Israel Hayom

אלימות במשפחה? חכו שלושה חודשים לטיפול

ביום שבו נרצחה עוד אישה, העשירית מתחילת השנה, פרסם המבקר דו"ח בנושא האלימות במשפחה ● בין הממצאים: בין 2017 ל 2020 הוקצה פחות ממחצית הסכום הנדרש לטיפול ● נעמת: "מחדל מתמשך"

- נועם )דבול( דביר

תקצוב חסר ביותר, זמני המ תנה ארוכים לטיפול ופיזור מרכזים לטיפול ולמניעה שמעניק יתרון דווקא לרשויות החזקות יותר - אלה רק חלק מהממצאים בדו"ח מבקר המדינה שעוסק באלימות במ שפחה, ומתפרסם יום אחרי עוד מקרה רצח של אישה בחיפה.

לפי הדו"ח, בשנים 2020-2017 הקצתה הממשלה הקודמת 128 מיליון שקלים לטיפול בבעיה, מתוך 300 מי ליון שקלים שלפי ההערכה דרושים ליישום התוכנית. עקב כך, ההתמו דדות עם התופעה נותרה חלקית ומל ווה בפתרונות זמניים. כ 50% מהנשים הנרצחות היו מוכרות לרווחה.

בשנת 2020 נדרשו תושבי לוד, סכנין ודימונה לחכות לקבלת טי פול במרכזים לטיפול ולמניעה של אלימות במשפחה )אלמ"ב( שלושה חודשים, חודש וחצי וחודש, בהתאמה. נזקקים לסיוע שאינם תושבי שלוש הערים נדרשים לחכות לטיפול זמן רב אף יותר.

עוד עולה כי הפיזור הגיאוגרפי של המרכזים בעייתי: 62 מתוך 110 מר כזים פעלו ברשויות המקומיות המ שויכות למעמד חברתי כלכלי בינוני עד גבוה במגזר היהודי, אף שהצורך בטיפול באלמ"ב גדל ככל שהחוסן הכלכלי של הרשות יורד. מנתונים שאסף משרד הרווחה מ 95 מהמרכזים, עולה כי רק 38% מהנזקקים טופלו באופן ייעודי במרכזים.

לדברי המבקר, אין הגדרה אחי דה, מחייבת וכוללת של ההתנהגויות החוסות תחת הגדרת האלימות בין בני זוג, ובהיעדר מסד נתונים עדכני על תופעת האלימות בין בני זוג נפ געת היכולת להתמודד באופן מועיל עם התופעה. נוסף על כך, נטען שיש

קושי לאתר משפחות במעגל האלי מות ושלמשרד הרווחה, המשמש חו ליה מרכזית באיתור מקרי אלימות, אין מדיניות סדורה בעניין.

יו"ר נעמת, חגית פאר, התייחסה לדו"ח מבקר המדינה ולרצח האישה בחיפה )ראו ידיעה משמאל(: "מדובר במחדל מתמשך של ממשלות ישראל לדורותיהן. בדיבורים ובתוכניות יש ראל היא אלופת העולם, אבל במי מוש הלכה למעשה הציון הוא נכשל - והכישלון הזה עולה בחיי אדם, כפי שהוכח באופן מצמרר רק היום ברצח אישה נוספת בחיפה, שמתווסף לרצח של עשרות נשים מדי שנה. המחדל חמור במיוחד, כיוון שבשנת 2017 ממשלת ישראל כבר אישרה את מס קנותיה של ועדה בין משרדית למא בק באלימות במשפחה, אך עד היום חלקים חשובים בתוכנית טרם יושמו. אני קוראת לממשלה החדשה להיאבק בטרור במשפחה כמו שישראל יודעת להיאבק בטרור הביטחוני".

לדברי המבקר, אין הגדרה אחידה, מחייבת וכוללת של ההתנהגויות החוסות תחת הגדרת האלימות בין בני זוג, והדבר פוגע בהתמודדות

בה בעת, הדו"ח מציין מספר מועט של נקודות אור. למשל, במהלך מגי פת הקורונה הפעיל משרד הרווחה אמצעי המכונה "פנייה שקטה", שמא פשר לנפגעות אלימות לפנות למו קד שירותי הרווחה באמצעות מסרון. הדבר היה חשוב במיוחד לנוכח הזי נוק במתחים הביתיים במהלך משבר הקורונה: במאי אשתקד נרשם זינוק של 800% במספר הפניות למוקד 118 )של משרד הרווחה( לעומת מאי .2019

 ??  ??
 ?? צילום: דויד כהן, ג'יני ?? המבקר אנגלמן. הצביע גם על נקודות חיוביות
צילום: דויד כהן, ג'יני המבקר אנגלמן. הצביע גם על נקודות חיוביות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel