Israel Hayom

נציב כבאות והצלה: "בקרוב נצא בפיילוט עם רחפנים, כטב"מים ומצלמות לאיתור שריפות"

-

"מה שאני שיפרתי בארבע שנים לא שיפרו פה 40 שנה", אומר נציב כבאות והצלה, רבתטפסר דדי שמחי .)56( "התעצמנו בת005 לוחמי אש, מהם 80 מהמגזר הערבי, ובנוסף, גייסנו אזרחים ערבים לשירות אזרחי, כתומכי לחימה. אנחנו רואים בזה מטרה כפולה - הם גם יהיו שגרירים לבטיחות אש בקהילה שלהם.

"הגיוס הנרחב למטה נועד כדי להכפיל את עוצמת הכוח המבצעי. 70 שנה לא היתה בכבאות מחלקת מחקר ופיתוח. אני הקמתי מחלקה כזאת, שחלק מהתוצת רים של עבודתה הם תוספים כימיים למים, שהופכים את הכיבוי במים יעיל יותר.

"בקרוב נצא בפיילוט עם רחפנים מתקדמים, כטב"מים ומצלמות קרקעיות, לאיתור ולמיקום שריפות בזמן אמת, מייד עם פריצתן, בשילוב יכולות אלגוריתמיו­ת ולמית דת מכונה. הן יאפשרו לנו קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות הזיהוי והתגובה של מערך הכבאות וההצלה, באופן שלא נראה עד כה.

"לוחם אש הוא המקצוע הכי מסוכן בעולם, ולמת רות זאת, למערך הכיבוי לא היו עד לפני שנה רות בוטים. הכנסתי אותם למשימות מסכנות חיים, כמו שריפות גדולות וריכוזי רעלים. הקמתי ענף חוסן נפשי רחב של תמיכה נפשית ללוחמי האש, שחווים אירועים מורכבים שמשפיעים על חייהם הפרטיים".

שמחי מספר גם כי הקים לפני שנה וחצי פורום לאומי למניעת שריפות, הכולל את רשות הטבע והגנים, קק"ל והשלטון המקומי, במאמץ לאחד משאת בים. הפורום, בדרג מנכ"לים, נפגש אחת לארבעה חודשים להתוות מדיניות, ובשאר השנה עובדים ביחד צוותים משותפים.

"אנחנו משקיעים סכומים חסרי תקדים בהסברה להתנהגות אחראית באש, ומת שתפים פעולה עם הצבא והשב"כ בצוותי חקירה משותפים כדי לסגור מעגל ולהת רשיע מציתים".

יש לכם טייסת כיבוי של 14 מטוסים, רק שלא תמיד היא מגיעה בזמן.

"הטייסת פועלת על פי תפיסה מבצעית, רק בעונת הקיץ, ונותנת מענה לשריפות על פי מדרג: הצלת חיים, בתים, ואחר כך טבע. במצבים של אינדקס שריפות גבוה אנחנו מעלים מטוסים לאוויר כדי לאתר שריפות לפני שהן מתפשטות. באזורים מועדים לפורענות אנחנו מקפיצים מטוס לפני הכבאית".

זה לא קרה בצור הדסה.

"היישוב צור הדסה לא מוגדר כמקום מועד לפורענות. תקציב הכיבוי עומד על 1.4 מיליארד שקלים בשנה, מתוכם תקציב הטייסת עומד על 70 מיליון, ואני צריך לכלכל את המשאבים האלה. יש מגבלה של שעות טיסה. בהערכת מצב בודקים אם נשקפת סכנה ליישוב ואם יש צורך בטייסת במקומות אחרים. אני חייב לעמוד במבחן עלותתתועלת, ניהול סיכונים לאומי.

"אם בעבר פינינו יישוב שלם כשהאש התקרבה אליו, בעקבות מחלקת המחקר שלנו הבנו ששריפת הבתים ברוב המקרים לא נובעת מהאש עצמה, אלא מגיצים שעפים מהיער ומבעירים את הבתים. היום אנחנו משאירים בשטח את כל מי שיכול לעזור בכיבוי השריפה באמצעות צינורות כיבוי או צינורות השקיה".

 ??  ?? "הכנסתי אותם למשימות מסכנות חיים". רובוט כיבוי אש
"הכנסתי אותם למשימות מסכנות חיים". רובוט כיבוי אש
 ??  ?? רב־טפסר דדי שמחי
רב־טפסר דדי שמחי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel