Israel Hayom

העליון דחה את ערר עיריית רמת גן לעכב תמ"א 38

התאחדות הקבלנים זכתה במחוזי, אך בר"ג ערערו לעליון, אף שידעו שהסיכוי לזכות קלוש ● עיריית ר"ג: "נמנענו מבנייה שאכלה כל חלקה טובה בעיר" ● מומחה: "התנהלות לא חוקית"

- ערן בר טל

בית המשפט העליון דחה את הערר שהגישה עיריית רמת גן על החלטת בית המשפט המחוזי בע ניין הימנעותה מתמ"א .38 מדובר בערעור שהגישה העירייה לאחר שבית המשפט המחוזי ביטל את מדי ניות תכנון תמ"א 38 של העירייה.

החלטת המחוזי ניתנה בעתירה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, נגד מדיניות התכנון בעיר שמונעת במשך שנים בנייה במסגרת תמ"א .38

בתגובתה ל"ישראל היום", מודה עי ריית רמת גן שדחיית הערעור בעליון היתה צפויה, אך היא הגישה אותה כדי להרוויח עוד זמן ולא לבנות במסגרת התוכנית הזו: "הערעור היה טקטי תוך הבנה מה יהיו התוצאות, אולם השיג מטרות דרמטיות כפועל יוצא מהזמן שנרכש באמצעותו", נמסר מהעירייה.

בהחלטתו, קבע השופט המחוזי איתן אורנשטיין כי העירייה לא תוכל עוד לפעול על פי מדיניות שמונעת כמעט לחלוטין בנייה במסגרת תמ"א ,38 וכתב בין השאר כי "הוועדה המקומית פעלה תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה התכלית רמת המעלה והחשיבות של הגנה על חיי אדם".

כאמור, מאז תחילת כהונתו של כרמל שאמה הכהן כראש העיר, העירייה פר סמה מדיניות שבפועל מבטלת את תמ"א .38 טענת התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שלפיה מדובר במדיניות המנוגדת לחוק, התקבלה למעשה, ובכך מאותתת לערים נוספות.

"בניית ג'אנק פוד"

לטענת הארגון, בעקבות החלטת העירייה "נתקעו" בצנרת הביורוקרטי­ת תהליכי אישור לתוכניות בנייה של כ 200 פרויקטים בעיר. כעת, יהיה על הוועדה המקומית לשוב ולדון בתוכניות הללו ולקבוע כיצד ייבנו הפרויקטים.

בעקבות החלטת ביהמ"ש העליון מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אני מברך על פסיקתה של נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות. תמ"א 38 היא בראש וב ראשונה תוכנית מצילת חיים וככזו יש לאשר ביצוע פרויקטים על פיה, גם אם אינם בדיוק אידיאליים בהיבט התכ נוני. בראיונות לתקשורת טענו ראשי ערים כי תמ"א 38 היא סוג של 'ג'אנק פוד'. ברור שאנו לא מסכימים עם דימוי כושל זה, אך עדיין עדיף 'ג'אנק פוד' על פני האפשרות של לגווע ברעב. תמ"א 38 היא התוכנית היחידה כיום שממגנת בתים בישראל נגד רעידות אדמה והתקפות טילים. לצד זאת, תמ"א 35 הוסיפה אלפי יחידות דיור למשק בכל שנה. כל עוד אין חלופה, יש לפ עול על פיה. כמו כן, נבקש להבהיר שאנחנו בעד חלופה תכנונית טובה יותר ונתמוך בה בעתיד".

מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "העיר רמת גן ניצ לה ממכת התמ"א שאכלה כל חלקה טובה בעיר, תוך שהיא משלשת את כמות התושבים מבלי לת כנן ולהוסיף מילימטר של תשתיות צי בוריות כגון בתי ספר, גינות, מקומות חניה, דרכים וכיו"ב, ואף פוטרת את הקבלנים מרובם המוחלט של התשלו מים, בשעה שכל דירה ומשפחה נוספת עולה לעיר כ 10,000 שקלים בכל שנה, אחרי קיזוז ההכנסות מארנונה. עיריית רמת גן בראשות ראש העיר הניפה את דגל המרד בתמ"א מייד אחרי הבחי רות וסחפה אחריה ערים רבות, ואף את מנהל התכנון שהודיע על ביטולה".

עוד הוסיפו כי: "בשל היותה עיר מובילה במאבק בתמ"א, ארגון הקב לנים ראה בה את ראש הנחש שמאיים לשים סוף לחגיגת התמ"א הרווחית על חשבון עתיד העיר, והגיש עתירות שאולי ניצח בהן טכנית, אבל הפסיד במלחמה המהותית. הערעור היה טקטי, תוך הבנה מה יהיו התוצאות, אך השיג מטרות דרמטיות כפועל יוצא מהזמן שנרכש באמצעותו". בעירייה מוסיפים כי "חלה ירידה של 63% בכמות אישורי התמ"א 38 בר"ג בין שנת כהונתו האח רונה של ראש העיר הקודם, ישראל זי נגר לבין שנת 2020 תחת כרמל שאמה הכהן, ומדיניותו החדשה".

בהמשך לתגובת העירייה אמר עו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט מנהלי ודיני רשויות, ל"ישראל היום" כי "חובת ההתנהגות בתום לב חלה על כולם, אך על העירייה היא חלה כפליים. כל המשאבים הרבים שהעירייה משקיעה בהליכים משפטיים צריכים להיות מושקעים בהליכים בני סיכוי. למרבה ההפתעה העירייה מודה בהתנהלות לא ראויה. ההתנהלות הזו תעורר חשד בפני ביהמ"ש בפעמים הבאות שהעירייה תרצה לערער, וזה עלול להיות בעוכריה".

 ??  ?? כרמל שאמה הכהן. שינה מדיניות
כרמל שאמה הכהן. שינה מדיניות
 ??  ?? ראש העיר לשעבר ישראל זינגר
ראש העיר לשעבר ישראל זינגר
 ??  ?? עו"ד בומבך
עו"ד בומבך
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel