Israel Hayom

האתגר: הגבלות מדודות

בממשלה שואפים: ליישם צעדים מרסנים מבלי לפגוע במשק ● היענות נמוכה לחיסון בקרב הנוער הערבי והחרדי ● "ילד שלא יתחסן עלול לפתוח את השנה בבידוד" ●

- מיטל יסעור בית אור

האם השבוע הוא השבוע האחרון לחיסון המתבגרים עד לחודש ספטמבר? בקופות החולים שוררת אי ודאות בנוגע להמשך מבצע החיסונים בקרב מתבגרים, והן משקיעות מאמצים בהאצת ההתחסנות השבוע.

משרד הבריאות הנחה את הקו פות לא לקבוע תור לחיסון ראשון לאחר 10 ביולי. עד כה התחסנו יותר מ 108 אלף מתבגרים בני 16-12 - 17% מקבוצת גיל זו. עם זאת, במשרד הבריאות מציינים כי קצב ההתחסנות במגזרים הערבי והחרדי הוא איטי.

בעוד שיעור ההתחסנות בכלל האוכלוסייה בישראל עומד על ,17.1% במגזר החרדי שיעור ההתח סנות נמוך פי יותר משלושה - 4.7% בלבד, ובמגזר הערבי 4% בלבד. לעו מת זאת, שיעור ההתחסנות בשאר האוכלוסייה גבוה פי שישה ממגזרים אלה ועומד על .24.5%

בסוף יולי יפוג תוקפם של חיסוני פייזר שנמצאים בישראל. המשמ עות היא שכדי לחסן בשתי מנות, יש לתת מנה ראשונה עד 10 ביולי ומנה שנייה עד 31 ביולי, כעבור 21 יום. עם זאת, ניתן יהיה להמשיך לחסן מחלימים במנה אחת עד לסוף יולי. בד בבד, משרד הבריאות מנסה לה

ד"ר דורון דושניצקי: "אפשר להמשיך לחסן. אם החלופה היא לזרוק חיסונים שלא היה בהם שימוש, עדיף שכבר יחסנו במנה ראשונה"

קדים את אספקת החיסונים הבאה. לגבי מבוגרים מעל גיל ,18 צפוי שיוכלו להמשיך להתחסן בחיסוני מודרנה שקיימים בארץ.

"יש סבירות גבוהה שאחרי 10 ביולי - לא יהיה אפשר להתחסן במנה ראשונה וזה בעייתי, ולכן הקריאה להתחסן עדיין במקומה", אומר בכיר במשרד הבריאות, שמוסיף כי "תפ קידנו כמשרד הבריאות למצוא לזה פתרון, וזה מה שאנחנו עושים".

לדבריו, "מי שרוצה להבטיח שב שנת הלימודים הבאה הילד שלו יהיה מוגן, וההשלכות של זה הן במניעת בידודים - צריך להתחסן השבוע. אנ חנו יכולים להבטיח שכל מי שיבוא עד 11 ביולי, יקבל חיסון. אחרי זה לא יהיה ניתן להבטיח את זה".

ד"ר דורון דושניצקי, מומחה לרפואת ילדים בלאומית שירותי בריאות וחבר הצוות לטיפול במגי פות, אמר כי "הפרטים המלאים לגבי מלאי החיסונים ותוקפם אינם בידי הקופות, אלא במשרד הבריאות. המי דע לא נגיש לנו, אך מסתמן שתוקף המלאים הקיימים של פייזר יפוג בסוף החודש. אם עד 11 ביולי לא יגיעו לחיסון הראשון, יאחרו את המועד ולא יספיקו להשלים חיסון שני עד סוף תוקף המלאי הנוכחי. חשוב שהורים למתבגרים יידעו שהם צריכים לקבוע חיסון לשבוע הקרוב".

מנגד, הוא ציין כי משך ההמתנה בין מנה ראשונה לשנייה נע בין 21 ל 40 יום, אך ניתן גם לתת את החי סון לאחר 60 יום. "לדעתי המקצועית כרופא ילדים, אפשר להמשיך לחסן", מוסיף ד"ר דושניצקי, "אם החלופה היא לזרוק חיסונים שלא היה בהם שימוש, עדיף שיחסנו במנה ראשונה ואת השני במועד מאוחר יותר. היל דים לא מועמדים לקבל את חיסוני מודרנה".

בכיר במשרד הבריאות: "מי שרוצה להבטיח שבשנת הלימודים הבאה הילד שלו יהיה מוגן, וההשלכות הן מניעת בידוד - צריך להתחסן השבוע"

"לסמוך על החיסון"

ד"ר דושניצקי מציין כי "נגיף הד לתא הוא גיים צ'יינג'ר ששינה את כל הדחיפות במתן החיסון למתבג רים. הורים יכולים להרגיש בטוחים לעשות את החיסון הזה".

הוא מסכם כי "מי שרוצה להבטיח את החסינות של בני הנוער, כדאי שיקדים ויסיים בימים הקרובים את המנה הראשונה. ייתכן שמי שיפספס כעת, יוכל להתחסן בשתי מנות רק בספטמבר".

 ?? צילום: לירון מולדובן ?? נערה מתחסנת בגדרה, אתמול
צילום: לירון מולדובן נערה מתחסנת בגדרה, אתמול
 ?? צילום: הרצי שפירא ?? חיסון בני נוער בחיפה
צילום: הרצי שפירא חיסון בני נוער בחיפה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel