Israel Hayom

ראיסי עשוי להיות "טוב ליהודים"

- יעקב נגל

כמו אחמדינג'אד בזמנו, עם הנשיא ראיסי אין חיוכים מזויפים למערב ואין אשליות. הוא מצהיר על עמדותיו הברורות, ויהיה קשה לטעון שצריך להתייחס לאיראן ולמעשיה בסלחנות.

עברו שבועיים מבחירת אברהים ראיסי לנ שיאות איראן, וחשוב לנתח את ההשפעות האפשריות של בחירתו על המדיניות האירא נית ולקבוע, באופן סובייקטיבי, אם היא "טובה ליהודים". ההשפעה כוללת שינויי מאקרו במ דיניות, ושינויים אופרטיביים שישפיעו מיידית, בדגש על המו"מ המתנהל בווינה על החזרה לה סכם הגרעין הישן והפגום, ועל קיום המחויבויות האיראניות לפיקוח סבא"א על תוכנית הגרעין.

רפאל גרוסי, מנכ"ל סבא"א, פרסם בתחילת החודש דו"ח חריף, וטען שאיראן לא ענתה על שאלות הסוכנות ולא הצליחה להסביר את עק בות האורניום שנמצאו בשלושה אתרים. לאחר פרסום הדו"ח ובחירת ראיסי, פורסם השבוע דו"ח נוסף, שבו דרש גרוסי את החזרת הפיקוח על מתקני הגרעין, בהתאם להסכם הפשרה שתוקפו פג בסוף השבוע הקודם, לפני שיפנה למועצת הנגידים בבקשה לכינוס מיוחד של הבורד.

הדו"חות שמוציאה הסוכנות מגיעים ברגעים קריטיים, כאשר ממשיך להתנהל מו"מ מתק דם על החזרה להסכם ה JCPOA משנת .2015 האמריקנים דוהרים לחתימה בכל מחיר, למרות הצהרות גרוסי שההסכם הישן אינו רלוונטי.

בחירת ראיסי מתסכלת את האמריקנים. עד כה התנהל המו"מ בדומיננטיו­ת איראנית מוח לטת, שבה האמריקנים מחלקים "גזרים", ללא מקלות וללא תמורות מצד האיראנים, שדורשים עוד ויתורים ומקבלים כמעט הכל. מהמידע המו דלף מווינה עולה, לדוגמה, כי האמריקנים דרשו להוסיף מסמך צד על הגבלות בפיתוח טילים עם פוטנציאל לנשיאת ראש נפץ גרעיני, רו חאני הסכים לדון, אבל ראיסי פסל את הרעיון.

מדובר בבשורות טובות למי שמאמינים שהח זרה להסכם הגרעין הישן היא טעות קשה, ומהווה את הסיבה הראשונה לכך שיכול להיות שיתברר שבחירתו של ראיסי "טובה ליהודים".

הסיבה השנייה מבוססת על אופיו של ראיסי, עברו העקוב מדם, ודעותיו על "השטן הגדול והשטן הקטן - ארה"ב וישראל". כמו אחמדינג'אד בזמנו, עם ראיסי אין חיוכים מזויפים למערב

ואין אשליות, הוא מצהיר על עמדותיו הברו רות ויהיה קשה לטעון שצריך להתייחס לאיראן ולמעשיה בסלחנות.

הסיבה השלישית אינה מובטחת. רבים מה עוסקים במאמצים לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית, משוכנעים שהדרך היחידה תהיה החלפת המשטר. עם ראיסי כנשיא, הרפורמות שהחל רוחאני ייפסקו, מצבו של העם יורע,

ואולי, רק אולי, העם יתעשת, יתמרד ויחליף את המשטר. מנגד, הברוטליות שהפגין ראיסי בדיכוי מתנגדי המשטר מעמידה סימן שאלה גדול סביב אפשרות כזו, אך היא קיימת.

הרעיון של כניסה למו"מ על הסכם ארוך וחזק יותר הוא אשליה ופיקציה. על ישראל להימנע מכניסה לתהליך בשלב החזרה להסכם הישן, ורק אם האיראנים יפתיעו ויסכימו להיכנס למו"מ על הסכם חדש - מה שכנראה לא יקרה עם ראיסי - יהיה מקום להבהיר איך ההסכם צריך להיראות מבחינת ישראל, כולל הסבר איראני על הפרות העבר.

 ??  ??
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? נשיא איראן ראיסי
צילום: אי.אף.פי נשיא איראן ראיסי
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel