Israel Hayom

"מלאכת" הזיוף הרבה יותר פשוטה משנדמה לכם

- גיא לוי | עורך הטכנולוגיה של "ישראל היום"

עידן האינטרנט גרם ללא פחות ממהפכה בת חומים רבים ומגוונים, וכמות המידע שמס תובבת ברשת גורמת מצד אחד עונג רב לאלו שצ מאים לידע או לחלופין, צריכים אותו - אבל מצד שני העומס והבלבול, לצד חופש הביטוי והבקרה החלשה יחסית על התכנים שמסתובבים ברשת, יכולים לגרום לפגיעה הן באזרח התמים והן במו סדות השלטון.

החל ממידע מוטעה או מזויף בכל נושא שת חשבו עליו, ועד מידע נכון ומסוכן לגבי תחומים אחרים - כמעט כל מידע שתצטרכו, תוכלו למצוא ברשת. כך תוכלו לדוגמה לאתר שיטות ודרכים לגנוב זהות של אדם אחר, ובה בעת לאתר פרטים על אותו אדם כדי שפעולת הגניבה תהא קלה יותר ופשוטה יותר.

זהו לא תסריט דמיוני והוא קרה כבר פעמים רבות הן בעולם והן בישראל, ובמקרים רבים הר שויות מוצאות את עצמן חסרות אונים מול מצב שבו שני אנשים "נלחמים" על אותה זהות, כשכל אחד מהם מחזיק במסמכים המתאימים על מנת לאשר את זהותו, רק שבפועל, הטפסים שנמצאים אצל צד אחד בלבד הם המקוריים.

הממשל המקוון מאפשר לאזרחים רבים לממש חובות מוסדיים באמצעות הרשת, דבר שהוא יתרון גדול לממשל יעיל. טפסים רבים ממולאים כיום על ידי האזרח עצמו, באמצעות כלים דיגיטליים כמו המחשב והסמארטפון, ונשלחים חזרה אל המוסד הדורש. הדרך מכאן ועד לזיוף טפסים כאלו היא לא ארוכה כלל, כך מתברר, שכן כל מחשב פשוט כיום ואפילו כל סמארטפון, מחזיק או יכול להחזיק כלים אשר באמצעותם ניתן לשנות, למחוק ולהוסיף פרטים אישיים על גבי טופס קיים ובעצם לזייף מסמך רשמי; תוכנות לעריכת תמונה, תוכנות לאיתור מידע אישי, ואפילו כלים לשינוי המספר שממנו אתם מתקש רים והקול שאותו משמיעים לצידו השני של הקו.

כל אלו הופכים את מלאכת הזיוף להרבה פחות קשה ממה שאנשים נוטים לחשוב, ואת זה מנצלים כיום בכל העולם גורמים פליליים על מנת לעשות רווחים קלים ככל שניתן. גם בישראל נתקלנו בכמה מקרים שבהם זהותם של אנשים נגנבה מבלי שיכ לו לעשות הרבה, רכושם של אנשים הועבר באופן "חוקי" לאנשים אחרים מבלי שידעו או הסכימו לכך, ועד לטפסים מזויפים של בדיקות קורונה שליליות שמאפשרים לאנשים לטוס לחו"ל וחזרה מבלי שנבדקו כראוי.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel