Israel Hayom

נפילה כואבת - וזו רק ההתחלה

במשך שבועיים ניסתה הקואליציה להתארגן לצליחת ההצבעה על החוק, וגם שינוי ההסכמים וויתור על הנוסח המקורי לא הספיקו ● בכך, הוכיחה הממשלה לא רק את אוזלת ידה בהצבעות בכנסת, אלא גם את המסוכנות שלה בכך שאינה מסוגלת לשמור על ביטחון ישראל

- מתי טוכפלד

הפעם הראשונה שקואליציית נתניהו נפלה בהצבעה בכנסת מאז כוננה ב ,2019 היתה רק ארבע שנים אחר כך, סמוך מאוד למועד פיזורה. לממשלת בנט, שקד ולפיד זה לקח שלושה שבועות.

השאלה המרכזית אחרי אירוע חוק איחוד המשפחות היא אם מדובר במכה, אמנם כואבת ומשפילה, עבור האופו זיציה - אבל עדיין רק מכה שעליה יתגברו וימשיכו הלאה, או שמדובר באירוע מכונן, המסמן את תחילת נפילתה של ממשלת האחדות בעלת ההרכב ההזוי והבלתי אפשרי שכוננה כאן רק לפני זמן קצר.

קשה להפריז בחשיבות אירועי את מול וההשפלה שספגה הממשלה הצ עירה בנושא כה קריטי. אחרי שכבר הסכימו לוויתורים מבישים מול מנסור עבאס ומרצ, שחוררו את חוק האזר

חות והפקירו את ביטחונם של אזרחי ישראל לגחמות פוליטיות של גורמים לא ציוניים ושמאל רדיקלי, שעימם הם יושבים בשותפות פוליטית - עדיין התברר כי בקואליציה השברירית שהקימו אין רוב אפילו לכך. הביטוי האופוזיציו­ני השגור "ממשלה מסוכ נת" קרם אתמול עור וגידים ונראה מוחשי מאי פעם. לראשונה קמה בי שראל ממשלה שלא מסוגלת לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל.

בנאום תקיף הגיב נפתלי בנט לאירוע, קבע שהאופוזיצי­ה נהגה בחו סר אחריות, ותקף גם את חבר מפלגתו עמיחי שיקלי שאכזב. בתחילת נאומו אמר בנט משפט שכאילו לקוח מתחי לת הקמפיין שהחל עם כינון הממשלה, ונראה תלוש מאין כמוהו כשהוא נאמר כעת. "לעם מגיעה ממשלה מתפקדת שעובדת בשבילו", אמר ושכח שמדובר באחת הממשלות המשותקות והאנמיות ביותר שקמו פה, וזה רק אחרי שלו שה שבועות. שלושה שבועות שהיעדר הרוב בכנסת מונע הקמת ועדות קבו עות בבית המחוקקים, שכל חוק הופך למטען צד, וכל אלי אבידר מחליט מה יעבור ומה לא.

אחרי שניסו להטיל את האחריות על האופוזיציה, האשימו אותה בחו סר שיתוף פעולה ובנקיטת פעולות נגד המדינה - לא פחות - הבינו בכירי הממשלה, בעיקר נפתלי בנט ואיילת שקד, כי אי אפשר לנהל מדינה בבכי ונהי והתחילו לנסות לגייס רוב קואליציוני להצבעה. היתה זו תחילתו של כיוון נכון והפנמה של גודל האח ריות שהונחה לפתחם. במשך שעות ארוכות, ולמעשה לילה שלם, עמלו השניים כדי להשיג רוב להצבעה המ כריעה, נפגשו עם כל חבר קואליציה סורר, ערכו הסכמים חדשים, ויתרו על לשון החוק הקבועה שעליה אמרה שקד שלעולם לא תוותר, והפעילו את כל כובד משקלם.

הקוטביות הכריעה

אממה, בקואליציה ההזויה שברא שה הם עומדים זה לא מספיק. הקוט ביות, שאותה ניסו לטשטש ולעמעם, היא שהכריעה בסוף והותירה את חברי הממשלה המומים מהמפלה הצורבת.

יותר משבועיים היה לה לקואליציה זמן להתארגן לרגע ההכרעה שבו ייד רשו חבריה להעביר את החוק, אבל גם משך זמן זה לא הספיק למנוע את הק ריסה. ספק אם ניתן היה למנוע אותה לו היו ברשותם שבועיים נוספים. בעוד זמן קצר תחל בכנסת גם החקי קה הפרטית. מדובר בחגיגה שבועית של עשרות חוקים, שעל הממשלה יהיה להדוף על מנת למנוע איבוד שליטה

תקציבי. לא מעט חוקים נפיצים יט מינו ברשימת החוקים הפרטיים חברי האופוזיציה, והקושי לפרק אותם עשוי להיות מורכב משבוע לשבוע. זו הסיבה שבימינה לא ממהרים עדיין להחליט לגבי גורלו של עמיחי שיקלי. ברוב שתלוי על בלימה הם עוד עשויים להזדקק לו. שלא לדבר על תקציב המדינה שעוד לפניהם.

עוד מעט תחל בכנסת החקיקה הפרטית. מדובר בחגיגה שבועית של עשרות חוקים, שעל הממשלה יהיה להדוף כדי למנוע איבוד שליטה תקציבי

אחרי שניסו להטיל את האחריות על האופוזיציה, הבינו בכירי הממשלה, בעיקר בנט ושקד, כי אי אפשר לנהל מדינה בבכי ונהי

 ??  ??
 ??  ?? חברי הכנסת הערבים מרוצים מהפלת החוק
חברי הכנסת הערבים מרוצים מהפלת החוק
 ??  ??
 ??  ?? שקד במליאת הכנסת. ניסו להשיג את
שקד במליאת הכנסת. ניסו להשיג את
 ??  ??
 ?? צילומים: יונתן זינדל/ פלאש 90 ?? קודקודי הממשלה. כישלון השבוע השלישי
צילומים: יונתן זינדל/ פלאש 90 קודקודי הממשלה. כישלון השבוע השלישי
 ??  ?? יו"ר האופוזיציה נתניהו
יו"ר האופוזיציה נתניהו
 ??  ?? הרוב עד הרגע האחרון
הרוב עד הרגע האחרון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel