Israel Hayom

בכיר :OECD־ב "בבתי הספר בישראל אין בכלל אוטונומיה"

ראש אגף החינוך בארגון, ד"ר אנדראס שלייכר, בביקורת על מערכת החינוך ● "פחות מ־%02 מההחלטות מתקבלות על ידי בתי הספר והמורים; יותר מ־%07 - על ידי המדינה"

- גלעד צוויק

פרופ' אנדראס שלייכר, ראש אגף החינוך בארגון הOECD שביקר השבוע בישראל, במסגרת כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, תיאר את ביקורו בבתי ספר בישראל בצורה נוקבת.

שלייכר ציין כי "על פי נתוני טאליס - הסקר הבינלאומי להוראה ולמידה - המורים בישראל אמנם משתפים במשאבים, ומנהלים פגישות צוות, אך שיתוף פעולה מקצועי בתחומים כמו הוראה צוותית משותפת ותצפיות בכיתות של מורים אחרים - נחשב לנדיר. על פי נתוני ,OECD־ה עבודה משותפת שבה מורים מלמדים יחד, צופים בכיתות של עמיתים, יוזמים פעילויות משותפות בכיתות שונות, נותנים משוב ומבצעים למידה מקצועית משותפת, מייצרת הוראה אפקטיבית יותר וגורמת למורים תחושת סיפוק".

עוד אמר, "אם אתם רוצים להיות מנהיגים חינוכיים טובים יותר בימינו, אל תשאלו את עצמכם אם המורים נשמעים להוראות שלכם; שאלו את עצמכם עד כמה המורים שלכם טובים בשיתוף פעולה". שלייכר ציין כי ההשפעה של החוסר באוטונומיה עלולה לפגוע דרמטית בהכנת תלמידי ישראל לשוק העבודה העתידי: "האוטונומיה בבתי הספר היא כוח מניע רב־עוצמה של חדשנות וקדמה בחינוך. על פי נתוני פיז"ה (מדד OECD־ה להערכת תלמידים), אוטונומיה של בתי ספר ומורים מהווה גורם מנבא לאיכות של תוצרי למידה. משמע, מערכות חינוך שבהן לצוות המורים יש יותר שיקול דעת בנוגע למשאבים, לתוכנית הלימודים ולהערכת התלמידים בע־ נחשבות טובות יותר".

לדברי שלייכר, "דווקא השנה, קבות מגיפת הקורונה, שאלת האוטונומיה של בתי הספר שנויה במחלוקת, ולא רק בישראל".

הבכיר OECD־ב הוסיף כי "בעבר, בתי הספר היו איים של טכנולוגיה ששימשה לתמיכה ולשימור שיטות ההוראה. אלא שבימים אלו נדרש מבתי הספר לעשות שימוש בפוטנציאל של הטכנולוגיה דווקא על מנת לשחרר את הלמידה ממוסכמות העבר ולשנות את שיטות ההוראה. חשוב שהעתיד יהיה הרבה יותר אינטגרטיבי, בדגש על קשרים בין תחומי הידע ועל שילוב של התלמידים והקהילות".

 ??  ?? כיתה באשדוד. "מחסור באוטונומיה עלול להשפיע על עתיד הילדים"
כיתה באשדוד. "מחסור באוטונומיה עלול להשפיע על עתיד הילדים"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel