Israel Hayom

הערב ביורו :2020 איטליה וספרד בקרב על כרטיס לגמר

התמיכה מישראל: "הרגשתי שמדינה שלמה דוחפת אותי" ● הרגע שבו הלחיץ את הולנד: "קפצו עלי" ● והיעד הבא: "רק ארבעה ממשיכים לאולימפיאד­ה, אני אחד מהם" ● השופט אוראל גרינפלד, שבגיל 38 עשה היסטוריה ביורו, מדבר

- ליאב נחמני

קשה לראיין שופט ישראלי ששפט ביורו בלי לפתוח עם השאלה הבנאלית ביותר - מה היתה ההרגשה ברגע שבו עלה למגרש. אוראל גרינפלד עשה היס טוריה כשניהל את המשחק בין הולנד לאוסטריה ביוהאן קרויף ארנה. גם התשובה של גרינפלד אולי בנאלית, אבל היא מסבירה היטב את מצבנו במעמדים מן הסוג הזה.

"הרגשתי שמדינה שלמה דוח פת אותי", הוא מספר בראיון בלעדי ל"ישראל היום", "בפעמים בודדות מאוד הרגשתי תמיכה כזו, והיא באה מכל מקום אפשרי בישראל. זאת הסי בה שההרגשה בצוות היתה שאנחנו מייצגים מדינה שלמה". איך זה בא לידי ביטוי? "קיבלתי עשרות הודעות מישרא לים באמסטרדם שאמרו לנו 'בואו, ניפגש, נשב'. הציעו לנו לבלות ול שתות, אפילו היתה מדריכת טיולים ישראלית שהציעה לקחת אותנו לסיור באמסטרדם. קשה לי לתאר במילים את ההרגשה. כל האוהדים רוצים שנ צליח. פה זו לא קבוצה, אז זה מדהים. לפני כמה חודשים לחצו עלי שאפתח אינסטגרם. שם אנשים מכל העולם שמו תמונות שלי עם דגל ישראל - זה כבוד כפול מבחינתי".

ניהלת משחקים של נבחרות כמו הולנד ואיטליה, שחקנים מהטופ העולמי. מול שופט ישראלי הם מר שים לעצמם להתנהל בהתנשאות?

"לא משנה מה יחשבו, אני גאה להיות ישראלי. מי שמסתכל עלי כישראלי רק הופך אותי לגאה יותר. ליד כל שיבוץ כתוב שאני מישראל - וטוב שכך. ברמות האלה השחקנים יודעים עלי הכל, הם בודקים כל דבר. אנשי סקאוט, מאמנים, כולם לומדים עלינו. הם גם רואים אם שפטתי קבו צה זו או אחרת ומה הרזומה שלי".

ואז מגיע האירוע במשחק של הולנד, ספק פנדל. מה עובר לך בראש?

"זו היתה הדקה התשיעית, באירוע שהיה פנדל או לא לזכות הולנד. הם קפצו עלי וראו אותי רגוע ושלו. הם אינטליגנטי­ים מאוד, כך שראו שאני לא לחוץ. זה אירוע קטן שיכול להש ליך על כל המשחק, ו 90 אחוז זה מה שאתה משדר. במשחק השני בין איט ליה לוויילס נהניתי בתור שופט רבי עי, לחוות את החוויה ממקום אחר".

נראה שהמרחק בין שיפוט ביורו לשיפוט בכדורגל הישראלי הוא שמיים וארץ; המהירות, קבלת ההח לטות בנושאי שיפוט המסך.

"בארץ יש לך שני שופטי מסך ועוד מפעיל, כלומר שבעה שופטים בסך הכל. ביורו יש 12 בסך הכל, כולל שופט מחליף. זו ממש קבוצה שצריך להכין אותה למשחק. האתגר הנוסף הוא שאין לנו 'צוות אורגני' מיש ראל. היה שופט פולני, היו שופטים מאיטליה, מאנגליה - וכל אלה צרי כים לנהל יחד משחק. ההצלחה הגדו לה במשחק של הולנד היתה שאירוע VAR הסתיים בתוך 15 שניות. אופ"א מציינת את זה כאחד האירועים המו צלחים ביורו".

אירוע שנבדק ב VAR ביורו לוקח 15 שניות, ובישראל לפעמים שש דקות. למה?

"ביורו, וגם פה בארץ, לפעמים יש תקלות. לפעמים יש פערים טכנו לוגיים ופערים של כוח אדם. בארץ, כשאני משמש שופט מסך, צריך לח כות להפסקה במשחק. ביורו ההבדל הוא שזה קורה תוך כדי המשחק. והד בר הכי חשוב - במשחק שלנו ביורו היו 40 מצלמות, בארץ יש בין שש ל .12 השופט הפולני ששפט איתי שכנע אותי שההחלטה על הפנ דל בהולנד היתה טובה, כשסיפר לי שהאתר והעיתון הכי נוקשים בפולין

על הרגע הקשה בחייו: "השבעה של אחותי יהלום ז"ל הסתיימה, ויום לאחר מכן המראתי לטורניר בצרפת. מאז היא איתי לאורך כל הדרך"

כתבו שהשיפוט היה מצוין".

ומה אמרו הממונים עליך? זה לא פחות חשוב.

"בסיכום שלי עם השופט שלי מאופ"א היו שני מסרים: להיות מוכן לעונה הבאה בליגת האלופות, כי משופט שהיה ביורו יש ציפיות, וש ממשיכים במגמת עלייה, ושרק אר בעה שופטים מהיורו יהיו במשחקים האולימפיים - ואני אחד מהם".

"אחותי שמרה עלי"

לגרינפלד אין זמן לנוח, כי בש בוע הבא הוא יעלה על מטוס לטו קיו. זו קריירה בינלאומית שהשופט בן ה 38 חלם עליה, אבל היא החלה ברגע הקשה בחייו. אחותו יהלום ז"ל נהרגה בתאונת דרכים לפני נסיע תו הראשונה. "זה היה טורניר בצרפת", הוא נזכר, "השב עה הסתיימה, ויום לאחר מכן המראתי. מאז היא איתי לאורך כל הדרך".

גם כשעלית על המג רש ביוהאן קרויף ארנה?

"היא היתה איתי ביג טיים. ברגעים כאלה אתה ממקד את עצמך, אז אחד הכלים שלי זה הידיעה שיש מי ששומר עלי. היא בהחלט שמרה". אתה מתרגש לקראת טוקיו? "בהחלט. הפעם אני לא מייצג רק את ישראל, אלא גם את אופ"א. זה כבוד גדול. מדובר בארגון הכדורגל הכי גדול בעולם".

אתה יודע, יש מין פרצופים כאלה של שופטים - מהולנד, מגר מניה, מאנגליה ומצרפת - שאוהדי הכדורגל זוכרים. רואים אותם בכל המשחקים הגדולים, כמו קולינה בזמנו ואחרים. אתה יכול להיחקק כמו הפרצופים האלה?

"השאיפה שלי היא להיות פרצוף שהוא לא אפיזודה חולפת. תשאל אותי מה ההישג שאני חותם עליו? בעוד שלוש שנים להיות שוב ביורו. זה אומר שעד אז אשפוט ברמות הג בוהות ויגיע לי להיות בטורניר הבא. זה לא רק לסמן 'וי', זה הרבה מעבר".

למה לא אמרת - לשפוט במונ דיאל בשנה הבאה?

"מי אמר שלא? זה השוני בין התפיסה האירופית לבין התפיסה בישראל. פה רוצים כאן ועכשיו, שם מסתכלים על מטרות רחוקות יותר. להיות במונדיאל זו מטרה, אבל צריך להיות טוב בדרך לשם. למונדיאל מגיעים שופטים בו דדים מאירופה. הפרצופים שדיברת עליהם. מתוך 18 השופטים שהיו ביורו - יותר מעשרה היו מעל גיל 40 ושישה מהם בני 45 פלוס. אלה אנשים שיש להם מעטפת צמודה לאורך כל הדרך". החלטת להיות שופט מק צוען, ללא עבודה נוספת, אז למה אין לך תנאים כאלה?

"מ 2015 לא עבדתי ואני מתעסק רק בשיפוט. זו החלטה שלי ורק שלי, ואלמלא הדבר הזה לא הייתי מגיע לאן שהגעתי. אנשים בכירים מאוד באיגוד השופטים אמרו לי לא לעשות את הצעד הזה, אבל אמרתי שלא אעשה שום דבר שיכול למנוע ממני לייצג את המדינה שלי".

אבל עכשיו אתה שופט באירופה, וזה משתלם לך כלכלית יותר מאשר עבודה בישראל, לא?

"חד משמעית לא. לא פחות חשוב זה המסביב, המעטפת, הע בודה עם אנשי המקצוע הצמודים שאני עובד איתם לבד, המנטורים האישיים, התזונאי הצמוד, מאמן הכושר ואפילו הדאגה לחסויות ול ספונסרים שעוזרים לי. אני רוצה שבעוד כמה שנים יהיו פה עוד כמה שופטים ברמות הכי גבוהות, וכדי שזה יקרה צריך את המעטפת המו שלמת - כמו שיש בחו"ל".

 ??  ?? גרינפלד מול דה יונג ובלינד
גרינפלד מול דה יונג ובלינד
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילומים: אי.אף.פי ?? גרינפלד
צילומים: אי.אף.פי גרינפלד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel