Israel Hayom

זווית אישית

כל כלכלן מתחיל יודע שהמשקיעים הם הקטר המוביל של שוק הדיור. אז מה ההיגיון בהעלאת מס הרכישה דווקא להם?

- רוני מזרחי

הבולשביזם, זה לא סוד, שבק לעולם שכולו טוב ונקבר קבוא רת חמור כבר לפני שנים רבות, אולם דומה שדווקא במשרד האוצר ה"ליברלי", כביכול, התאהבו נואשות בתורת מרקס, אנגלס, לנין, טרוצקי וסטלין.

קראתי באמצעי התקשורת על התוא כנית החדשה שלהם, שיפשפתי את עיניי בתדהמה וחזרתי לקרוא שוב, שמא מדובר בטעות. לא טעיתי, לצא ערי. פקידי האוצר, מסתבר, בהנחיה מן הסתם מגבוה, שוקלים ברצינות להגדיל מחדש את מס הרכישה למא שקיעים, ובמיוחד משקיעים הרוכשים דירה במדינת תל אביב.

זהו אכן רעיון גאוני, שיחזיר באיווחה אחת את שוק המשקיעים אל אותם ימים חשוכים, ימי הקדנציה של משה כחלון, בה המשקיעים הודרו לחלוטין מהשוק והיו בפועל פרסונה נון גראא טה, אישיות בלתי רצויה. אחוז המשא קיעים צנח אז תוך שנה אחת בלבד מיותר 30%-מ במחצית 2015 12%-ל ,2016-ב בעיקר כתוצאה מהכפלת מס הרכישה בקיץ 2015 מ-4 אחוז ל-8 עד 10 אחוז.

והנה, הפלא ופלא, במהלך קיץ ,2020 בשיא השיאים של מגיפת הקוא רונה, תוקן העיוות הזה כשהוכרז על הורדת המס .5%-ל בין לילה, כמו מכת ברק, עלה באופן דרמטי אחוז המשקיעים בשוק הדיור, הוכפל ליותר 20%-מ בפריסה ארצית, כשא בתל אביב הרקיע לאחוז הלא ייאמן – .37% כלומר, בממוצע אחת מתוך 2.5 עסקאות שבוצעו בעיר העברית הראשונה הייתה למשקיעים.

שגשוג או מיתון?

שאלת מיליון הדולר: האם התנפלות רבתי של המשקיעים היא שיצרה בעת האחרונה את תדלוק המחירים בשוק הדיור? נתוני הלמ"ס, האוצר ובנק ישא ראל מצביעים בבירור על כך שממש לא. למשקיעים לא הייתה כמעט כל השפעה על עליית מחירי הדיור.

הסיבות העיקריות לעלייה הן דווקא התנפלות הרוכשים הקטנים, הריא בית הנמוכה, ההיצע הדליל, הפסקת ההתחדשות העירונית וסיום תוכנית מחיר למשתכן.

אז עצתי לאותם גאונים היושבים במשרד האוצר: אנא מכם, חידלו לאא לתר מהשטות הזו. אדרבא, תשקלו דווקא להוריד עוד יותר את מס הרכיא שה למשקיעים, לסביב .2.5%-ה מי שתרוויח מכך בראש וראשונה הינה מדינת ישראל, שתיהנה משוק דיור משגשג, עם אלפים רבים של עסקאות בשנה, מה שיכניס לקופת המדינה סכומים גדולים לאין שיעור.

אני מצפה משר האוצר החדש אביא גדור ליברמן, איש שללא ספק מבין את חשיבותם הרבה של המשקיעים והינו חסיד מובהק של כלכלה ליברא לית ומשק חופשי, שידאג לטרפד את ההחלטה האווילית הזו. הוא ללא ספק יודע את מה שכל כלכלן מתחיל יודע: המשקיעים הם הקטר המוביל של שוק הדיור.

בכל פעם שהמשקיעים נכנסו לשוק הדיור, הוא שגשג. כשהם יצאו ממנו, השוק נכנס למיתון עמוק. אם זה מה שפקידי האוצר והממונים עליהם מבא קשים, אז איך אומרים באידיש עתיא קה? אהלן וסהלן! כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו.

נתוני הלמ"ס, האוצר ובנק ישראל מעידים בבירור שלמשקיעים לא הייתה כמעט כל השפעה על עליית מחירי הדיור הסיבות העיקריות לעליית המחירים: התנפלות הרוכשים הקטנים, הריבית הנמוכה, ההיצע הדליל והפסקת ההתחדשות

 ?? צילום: ??
צילום:
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel