם הזה. אודה ולא אכחיש: עצוב, אך התגובות הללו אינן יוצאות דופן. פעם הייתי נתקפת בהלם קל, אבל בימינו - זה כבר עובר לידי. וזו טעות שלי, כי המיתוסים ההזויים האלו, בכל הנוגע לאנשים עם מוגבלויות, חייבים להישבר.

אנשים עם מוגבלויות מהווים 1.8 מיליון איש בישראל, שלמעשה, חווים חסמים וקשיים יומיומיים. חוסר ההיכרות עם עולמם מהווה ״רעה חולה״, הגורמת לאנשים עם מוגבלויות להישאר בשולי החברה הישראלית )או כמו שאני מכנה את זה: ״הפריפריה האנושית״(, ובעצם הופך להיות הדבר העיקרי שמונע מאותה אוכלוסייה כניסה לשוק התעסוקה, כניסה לחיי היומיום, וכניסה לכל מקום.

אוכלוסייה זו נאבקת להשתלב בחברה היש ראלית, אבל לצערי, כמעט ללא הצלחה. כאישה חירשת וכאימא לפעוט חירש, אני יודעת שאם היו מושקעים משאבים רציניים בחינוך עוד בגיל צעיר, על הכרת סוגי האוכלוסיות עם מוגבלות - אותם צעירים היו רואים אנשים עם מוגב לויות כחלק בלתי נפרד מהמציאות ומהחברה הישראלית.

ישנם אינספור רעיונות איך להעביר להם את התכנים המסקרנים והחשובים האלו, בין אם זה דרך שיעורי עומק בבית הספר היסודי, בחטיבה ובתיכון; חשיפה לתכנים מקצועיים על ידי מו רים עם מוגבלות בעצמם, או אפילו לגרום להם לחוות את המציאות היומיומית יחד עם ילדים עם מוגבלויות. כשהצעירים והצעירות יגדלו

חוסר ההיכרות עם עולמם של בעלי המוגבלויות גורמת להם להישאר בשולי החברה הישראלית - הפריפריה האנושית

ויזכו להיות מנהלי חברה, עורכי דין, רואי חשבון )או כל תפקיד אחר בעל השפעה( ויגיע הרגע שהם יראיינו מועמד עם מוגבלות, הסיכוי שלא יקבלו אותו מחמת מוגבלותו, יהיה נמוך בצורה משמעותית.

אדרבא, אם נצליח להעסיק חצי )ואני מדגישה - רק חצי( מהאוכלוסיי­ה הזאת בשוק התעסוקה - המשק הישראלי ירוויח ארבעה מיליארד שקל כל שנה. זה מצב של :Win-Win גם האדם זוכה להרגיש ערכי, עם סיבה לקום מהמיטה כל בוקר ולפרנס את משפחתו בכבוד, וגם המדינה זוכה.

אזרחי מדינת ישראל צריכים להתחיל להבין שאנשים עם מוגבלויות הם כאחד האדם - עם רצונות, חלומות ושאיפות. כולנו חייבים לבנות יחד עידן חדש שבו "מוגבלות" היא לא מילה גסה. מאמינה שנעשה את זה. מאמינה בכם.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel