Israel Hayom

המבחן מול ארה"ב: להימנע ממלכודות דבש

- אריאל כהנא

שבועיים וחצי לכהונת הממשלה, אי אפשר לטעות באווירה הח דשה המשתררת בין וושינגטון וירושלים. "הנשיא ביידן העביר בחום לראש הממשלה נפתלי בנט הזמנה להיפגש עימו בקרוב בבית הלבן", הדגישה הודעה רשמית מטעם נשיא ארה"ב.

"הממשל הזה )של ביידן( רוצה לראות התקדמות גם עם מדינות ערביות נוספות אבל גם עם הפלשתינים, וגם אנחנו רוצים", אמר שר החוץ לפיד אמש באבו דאבי, בניסיון להראות עד כמה קרובות העמ דות. אחר כך עקץ לפיד את ממשל טראמפ - זאת בניגוד לקריאותיו שלו לשמר את התמיכה הדו מפלגתית בישראל.

מוקדם יותר השבוע, לאחר הפגישה ברומא עם עמיתו האמריקני, אנתוני בלינקן, הבהיר לפיד שחילוקי דעות עם האמריקנים יידונו בח דרים סגורים, "ולא במסיבות עיתונאים", כלשונו. השניים גם הדגישו כי הם מייצגים ממשל וממשלה חדשים, שמעוניינים בהתחלה חדשה.

ישנן אינדיקציות נוספות לניסיון ההדדי של ממשל ביידן וממשלת בנט לפיד לנקות כעסים שהצטברו בין שתי המדינות בשנות נת ניהו. חשוב לומר שאין בכך כל רע. אדרבה, אכן חובה על מנהיגי יש ראל לשמר ולשפר את הברית עם ארה"ב, ככל הניתן. נחמד גם להר וויח כמה נקודות במפלגה הדמוק רטית, ואולי גם בתקשורת האמרי קנית, עם ההצהרות הללו.

אבל בצד הרצון לתקן טעויות עבר, המשימה החשובה יותר של הקברניטים החדשים היא לא לב לבל בין צורה לתוכן, לא להעדיף אווירה על מהות ולא להחליק בט עות למלכודת דבש.

החיבוק האמריקני לבנט ולפיד אינו ציני. ביידן אכן מתכוון לכך שבמשמרת שלו איראן לא תשיג נשק גרעיני, כפי שאמר לנשיא רי בלין. כמי שגדל בבית של ניצול שואה, בלינקן באמת רוצה לעשות מה שנראה לו נכון כדי לשמור על ביטחון מדינת היהודים.

אך לא על המנהיגים האמריקנים מוטלת האחריות לעתידנו, אלא על אלה הישראלים. העובדה היא שארה"ב דוהרת להסכם גרעין עם איראן - שמצידה לא רוצה לבוא, אבל זה סיפור אחר. לכן, היא מסי רה עיצומים, נוקטת מחוות ומאפשרת למשטר הרצחני להזרים לכיסיו עוד ועוד מיליארדים. העובדה היא שבלינקן הוא זה שרוצה לפתוח קונסוליה לפלשתינים בלב ירושלים, ובכך לסמן שהעיר תהיה בעתיד גם בירה פלשתינית.

אך מי ירים קול זעקה נגד שימון גלגלי הטרור העולמי, אם לא המדינה שמאוימת ממנו יותר מכל אחת אחרת, קרי ישראל?! מי יד רוש מהנשיא ביידן לעמוד בהבטחתו המפורשת שלא לאפשר לחמאס להתחמש מחדש, אם לא בנט, לפיד וגנץ?! מי ימנע מסר של חלוקת ירושלים, כפי שמבקשים האמריקנים להעביר לעולם, אם לא ראש הממשלה המכהן ועמיתו החליפי?!

זהו המבחן הגדול של ההנהגה הישראלית החדשה. הצלחה בו חשובה יותר - בלי לזלזל - מתחושות, תדמיות או שיפור אווירה.

בצד הרצון לתקן טעויות עבר, המשימה החשובה יותר היא לא לבלבל בין צורה לתוכן. העובדות הן שארה"ב דוהרת להסכם גרעין עם איראן ורוצה לפתוח קונסוליה לפלשתינים בלב ירושלים

 ??  ?? ביידן וריבלין. החיבוק אמיתי, אבל האחריות לעתידנו - עלינו
ביידן וריבלין. החיבוק אמיתי, אבל האחריות לעתידנו - עלינו
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel