Israel Hayom

חוק אזרחות או לא, הערבים לא ייעלמו

- אבי דבוש

חוק האזרחות נחווה במחוזותינו כאירוע פוליטי של כיפופי ידיים. העיסוק הגדול הוא בשאלה אם יצליחו בקואליציה לאשר את הוראת השעה למניעת איחוד משפחות מעורבות של ישראלים ותושבי הרשות. מרצ ורע"מ נוטות להתנגד, והאופוזיצי­ה, שאישרה את הוראת השעה 12 שנים ברציפות בממשלות נתניהו, מאיימת להצטרף אליהן. כישלון באישור הוראת השעה לא יביא להפלת הממשלה, אבל יזמן קרב נרטיבים שינסה לה טיל את המבוכה על בנט ושקד מצד אחד, ועל נתניהו, סמוטריץ' ויתר מובילי האופוזיציה מצד אחר.

בתוך הרעש הזה נשאר מעט מקום למהות. הוויכוח ממוסגר כצורך ביטחוני מצד אחד - החוק נולד בתקו פת האינתיפאדה השנייה, בהמלצת השב"כ. מצד שני, פגיעה בזכויות אדם של עשרות אלפי משפחות שלא יכולות לנהל חיים תקינים, כולל זכויות חברתיות ור פואיות להורים ולילדים, איסור לרישיון נהיגה ועוד.

אני מבקש לטעון שביטחון המדינה הוא שיקול חשוב מאוד, והוא יכול להישמר תוך שיפור בזכויות האדם של מי שגרים בקרבנו. אפשר להיות ציניים כלפי השיקו לים הפוליטיים הצרים של הימין. אפשר להזכיר שמ דובר בעשרות אלפי משפחות, שרובן בעלות היתרים זמניים המביאים להתעמרות ולטרטור יומיומי, כאשר הימין מבקש לספח כ 4 מיליון פלשתינים. אפשר גם להזכיר שאותו השב"כ, שמבקש למנוע איחוד משפחות, הוא שמאזרח אלפי משפחות של "סייענים", שהמשטרה רואה בהן אחראיות ראשיות לפשיעה בחברה הערבית, תוך ניצול "החסינות" שלהם מהשב"כ.

ובכל זאת, אני רוצה להניח שיש טיעון אמיתי וכבד משקל של דאגה לביטחון ישראל. הדאגה הזו מתב ססת על נתונים רחוקים, ולא לגמרי בדוקים, מימי האינתיפאדה השנייה, על מעורבות גדולה יותר של מתאזרחים פלשתינים בפיגועי טרור.

החוק מייצר אומללות לעשרות אלפי משפחות שנמצאות איתנו ממילא. כאילו שלילת הזכות לקבל שירותים רפואיים מקופת חולים תרחיק פלשתינים מישראל

חשוב להבין שתהליך קבלת האזרחות בישראל מו רכב ומסובך לכל מי שאינו יהודי, בכל מקרה. מדובר בשנים עד קבלת מעמד של תושב. ואחר כך אינס פור בדיקות והוכחות לנישואים, למגורים משותפים, להולדת ילדים וכו', עד לאישור המיוחל. וגם אז, יש שיקול דעת לשרת הפנים שלא לאשר אזרחות. החוק למניעת איחוד משפחות פלשתיניות שולל באופן גורף את הזכות לאזרחות, למעט חריגים. כלומר, אם במהלך השבועות הקרובים לא תצליח שקד להשיג רוב להוראת השעה, הדבר היחיד שישתנה הוא עיסוק פרטני של משרד הפנים והשרה בכל בקשת אזרחות.

החוק מייצר אומללות לעשרות אלפי משפחות שנ מצאות איתנו ממילא. הוא משתמש בדמיון המנותק מהמציאות של "הפרדה", כאילו שלילת הזכות לקבל שירותים רפואיים מקופת חולים תרחיק פלשתינים מי שראל. תזכורת: בישראל מיעוט ערבי פלשתיני גדול, ועשרות אלפי פלשתינים נכנסים לתחומי הקו הירוק מדי יום על מנת לעבוד. גורל אחד שם אותנו כאן, מהים ועד לנהר. אם אנחנו רוצים לחיות ולשגשג כאן לאורך שנים אנחנו צריכים לעבוד עם המציאות הזו, ולא עם הפנטזיה שהערבים ייעלמו מעינינו בן לילה.

הוויכוח על חוק האזרחות הוא הזדמנות למימוש הציווי "ְוֵגר לֹא ִתְלָחץ", באמצעות הקפדה על ביטחוננו, ללא פגיעה בזכויות אנשים, ודאגה לזכויות הבסיסיות ביותר של מי שחייהם מופקדים בידינו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel