Israel Hayom

כשענקים נופלים: ארה"ב מאבדת את ההגמוניה

- דמיאן פצ'טר | לרגל יום העצמאות האמריקני

מאז מלחמת העולם השנייה ארה"ב הפכה למעצמה, ורק בריה"מ הטילה עליה צל. אך עם קריסת הגוש הסובייטי וחומת ברלין בסוף שנות ה ,90 היא הפכה לכוח יחיד ללא מתחרים - ויתרונה הצבאי, ללא עוררין, קטלני ומטיל אימה.

עם זאת, שלושה עשורים מאז, נראה כי מעמדה של אמריקה בצניחה, בעיקר בגלל מה שמתרחש "בתוך הבית". האם הגיע סופה של ההגמוניה האמריקנית בעולם?

בבוקר ה 11 בספטמבר ,2001 התעוררה האימ פריה לעוד יום של שגרה. מזג אוויר נחמד ובעי קר בהיר, אפשר שדה ראייה רחב, במיוחד מתא הטייס. עובדה זו תרמה לכך שחבורת מחבלים חדורי מוטיבציה, רוח קרב וקנאות דתית, הצליחו להשתלט על שלושה מטוסים ולרסק אותם בסמ לי הכוח של ארה"ב: הפנטגון ומגדלי התאומים.

מיליונר סעודי מסתורי עד אז בשם אוסאמה בן לאדן, שבעבר הנהיג ארגון מתנדבים באפג ניסטן אשר כונה אל קאעידה )"הבסיס"(, שינה ביממה אחת את הגורלות בעולם לאחר שמימש את הבטחת הג'יהאד.

בן לאדן הצליח היכן שאחרים נכשלו, תוך ניצול נקודות התורפה של ארה"ב עצמה, לאחר שרבים מהמתאבדים התאמנו בשטחה. הרפת קאות צבאיות באפגניסטן ועיראק אף הגבירו את תהליך נפילתה.

מוקדם להספיד, אבל

בזמן כתיבת שורות אלה מפנה צבא ארה"ב את בסיסו בבגראם, סמל להימצאות האמריקנית בא פגניסטן, ברקע השתלטות מחודשת של טליבאן על שטחי המדינה. ככל שהצבא האמריקני שהה יותר במזרח, כך הכרסום הפנימי גדל.

בעיותיה הפנימיות של ארה"ב נראות היום כבור ללא תחתית, וחמורות בהרבה מהכישלונות במדיניות החוץ - דבר שניתן לזהות בקלות כיום בשיח פוליטי מקוטב, ובנרטיב דומיננטי וקיצוני ששולט בתקשורת, באוניברסיט­אות ואצל הוגי דעות מובילים, מכאן ולכאן.

הדוגמה של המעבדה בסין כמקור אפשרי של הקורונה חשובה, כי היא מתארת היטב את רוח התקופה. הראשון שהפנה אצבע מאשימה היה דונלד טראמפ, אך מכיוון שאישיותו עוררה סלידה, היה צורך לבטלו בלי להקשיב לטיעוניו.

היה צורך במישהו חדש ומרענן יותר, שידבר אל הצעירים בשפתם, ולשם כך בחרו בג'ו ביידן בן ה 78 שנראה הרבה יותר "קול" מאשר קודמו, מתבטא בנימוס ומרכיב משקפי טייסים.

משטרת המחשבות עובדת שעות נוספות גם בחברות ה"ביג טק" כמו אפל, גוגל, טוויטר ופייסבוק, שם אוהבים להשתיק בעיקר שמרנים ונשיא אחד לשעבר, אבל משאירים "חסידי אומות עולם", כמו המנהיג העליון של איראן או המוע מדת לשעבר לנשיאות מטעם המפלגה הירוקה, סינתיה מק'קיני. כל החברות המצוינות הן 100% "מייד אין אמריקה".

עם זאת, מוקדם להספיד את ארה"ב, היא עדיין מהווה 15% מהתוצר העולמי. אבל יש לשים לב לתהליכים שמתחוללים פנימה, כי כך נפלו אימפריות עתיקות. בינתיים, המעצמה הסינית ממתינה בסבלנות לשעתה.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? כוחות אמריקניים עוזבים את בסיס בגראם, אפגניסטן, בסוף השבוע
צילום: אי.אף.פי כוחות אמריקניים עוזבים את בסיס בגראם, אפגניסטן, בסוף השבוע
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel