Israel Hayom

"קנאביס משנה את קליפת המוח - ופוגע בקוגניציה"

מחקר בינלאומי מצא: הסם גורם להפרעות בקולטנים ומשפיע על התפתחות המוח של בני נוער ● "בשל שימוש גבוה בקרב צעירים - יש להמשיך ולחקור הסוגייה"

- כתב "ישראל היום"

מחקרים כבר הצביעו על ההשלכות השליליות של קנאביס על יכולות קוגניטיביו­ת שונות של בני נוער.

בימים אלו, מחקר חדש עשוי לשפוך אור על הדרך שבה פגיעה זו נעשית, ועל האופן הפיזי שבו היא מתבטאת בגוף האדם לטווח הארוך. מחקר חדש ומקיף שפורסם בכתב העת המדעי ‪JAMA Psychiatry‬ לאחרונה, שבדק את ההשפעה של קנאביס (מריחואנה) על התפתחותם של בני נוער, מראה על קשר אפשרי בין הסם לבין שינוי בעובי קליפת המוח, באופן שגורם ליצירת קליפה דקה מדי או לשחיקתה.

המחקר בדק 1598 הדמיות מ־997 נבדקים, במטרה לבדוק באמצעות MRI (דימות תהודה מגנטית) איזו השפעה יש לשימוש בקנאביס על התפתחות עובי קליפת המוח. זאת בהמשך למחקרים שנעשו על בעלי חיים, שהראו שמוחו של מתבגר רגיש להפרעות של קנאביס לקולטנים שבמוח, באופן שמשפיע על ההתפתחות המוחית. המחקר כלל גם מחקר משלים כעבור 5 שנים, שממנו, כאמור, עולות האינדיקציו­ת המדאיגות. השורה התחתונה, ציינו החוקרים, היא ששימוש בקנאביס במהלך גיל ההתבגרות עשוי להיות קשור לשינויים בהתפתחות הנוירולוגי­ת, במיוחד כאשר יש הרבה קולטנים שמסוגלים להיות מושפעים מהסם בתקופה שבה המוח משתנה באופן הכי דינמי - באמצע גיל ההתבגרות ולקראת סופו.

במחקר השתתפו עשרות חוקרים משלל מדינות. הממצאים נלקחו לאחר איסוף מידע אורכי של דימות מוחי, שככל הנראה הוא הגדול ביותר עד כה, והם מלמדים כי סוגיית השפעת הסם על מוחם של צעירים בגיל ההתבגרות טעונה המשך מחקר, לאור המגמות בקרב מדינות רבות של הסרת ההגבלות החוקיות על השימוש בקנאביס באופן שאינו רפואי.

נתונים נוספים: בארה"ב יותר משליש מתלמידי י"ב משתמשים בקנאביס, ו־87 אחוזים מאלו שמתנסים בקנאביס בפעם הראשונה הם בין הגילים 12 ל־02.

השורה התחתונה, ציינו, היא ששימוש בקנאביס במהלך גיל ההתבגרות עשוי להיות קשור לשינויים בהתפתחות הנוירולוגי­ת

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel