Israel Hayom

זה ציפור? זה מטוס? זה סופרמן יהודי!

יש לנו במה להתגאות: ספר חדש הוכיח - גיבור העל הנערץ הוא בכלל יהודי ● הספר "האם סופרמן נימול?" מעורר סקרנות עצומה בארה"ב

- חנן גרינווד

כשרועי שוורץ כתב את התזה שלו על השאלה אם סופרמן הוא יהודי, אי שם ב ,2013 הוא לא חלם שיבוא יום שהוא יוציא ספר תחת השם "האם סופרמן נימול?", ושב 318 העמודים שלו הוא יעמיק בהיסטוריה היהודית של גיבור העל המפורסם ביותר בעולם.

"כשהייתי באוניברסיט­ת ניו יורק כתבתי את התזה שלי על ההיסטוריה היהודית של סופרמן, והגשתי אותה לת חרות תזות שנתית שבה משתתפים יותר מ 400 סטודנטים. יש שם מחקרים מאוד חשובים, דוגמת זיהום האוויר בסאבוויי, ואני כתבתי על דמות הגיבור בפולקלור היהודי - מהתנ"ך ועד הקומיקס, וזכיתי במקום השני", הוא מספר.

שש שנים וחצי חלפו מאז, ובמאי האחרון הוציא שוורץ, תושב ניו יורק שגדל בישראל, את ספרו עם השם הנה דר "האם סופרמן נימול?". למרות שהכו תרת מצחיקה ופרובוקטיב­ית משהו )"זו קצת חוצפה ישראלית, המו"ל שלי זרם - העיתונות האמריקנית פחות"(, מדובר בספר רציני לחלוטין ובמחקר מעמיק על נושא שעד כה לא עסקו בו כמעט בכלל - ההיסטוריה היהודית של סופ רמן. הקומיקס של איש הפלדה, שבכלל כונה בתחילה "גיבור המדוכאים", נכתב על ידי ג'רי סיגל ואויר על ידי ג'ו שו סטר, שניהם יהודים, ופורסם לראשונה באפריל .1938

"העובדה שסופרמן הוא דמות יהודית אינה חדשה לחובבי התרבות היהודית, אבל לא רבים יודעים זאת מחוץ למ עגל זה. למעשה, בתרבות האמריקנית היום סופרמן יותר נחשב לדמות של ישו, כולל פוזה של ישו על הצלב".

כששוורץ צלל לתוך עולם הקומי קס הוא גילה שמתחת לפני השטח יש רמיזות רבות לכך שסופרמן הוא דמות יהודית, זאת למרות שרשמית הוא כמובן חייזר מכוכב קריפטון. "לאורך השנים נוספו עוד ועוד תמות יהודיות, ואף אחד לא דיבר עליהן. כולן היו כל כך ברו רות לי. זה הפתיע אותי - הייתי משו כנע שלא ייתכן שאני הראשון שהבחין בכך. מישהו היה חייב לכתוב ולהעיר, אבל לא היה כלום".

ומה לגבי השאלה האם סופרמן אכן נימול, וכיצד בכלל הדבר אפשרי? "האמת? אין לי מושג אם הוא נימול, אבל אני מזכיר שבקריפטון לא היו לו כוחות ולא היתה שום בעיה למול אותו".

 ??  ?? סופרמן. הוא משלנו
סופרמן. הוא משלנו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel