Israel Hayom

בפעם השנייה בתוך חודש: ארה"ב הסירה סנקציות מבכירים איראנים

שלושה אנשי עסקים בארגון המסונף למשטר בטהרן יוצאו מהרשימה השחורה ● החשש: הצעד נועד להכשיר את הקרקע לביטול סנקציות מסיבי בהסכם גרעין חדש ● איראן: הכור בבושהר חזר לפעול

- ארז לין וסוכנויות הידיעות

על רקע השיחות בווינה: ארה"ב שוב מסירה סנקציות מעל איראן.

אחרי שבתחילת יוני הסירה ארה"ב סנקציות מעל כמה חברות אנרגיה ואישים איראניים, הודיע ביום שישי משרד האוצר האמריקני על הסרת הסנקציות משלושה אנשי עסקים איראנים, שהוכנסו בשנת 2020 לר שימה השחורה עקב פעילות הקשורה בתפוצת נשק להשמדה המונית.

השלושה - בהזאד פרדווס, מהרזאד פרדווס ומוחמד רזה דזפוליאן - נח שבים לאנשי עסקים בארגון תע שייתי חשוב באיראן, שקשור לממשל האיראני. ב ,2020 אחרי שממשל טראמפ פרש מהסכם הגרעין, הוט לו עליהם סנקציות משום שמעצם תפקידם הבכיר בארגון, הם מעור בים בתוכנית הטילים הבליסטיים האיראניים באופן שעונה על התנאים להכללתם ברשימה השחורה. למעשה, כל מי שעשה איתם עסקים עד כה הסתכן בעצמו בסנקציות אמריקניות.

ממשל ביידן טוען בתוקף כי ביטול סנקציות אלו אינו קשור למגעים מול הרפובליקה האסלאמית בנושא הסכם הגרעין, אך החשש הוא כי הסרת הס נקציות מדמויות איראניות באחרו נה נועדה, ככל הנראה, להכשיר את הקרקע לקראת הסרה מאסיבית של סנקציות במסגרת הסכם חדש.

גורם במשרד האוצר האמריקני מסר ביום שישי כי "הסרת הסנק ציות משלושת האנשים לא משקפת שינוי במדיניות הממשל כלפי איראן, ואין להם כל קשר לשיחות בווינה". עם זאת, עצם מסירת ההודעה באנו

נימיות ולא באופן רשמי דרך דוברות המשרד, מלמדת על רגישות העניין.

כך או כך, לאחרונה גוברים הדיווחים כי ארה"ב מוכנה לבטל, בשלב כלשהו בשיחות, את הסנק ציות האישיות על המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. אם זה יקרה, תיענה ארה"ב בכך לאחד התנאים המרכזיים שמציבה טהרן בשיחות.

בתוך כך, איראן הודיעה אתמול כי הושלמה פעילות התחזוקה שב גינה הושבת הכור הגרעיני בבושהר לפני כשבועיים, וכעת הוא מספק חשמל באופן תקין. כזכור, ההשבתה הפתאומית עוררה ספקולציה שמא ישראל מעורבת בה על רקע התקי פות המסתוריות על אתרים באיראן.

 ??  ?? מועמד לביטול הסנקציות. חמינאי
מועמד לביטול הסנקציות. חמינאי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel