Israel Hayom

תחשבו מסלול מחדש

- ג'לאל בנא

כישלונה של הממשלה הנוכחית בהארכת החוק למניעת איחוד משפחות השבוע, בפעם הראשונה זה שני עשורים, חושף במידה רבה מאוד את הקונפליקט הפוליטי והחברתי שבו נמצאים חברי רשימת רע"מ. כעת ברור וגלוי לעין שהם לא יכולים להתייצב לצידה של הקואליציה באופן אוטומטי ולתמוך בכל הנושאים שיידונו בשולחן הממשלה. לא במקרה התפצלו שניים בעד ושניים נגד החוק, והביקורת השלילית והנוקבת בקרב הציבור הערבי לא איחרה לבוא, וממלאת את כל הרשתות החברתיות.

מנסור עבאס, המנהיג הערבי־ישראלי הפרגמטי, מעוניין להוכיח נאמנות אבסולוטית לקואליציה. הוא יבוא כעת לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ויטען בפניהם "הבטחתי וקיימתי", עכשיו התור שלכם לקיים את מה שהבטחתם.

מצב סבוך זה לא יכול להימשך לנצח, במיוחד בשל השבריריות של הקואליציה והקונפליקט­ים שיש בה, ויותר מכל בשל היעדר הרוב בכנסת שתומך בה. מכיוון שכמעט על כל תיקון של תקנון מרחפת סכנת נפילה מוחשית של הממשלה, מנסור עבאס זוכה בעמדת כוח. הקואליציה תצטרך לשלם לו שוב ושוב מחיר זה או אחר. אכן, לשון מאזניים.

אף שהשרה איילת שקד בהצהרותיה במהלך השבוע האחרון, ניסתה לגרום לציבור היהודי לפחד מכך שיש 15 אלף פלשתינים שיקבלו אזרחות ישראלית, ובכך לנסות ללחוץ על ח"כים מהליכוד, היא נכשלה. ברשימה המשותפת מציגים כלפי הציבור שלהם ניצחון בכך שמנעו הארכת החוק, ושמרו על העקרונות שלהם כשהם באופוזיציה, בניגוד לרע"מ ש"בגדו". חברי המשותפת נותנים לציבור הערבי את התחושה שעוד מעט, אולי בהוראת בג"ץ, המשפחות יקבלו אזרחות ישראלית.

אחת הטעויות של ממשלות ישראל לדורותיהן היא שהן רואות בחוק הזה חוק ביטחוני, בידיעה ברורה שהוא מנוגד לזכויות האזרח וזכויות האדם הבסיסיות, מונע את זכותו של אדם להינשא ולהקים משפחה עם מי שהוא בוחר ומכוון נגד אוכלוסייה ספציפית.

כישלון הממשלה בהעברת החוק אולי יביא אותה לחשיבה מחודשת באחת הסוגיות הקשות שיכולות להיות על שולחנה. חוק שאמור להיות אזרחי ואף זניח, הפך במהותו לחוק ביטחוני ודמוגרפי, שאפילו השב"כ מתערב בו, נותן את דעתו עליו ודוחף לאשרו, והדיון בו מתקיים דווקא בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

החוק אינו אלא הסימפטום לבעיה יותר מורכבת ויותר מאתגרת, והיא יחסי מדינת ישראל עם אזרחיה הערבים ומעמדם של הערבים במדינה היהודית. מצד אחד לאזרח הערבי מלוא זכויות האזרח, ומנגד הוא לא יכול לממש זכות אישית ופרטית ולבחור עם מי הוא רוצה לחיות. ההוכחה לקונפליקט היא העובדה שח"כ מנסור עבאס האסלאמי מצביע בעד הארכת החוק, וח"כ עמיחי שיקלי הלאומי, איש הימין, מצביע נגד החוק.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel