Israel Hayom

עתירה נגד האוצר: מסרב לקזז כספים מהרשות

העותר, עו"ד מוריס הירש: "לא יעלה על הדעת ששר הביטחון, הקבינט ומשרד האוצר אינם מיישמים את החוק" ● משרד האוצר: "תגובת המדינה תינתן לביהמ"ש"

- גלעד צוויק

עתירה לבית המשפט: משרד האוצר אינו מקזז מהרשות הפלשתינית מאות מיליוני שקלים של כספי טרור, שמשלמת הרשות למחבלים ולבני משפחותיהם - לכאורה בניגוד מוחלט לחוק ולהחלטות הממשלה.

מדובר בעתירה שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי בירושלים (עניינים מנהליים) נגד האוצר ורשות המסים, ושתוכנה הגיע לידי "ישראל היום". היא הוגשה על ידי עורך הדין מוריס הירש - לשעבר בכיר בפרקליטות הצבאית וכיום בכיר במכון המחקר "מבט לתקשורת פלשתינית".

לטענת הירש, "עולה חשש" שנציגי האוצר גם מסרו לכאורה מידע שאינו נכון, במסגרת בקשת חופש מידע, ולאחר שהתגלה הדבר פסקו באוצר מלהשיב וגלגלו את האחריות לרשות המסים, שמסרבת אף היא לספק תשובות בעניין.

"הימנעות האוצר ורשות המסים ממסירת המידע המבוקש אינה מקרית, אלא מדובר בניסיון מכוון ומחושב להסתיר מעיני הציבור מחדל חמור ביותר", נכתב בעתירה. "מדובר בניסיון להסתיר מעיני הציבור את העובדה שהמשיבים מצפצפים על חוק הקיזוז ומתעלמים מההחלטות שהתקבלו על ידי הקבינט הביטחוני".

באוצר לא שיתפו פעולה

לפי החוק, שאושר בכנסת ביולי ,2018 תקזז ישראל בכל שנה מכספי המסים שהיא מעבירה לרשות הפלשתינית את הסכומים ששילמה הרשות למחבלים ולבני משפחותיהם בשנה הקודמת.

כפי שפרסמנו כאן לאחרונה, שר הביטחון בני גנץ הגיש את דו"ח הקיזוז לשנת ,2020 אך טרם נערך דיון בקבינט בנושא.

מנגד, בנוגע לשנים 2018 2019־ו הקבינט כבר אישר את הקיזוזים בסך כולל של 760 מיליון שקלים, אך על פי הנטען בעתירה, כספים אלו לא קוזזו בפועל.

החשש עולה כתוצאה מטבלה שמסר משרד האוצר לעותרים, המקיימת בתוכה סתירה פנימית: מצד אחד בטבלה מצוין במפורש כי בכל אחד מהחודשים דצמבר 2020 עד פברואר 2021 הוקפא סכום של 50.8 מיליון שקלים, בהתאם לחוק הקיזוז; מנגד, חישוב פשוט של אותה טבלה מראה שלא כצעקתה, וכי בפועל הכספים הועברו לרש"פ במלואם – ללא קיזוז.

העתירה מראה כי הדו"חות הכספיים של הרש"פ תואמים חששות אלו, וכי בפועל הסכומים לא קוזזו. "לפי הרש"פ, האוצר לא הקפיא ולו אגורה אחת, מתוך כספי המסים שהועברו אליה, בחודשים ינואר ופברואר", נכתב בעתירה.

בתגובתם הראשונית להירש, טענו באוצר (שחר בר, עוזרת

למנכ"ל האוצר), כי הפערים נובעים מ"חוב עבר בצד שלנו בשל קיזוז יתר בשנה שעברה".

אלא שהירש הראה כי נימוק זה אינו משקף את המציאות בפועל, וכי לא קיים חוב שכזה.

לנוכח תגובה זו של האוצר, ביקש הירש נתונים מקיפים יותר, על אודות כלל היקף הכספים שהקפיאה ישראל לרשות מתחילת 2019 ועד היום, וזאת בחלוקה לפי חודשים ושנים.

"חסרים נתונים"

הפעם באוצר לא שיתפו פעולה כלל ו"נזכרו" שאין להם המידע המדובר - שאותו ידעו למסור בעבר.

"אף שהעברנו לך את המידע על אודות הקיזוזים החודשיים", כתבו באוצר להירש, "משרד האוצר/משרד ראשי לא מנהל את החשבון של הכספים המוקפאים מתוקף החוק והוא מנוהל לאורך כל התקופה ברשות המסים בלבד".

לדברי עוזרת מנכ"ל האוצר, "אין לנו את הנתונים הללו, יש לפנות לרשות המסים על מנת לקבלם".

כפי שמצוין בעתירה, תשובת האוצר לא רק סותרת תגובות קודמות של המשרד, אלא גם את קבי

עות חוק הקיזוז, שלפיהן שר האוצר הוא הממונה על גביית המסים והעברתם לרש"פ.

גם ברשות המסים לא שיתפו פעולה: רק לקראת סוף מאי ובתום 40 ימים מהגשת הבקשה – תוך הפרת מגבלת הזמן לפי חוק חופש המידע – טרחה נציגת הרשות לשוב להירש, רק כדי לומר לו כי מועד התגובה יתארך "בשל עומס עבודה".

בעקבות כל זאת, הוגשה העתירה.

גם ברשות המסים לא שיתפו פעולה: רק בתום 40 ימים מהגשת הבקשה – תוך הפרת מגבלת הזמן לפי חוק חופש המידע – טרחה נציגת הרשות לשוב להירש

עו"ד הירש: "הימנעות האוצר ורשות המסים ממסירת המידע המבוקש אינה מקרית, אלא מדובר בניסיון מכוון ומחושב להסתיר מעיני הציבור מחדל חמור ביותר"

"פועלים בהתאם לחוק"

ממשרד האוצר ורשות המסים נמסר בתגובה: "המשרד פועל בהתאם להוראות החוק להקפאת כספים ששילמה הרשות הפלשתינית בזיקה לטרור, מהכספים המועברים אליה מממשלת ישראל, ובהתאם להנחיות הקבינט המדיני־ביטחוני. תגובת המדינה לעתירה תינתן בהתאם למקובל לבית המשפט".

עו"ד מוריס הירש, ראש המחלקה המשפטית של מכון מבט לתקשורת פלשתינית, התייחס ומסר: "חוק הקיזוז נועד להעניש את הרש"פ בגין מאות מיליוני השקלים שהרש"פ משלמת, מדי שנה, לתגמל מחבלים, ובכללם רוצחים".

להבנתו של הירש, "החוק אינו מותיר שיקול דעת לאף גורם. לא יעלה על הדעת ששר הביטחון, הקבינט הביטחוני ומשרד האוצר אינם מיישמים את החוק, כל אחד בתחומו, ככתבו וכלשונו.

"כפי שסייענו לגבש ולקדם את החוק, אנחנו במכון מבט לתקשורת פלשתינית עורכים בקרה ומעקב אחר הגורמים השונים, וזאת כדי לוודא את יישומו המלא של החוק. ככל שנמצא פערים, לא נהסס לפעול, כולל בפנייה לבתי המשפט".

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? סניף בנק בשכם
צילום: אי.אף.פי סניף בנק בשכם
 ??  ?? עו"ד מוריס הירש
עו"ד מוריס הירש
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? שר האוצר ליברמן
צילום: אורן בן חקון שר האוצר ליברמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel