Israel Hayom

האוצר הגדול מהמרד הגדול

ממצא בן 1,200 שנים נחשף בהר חברון: מטבעות וציורי קיר מרהיבים ● בזכות החפירה: נבלם הרס האתר בידי פלשתינים

- אפרת פורשר

חפירות הצלה, שהחלו לפני כחודש באתר חירבת א טייבה שבהר חב רון, גילו פרסקאות נדירים מהתקופה הממלוכית ושני מטבעות מתקופת המרד הג דול. לא מן הנמנע שהעמקת החפירות תחשוף ממצאים נו ספים, מתקופות קדומות יותר.

הפרסקאות, שיטה עתיקה לציור על טיח רטוב, מעוררים התרגשות בקרב החוקרים. "זה מדהים, כי לא מצאנו דברים כאלה בבתים פרטיים מהתקופה הממלוכית", מסביר קמ"ט אר כיאולוגיה, חנניה היזמי, "אנח נו מכירים ציורי קיר ופרסקאות בעיקר מתקופות קדומות יותר, אבל לא בתרבות המוסלמית". הארכיאולוג דותן טראובמן, מנהל החפירה באתר יחד עם אחיה הגר, מוסיף: "מדובר בממצא עולמי שאנשים נוסעים ליוון ולרומא כדי לראות אותו".

חירבת א טייבה, אתר מוכרז מאז ,1944 נמצא על שתי גבעות בין היישובים המבודדים תלם ואדורה החולשים על כביש 35 )חוצה יהודה(. החפירות באתר החלו בעקבות פנייה מתושבי תלם אל פקח המינהל האזר חי, שהגיע והבחין כי פלשתי נים החלו בעבודות עפר והקימו טרסות בגבעה בשטח .C

בעקבות זאת, החל היזמי בחפירות הצלה לחיפוש ממצאים מע ניינים באתר, שאמנם הוכרז כאתר עתיקות אך מעולם לא נחקר רשמית. "הבחנו שה טרסות שהפלשתינים הקימו משולבות עם אבנים עתי קות, ובעבודות העפר שהם עשו נחשף למעשה המפלס העליון של המבנה", אומר היזמי.

הפרסקאות, שמתוארכים לתקופה שלפני כ 1,200 שנה, הם עיטורים בסגנון ציור זהה לכלים הקרמיים מאותה עת. "בתקופה המוסלמית אסור היה להראות פרצופים של אנשים, וציירו פרחים וחיות", מסביר טראובמן, "היה צריך להביא במיוחד אומן שמתמחה בציורים כאלה ובאומנות הטיח הצבוע, ובעל הבית שהביא אותו היה מס פיק עשיר כדי ליצור משהו שלא נראה בכל בית - ולכן הממצא הזה חשוב ונדיר, וצריך להיות מוצג במוזיאון".

החפירות הארכיאולוג­יות עצרו בינתיים את העבודות הפלשתיניות. ברוכי בורשטיין, מזכיר תלם: "כולם מודעים לח שיבות האסטרטגית של המקום הזה ביחס למרחב. הוא מחבר את ההתיישבות הפלשתינית ואת ההתיישבות היהודית, וב רור שהמלחמה עליו לא נגמרה". ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, מזכיר כי ההש תלטות הפלשתינית על שטחי C מתרחשת בכל האזור, כחלק מתוכנית פיאד לרצף טריטוריאלי מדרום הנגב ועד חב רון. "חירבת א טייבה היא לא המקום הראשון והיחיד שיש בו השתלטות על אתרים היסטוריים. לצערי, אף אחד לא עושה כמעט כלום ואנ חנו נשארים עם המציאות העגו מה בשטח".

 ?? צילום: שריה דיאמנט ?? אחד הפרסקאות שהתגלו
צילום: שריה דיאמנט אחד הפרסקאות שהתגלו
 ?? צילום: חנניה היזמי ?? מטבע מתקופת המרד הגדול
צילום: חנניה היזמי מטבע מתקופת המרד הגדול
 ??  ??
 ??  ?? יוחאי דמרי
יוחאי דמרי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel