Israel Hayom

שרת החינוך:חופש גדול? אפשר באוגוסט-ספטמבר

שנה מהספרים: כ 1.6 מיליון תלמידים יוצאים לחופשה

- נועם )דבול( דביר

שאשא ביטון מסמנת מטרות ● "אפשר למצוא פתרונות יצירתיים כמו לשנות את החופש מיולי אוגוסט לאוגוסט ספטמבר, אבל זה משהו שאני רוצה לעבוד עליו עם כל השותפים" ● נועם )דבול( דביר, עמ'

החינוך הדביק פערים טכנולוגיים של שנים, מחשבים חולקו לתלמידים מעוטי יכולת, המורים עברו השתלמות בלמידה מקוונת ובתי הספר צוידו בציוד תק שורת - ועדיין יש עוד עבודה לעשות.

"אגרוף בבטן"

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, מסיימת את השנה הזאת עם הישג והג שמת חלום, אך גם היא תרצה להשאיר את הקורונה מאחוריה: "חשוב לזכור את הכל כדי שנוכל ללמוד מטעויות. אני חושבת שאסור לחזור על הוויתור הבלתי נתפס על התלמידים במהלך השנה הזאת. היה מאוד קל לשלוח אותם לתקופה ארוכה הביתה. אי אפשר לתת

להם חומר לימודי בזום מבלי להתייחס להיבטים רגשיים וחברתיים. תלמי דים הגיעו אלי לוועדת הקורונה, וסי פרו ששכחנו אותם בבית ושנמאס להם להיות קובייה על המסך - זה אגרוף בבטן עבורי".

בשבועיים האחרונים חווים בישראל מעין התפרצות מחודשת של הקורונה, ומספר התלמידים והמורים החולים במ ערכת החינוך נמצא גם הוא בעלייה. איך תיראה השנה הבאה?

"אנחנו מקימים צוות שיכלול אנשי משרד וגם אנשי מקצוע ממשרד הב ריאות, ויחד איתם נגבש תוכנית לשנה הבאה. התפיסה היא לשמר את השג רה עבור התלמידים, אם חלילה תהיה התפרצות. לשמחתי הרבה מכל, מה שאני שומעת מאנשי המקצוע בשבו עיים האחרונים הוא שאנחנו לא צפויים לראות התפרצות משמעותית. אנחנו במצב אחר כי אנחנו מחוסנים ויוד עים הרבה יותר על הנגיף. הרעיון הוא לראות איך בונים שגרה לצד ההתמו דדות עם ההיבט הרפואי. אבל אם נניח יקרה משהו, למשל פנדמיה חדשה - כל הנושא של האמצעים הדיגיטליים והלמידה מרחוק כבר מוכר לנו, ואנחנו נמשיך ונחזק את זה.

"לדוגמה, הנחתי שתלמידים לא יח זירו את אמצעי הקצה שהושאלו להם

שאשא ביטון: "אנחנו מקימים צוות שיכלול אנשי משרד וגם אנשי מקצוע ממשרד הבריאות, ויחד איתם נגבש תוכנית לשנה הבאה. התפיסה היא לשמר את השגרה עבור התלמידים, אם חלילה תהיה התפרצות"

מבית הספר בסוף שנת הלימודים. המ חשבים והטלפונים נשארים אצלם כדי שיוכלו להמשיך למידה ברצף. כמו כן, החלטתי שבשנת הלימודים הקרובה לא יאוחדו כיתות כתוצאה מהפחתת תל מידים. ובכלל אנחנו לא הולכים אחו רה. למשל, אני פועלת לכך שתומכי ההוראה שגוייסו לכיתות ג'-ד' יישארו במערכת החינוך, אנחנו נרוויח אותם, וגם אם יקרה משהו - יהיה לנו אותם בשלוף. אני רוצה את מערכת החינוך ערוכה. גם שעות התגבור שניתנו לבתי הספר בקיץ יישארו אצלם וינוצלו בת חילת שנת הלימודים הבאה".

"שישי חברתי"

זה השבוע השלישי של שרת החינוך החדשה בתפקיד, ומאות אלפי אנשי חינוך תולים בה תקווה. כששואלים אותה איזו מערכת חינוך היא מצאה היא אומרת: "יש פה מערכת שצריכה רה ארגון, ופעם שנייה צריכה מישהו שיוביל אותה באופן שיטתי, עם תוכ ניות מסודרות. אני לא באה לבקר את מה שקורה, אלא לראות איך מושכים אותה למעלה ואיך עושים דברים טו בים, זה מה שמניע אותי. היו לי שתי פגישות מצוינות עם שני ראשי ארגוני המורים, רן ארז ויפה בן דוד".

כשהשרה מזכירה את שמה של יפה בן דוד, השאלה על הכוונה לעבור לחמישה ימי לימוד בשבוע בבתי הספר היסו דיים מתבקשת: "הכוונה היא לבטל את הלימודים המסורתיים ביום שישי ולה פוך אותו לשישי חברתי. תהיה פעילות העשרה, שיתוף תנועות נוער ואפילו נשלב את המחויבות האישית של תל מידי תיכון בתוך בתי הספר היסודיים".

יש לא מעט הורים שחוששים שייקחו להם את יום שישי. "ביום שישי היל דים יהיו בבתי הספר", היא מרגיעה: "הכוונה היא ליצור משהו עם השפעה משמעותית רחבה, אני לא רואה במע רכת החינוך בית ספר, אלא בית חינוך עם אלמנטים חברתיים, רגשיים וכדו מה. לגבי מה שיקרה עם שעות הלימוד האלה של יום שישי - זה ייבנה במהלך השנה הקרובה, אולי ניקח אותם ונחלק אותם על פני השבוע. לי יש את הרעיון והחזון, אבל איך זה יקרה - נבנה את זה יחד עם ארגוני המורים והרשויות המקומיות. המורים לא יעבדו פחות".

ועדיין יישאר פער בין ימי החופש של ההורים לבין אלה של הילדים: "זו סוגיה אחרת שיש לטפל בה. דיברתי לא פעם על כך שאפשר למצוא פתרו נות יצירתיים, כמו לשנות את החופש מיולי אוגוסט לאוגוסט ספטמבר, אבל זה משהו שאני רוצה לעבוד עליו יחד עם כל השותפים, אני לא רוצה שאף אחד במערכת ירגיש שבאים ומנחי תים. כל מה שנבנה עם השטח ומתוכו - יש ערובה שיצליח ויישאר לאורך זמן. כל ההנחתות למיניהן - זה לא מחזיק יותר מידי".

ומה לגבי העל יסודי?

"הצעד הראשון של מעבר לחמישה ימי לימוד יקרה בחטיבות הביניים וב תיכונים. את שעות הלימוד של יום שישי נחלק על פני השבוע, מדובר בא רבע שעות. זה ינכה את יום שישי ויע שה הרבה שפיות, זה לא יפגע במורים". יש לה גם מסר אישי לתלמידים: "הקיץ הוא חופש וכיף, אבל הוא מזמן הרבה פיתויים והרבה דברים פחות סימפטיים, אז תשמרו על עצמכם. אל תעשו דברים מסוכנים או התנסויות שליליות. נע בוד מול תנועות הנוער למנוע תופעות של אלכוהול, סמים ואלימות שמקב לות ביטוי בחופשים. צריך לשמור על הילדים שלנו".

 ?? צילום: שלומי מזרחי ?? שלושה זוגות אחים מבי"ס יסודי ביהוד מונוסון חוגגים את סיום השנה
צילום: שלומי מזרחי שלושה זוגות אחים מבי"ס יסודי ביהוד מונוסון חוגגים את סיום השנה
 ??  ?? השרה שאשא ביטון
השרה שאשא ביטון
 ??  ??
 ?? צילום: יהודה בן יתח ?? תלמידי כיתה ו' מבית הספר ים סוף באילת
צילום: יהודה בן יתח תלמידי כיתה ו' מבית הספר ים סוף באילת
 ?? צילום: עודד קרני/ לע"מ ?? השרה שאשא ביטון עם תלמידים. "זה היה כמו אגרוף בבטן"
צילום: עודד קרני/ לע"מ השרה שאשא ביטון עם תלמידים. "זה היה כמו אגרוף בבטן"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel