Israel Hayom

עובדי משק בבתי חולים בדרך לשביתה: "שקופים"

עובדי המשק והמינהל מוחים על מחסור בכוח אדם ועל פיטורי 200 מהם ● יו"ר הוועד הארצי: "לא ירחצו מטופלים ולא יפעלו מזגנים" ● משרד הבריאות: "הנושא מוכר"

- מיטל יסעור בית־אור

בעוד פחות משבוע מתוכננת שביתת משק ומינהל בבתי החולים הממשלתיים, ונכון לאמש אין עדיין מגעים עם העובדים המאיימים לשבות.

השביתה כוללת את 13 אלף עובדי המינהל והמשק ב־03 בתי חולים ממשלתיים - כלליים, גריאטריים ופסיכיאטרי­ים. הם דורשים לבטל את פיטורי 200 העובדים שנקלטו בשנת הקורונה, ואף להוסיף עוד 1,000 עובדי מינהל ומשק כדי להתמודד עם העומסים.

כמו כן טוענים עובדי המשק והאדמיניסט­רציה, כי בניגוד למאבק של משרד הבריאות נגד ביטול תקני הקורונה של צוותי רפואה וסיעוד, אין כל מאבק מצידו על התקנים שלהם.

פלטה וורקנש )34( מלוד היא עובדת ניקיון בבית החולים שמיר אסף הרופא. היא גויסה לעבודה לפני שנה ושלושה חודשים, במסגרת תגבור בתקופת התפרצות מגיפת הקורונה. היא נשואה ואם לשלושה ילדים בגילים .9-4 בעלה מובטל מאז פרוץ הקורונה.

"גויסתי בגיוס עובדים מיוחד מייד לאחר התפרצות המגיפה, ובמהלך התקופה עבדתי בכל משמרת שביקשו ממני. היו שבועות שעבדתי שבעה ימים בשבוע", היא אומרת בעצב. "עבדתי בחדרי ניתוח, בחדר מיון או במחלקת הקורונה. מיום חמישי שעבר כבר אין לי עבודה, חתמתי על טופס טיולים ואני לא יודעת מה נעשה. אני מפרנסת יחידה ואני לא יודעת איך נשלם את המשכנתה שלנו".

האונקולוגי­ת תוחרג

"בגלל המחסור הגדול בכוח אדם יש שחיקה גדולה שלי ושל הצוות", מצהיר רונן ערג'ון, מנהל רכש ומשאבים במרכז לטיפול במוח ונפש שבנס ציונה ובבאר יעקב. הצוות שעימו מונה חמישה עובדים.

"אני יודע להגדיל ראש כשצריך, אבל אני חייב תוספת כוח אדם. מובן שהשכר אינו עומד בהלימה למה שאנחנו עושים. אנחנו יודעים שבבתי החולים של קופות החולים יש עובדים באותם תפקידים ובאותו מעמד, שמקבלים שכר גבוה הרבה יותר. הגיע הזמן להשוות את השכר".

אלי בדש, יו"ר הוועד הארצי של עובדי המינהל והמשק, נשמע נחרץ יותר ומזהיר ש"בלעדינו בית חולים לא יתפקד כבר מהיום הראשון. אנחנו שקופים כמעט בעיני כולם. אנחנו סוגרים את כל המטבחים והודענו להנהלות בתי החולים להיערך לזה. כוחות עזר לא יתנו שירות, לא יהיה מי שירחץ מטופלים, מי שישנע אותם לחדרי ניתוח, לא יהיו הסעות לעובדים, צוות אחזקה, מזגנים וחשמל - כל אלו לא יהיו. המשפחות יצטרכו להיות עם המטופלים בשביתה".

עם זאת, מהשביתה יוחרגו מחלקות קשות כמו אונקולוגיה ודיאליזה. במחלקות הקורונה יהיו תורנים לפי צורך ומחלקת הביטחון תעבוד. במחלקות כמו חדרי לידה, פגייה, חדרי ניתוח דחופים וקבלה במיון, יהיה תורן אחד בלבד.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הנושא מוכר לנו. תתקיים פגישה עם ראשי האיגוד וההסתדרות בדחיפות. עמדתנו היא שתקני הקורונה צריכים להישאר במערכת. באשר לפיטורים המדוברים, מדובר בהתקשרות עם נותני שירותים חיצוניים, שלא קשורים לאמור לעיל".

 ??  ?? עומס בבית החולים שיבא צילום אילוסטרציה: קוקו
עומס בבית החולים שיבא צילום אילוסטרציה: קוקו
 ??  ?? רונן ערג'ון
רונן ערג'ון
 ??  ?? פלטה וורקנש
פלטה וורקנש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel