Israel Hayom

מבולבלים? גם אנחנו

המפלצת מהסמטאות, ‪yes VOD‬

- ניר וולף עובר מסך

בן ציון פרי משלנו הוא טיפוס מגודל ואיטי משולי החברה. אחרי שהוא מספר למצלמה מגוון חוויות מזעזעות משנתיים וחצי בכלא, שבסופן יצא זכאי מההאשמות שפגע מינית בעשרות ילדים, הוא נזכר איך כל המשפטנים הבכירים אמרו לו "ילדים לא משקרים", ומי ישקם אותו עכשיו כשחייו נהרסו לחלוטין?

אין דבר נורא יותר מהתעללות בילדים, ולפיכך נקודת המוצא של הסדרה הדוקומנטרי­ת של ,yes "המפלצת מהסמטאות", כבר רגישה מאוד, טרייה יחסית ואפילו קצת מסוכנת. בתום שלושת הפ רקים )שזמינים לצפייה ב ,VOD וישודרו בימים ראשון עד שלישי ב 21:00 ב yes דוקו( בכלל לא ברור מי זו המפלצת שעליה מדובר וכמה ראשים יש לה, אם בכלל.

הסדרה, שיצרה לימור פנחסוב, נפתחת עם תיאורים קשים ומפו רטים, והמספר המטלטל של 145 ילדים שלכאורה נפגעו בפרשייה שהעסיקה את המדינה לפני עשור, אבל עד מהרה הספקות מתפשטים לכל עבר. תושבי השכונה הרכיבו רשימת חשודים, וההתפתחויו­ת היו מזעזעות: אישה מבוגרת הוכתה כמעט עד מוות, לאחר שרב הקהילה קרא לאשפז אותה ולהחריב את ביתה מכיוון שילדים סיפרו שמתחת למרצפות דירתה מסתתרת מנהרה המובילה לעיר העתיקה - שם כמרים מטרידים ילדים יהודים וממירים אותם לנצרות. כעבור ימים בודדים, בחור ערירי שנחשד גם הוא כמקושר לרשת הפדופילים, נמצא מת בביתו - מוכה, תלוי וכפות בידיו וברגליו - אולם המשטרה והמכון המשפטי באבו כביר קבעו שמדובר בהתאבדות ולא ברצח.

הסיפור מסתבך כשהסדרה מציגה דמיון בין עדויות הילדים לבין סדרות קומיקס פופולריות בקרב ילדי השכונה. הילדים עצמם נשארים מחוץ לסדרה, והמבוגרים שוב לוקחים לידיהם את מלאכת התיווך סתום. מה שפעם נוספת, בדיוק כמו בחקירות המשטרה ובדיונים בבית המשפט, מוביל את העיסוק בפרשה למבוי

נוסף על כך, הסדרה משתמשת בשחקנים כדי שיציגו את עדויות ההורים שהתלוננו, ואלה עושים את העבודה בצורה טובה אך מכנית ונטולת רגשות. חסרונם של ההורים האמיתיים בסדרה לא מאפשר ליוצרת לעמת אותם באמת עם הסתירות בטענותיהם או עם הצורה שהשפיעו לכאורה על עדויות ילדיהם.

במקום לפצח את הפרשה, "המפלצת מהסמטאות" מצליחה בעיקר לבלבל. לטענתה, חשוד אחד לא התאבד אלא חוסל, חשוד אחר שוח רר לחופשי, הפרקליט של החשוד המרכזי מבטל את הטענות שבגינן מרשו אכן הורשע בביצוע מעשים מגונים ונמצא כעת בכלא, והיא מזכירה בחטף מורשע נוסף. ואם לא היו 145 נפגעים, אז כמה כן? ולמה המשטרה לא חקרה את הרצח? ועוד ועוד שאלות.

הבעיה עם סדרות מז'אנר "פשע אמיתי" היא שבמרבית המקרים הן לא באמת מפענחות פשעים שנויים במחלוקת, אלא רק חופרות בתיקים סגורים ומסורבלים, ואז מסבכות עוד יותר את הסיפור. למעשה, הן תמיד מבטיחות המון ואז בסופן מגלות שהחיים הם לא תסריט הוליוודי. ‪● ● ●‬ העלייה בנתוני הרייטינג של משחקי היורו היא עוד הוכחה לכך שקיבלנו הפעם יורו משובח; ואף שהוא מתחיל להתקרב לסיומו, עדיין אפשר לרכוב עליו. זה מה שעושים למשל טילטיל ולי ברקוביץ' )הבת של( בתוכנית הסתמית שלהם "ישראל ביורו", שמשודרת בסלקום tv בשיתוף עם תאגיד הטראש האינטרנטי "ישראל בידור". כבר חמישה פרקים שצמד המנחים מארח באולפנו סלבס סוג ד', והם מדברים איתם על כלום, שואלים שאלות על כלום, עושים אתגרי וחידוני כלום, ואז נגמרת התוכנית בלי שבאמת קרה בה כלום. מה הקשר ליורו? הו, שאלה טובה.

 ??  ?? "המפלצת מהסמטאות". מסבכת את הפרשה עוד יותר
"המפלצת מהסמטאות". מסבכת את הפרשה עוד יותר
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel