Israel Hayom

כך הפך א סיסי את מצרים לשחקן מפתח

- אייזיק לבנון

מצרים נבחרה לארח את חגיגות היובל של המועדון הכלכלי היוקרתי על שם סנט פטרסבורג בשנת .2022 זהו הישג דיפלומטי נוסף, המצביע על מעמדה המתחזק של מצרים בזירה האזורית והבינלאומי­ת.

עם עלייתו לשלטון לפני שבע שנים ריכז הנשיא אסיסי מאמצים רבים בתחום מדיניות החוץ. תחילה זה היה כהתרסה למדיניותו העוינת של ממשל אובאמה כלפי מצרים. א־סיסי חיפש לגוון את קשריו וכך פיתח קשר אמיץ עם רוסיה, סין, צרפת וגרמניה. היום הוא קוטף את פרי עמלו.

הפרשן הפוליטי הידוע במפרץ, עבדאללה אל־עתיבי, כתב לאחרונה כי מצרים שבה לתפקידה ההיסטורי בעולם הערבי. זה היה אחרי המבצע הצבאי האחרון בעזה. הוא הוסיף כי הפסקת האש היא ניצחון למצרים ולדיפלומטי­ה הערבית וכישלון לחמאס.

אכן הנשיא א־סיסי מחוזר על ידי רבים במזרח התיכון ונחשב לגורם ממתן. גם ישראל רואה בו שחקן אזורי.

קשה להצביע על הנקודה המדויקת שבה הצליח אסיסי להביא לשינוי עמדתה של מצרים כמדינה מרוחקת למדינה מרכזית. ייתכן מאוד שיצירת פורום הגז האזורי - הכולל את ישראל, מצרים, יוון, קפריסין, איטליה, ירדן והרשות הפלשתינית - תיחשב לנקודת המפנה. העובדה שמזכירות פורום הגז יושבת בקהיר הוסיפה ליוקרתה של ״אום אל־דונייה״, אם כל הארצות, כינויה של מצרים.

א־סיסי נטל תפקיד חשוב בייצובה היחסי של לוב. הוא תמך בגנרל ח׳פתר היושב בטוברוק. אבל כאשר הסתמנה אפשרות לפתרון פוליטי בלוב, א־סיסי לחץ על בן בריתו ח׳פתר להצטרף למאמץ. כך שלראשונה מבצבצת באופק אפשרות לפתרון. הוא מחוזר על ידי טורקיה, אך מעמיד מולה תנאים שארדואן מתקשה לפי שעה לקבל.

קשה להצביע על הנקודה המדויקת שבה הצליח א סיסי להפוך את מצרים ממדינה מרוחקת למדינה מרכזית. ייתכן שיצירת פורום הגז האזורי היא נקודת המפנה

קטאר, אשר יחסיה עם מצרים היו מנותקים, כבר התפייסה עימה. בשאר אל־אסד צריך להכיר תודה לאסיסי שנקט עקשנות בעמדה הדוגלת בשלמותה הטריטוריאל­ית של סוריה, ושאסד צריך להיות חלק מהפתרון. א־סיסי כרת ברית אסטרטגית עם סעודיה לא רק בגלל הכסף, אלא כחלק מהמערך מול איראן. וזו רשימה חלקית של הישגיו הדיפלומטיי­ם.

עם עלייתו של ביידן היה חשש כבד בקהיר. הוא נתפס כממשיך דרכו של אובאמה, שלא היטיב עם מצרים. סבב הלחימה בעזה הביא את ביידן לשנות מדיניות כלפי מצרים. נשיא ארה"ב הפנים את מעמדו והשפעתו של א־סיסי בזירה המזרח־תיכונית וביקש את סיועו להפסקת האש בעזה. א־סיסי קלט שיש הזדמנות לחזק את הקשרים האסטרטגיים שהיו קיימים מאז הסכם השלום עם ישראל, ונרתם אישית למלאכת הרגיעה בעזה.

וישראל? בכל הסבבים מול חמאס היתה זו מצרים שהביאה לרגיעה. הפעם חל שינוי שלהערכתי על ישראל לחזקו, והוא הבנה גדולה יותר של א־סיסי את הצרכים הביטחוניים של ירושלים. לכן הוא התייצב לימין ישראל, ואף נקט צעד שלא ראינו כבר יותר מעשור: הזמנתו של שר החוץ אשכנזי לביקור רשמי בקהיר ולא לפגישה משנית בשארם א־שייח' כפי שהיה בעבר. על הממשלה החדשה לחזק מגמה זו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel