Israel Hayom

חדשות שישי ההסתדרות הרפואית ממליצה: "לקצר את תורנויות המתמחים ל 18 שעות"

ועדה של ההסתדרות הרפואית הציעה ארבעה פורמטים של תורנויות - כבסיס למו"מ בנושא מול המדינה ● המודלים מותנים בכך שיוספו מאות תקנים באישור האוצר ומשרד הבריאות ● "הכדור בידי המדינה"

- מיטל יסעור בית אור

ההסתדרות הרפואית המליצה אתמול על ארבעה מודלים לקיצור שעות התורנות של המתמחים, ברוב מקצועות הרפואה, מ־62 שעות 18-16־ל שעות.

המודלים יהוו בסיס למו"מ שייפתח בקרוב על הסכם קיבוצי, בדגש על תנאי העבודה של המתמחים ושל הרופאים. עם זאת, קיצור התורנות מותנה באישור משרד האוצר ומשרד הבריאות להוספת מאות תקנים.

קושי נוסף נובע מפיצול הייצוג של המתמחים בין ארגון "מרשם" לבין פורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית, שהוא הגדול יותר ומייצג 6,000 מתמחים. שנה מאז שהחלה את עבודתה, הגישה "הוועדה העליונה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורניות" המלצות לארבעה מודלים אפשריים לקיצור התורנויות. בכל התמחות ייתכן שייבחר מודל שונה, בהתאם לאופי העבודה בה.

ארבעת המודלים

המודלים יוצעו לבחירת האיגודים הרפואיים לפי העדפתם המקצועית: "מודל "16/2 - 16 שעות תורנות ושעתיים "חפיפה" למשמרת הבאה; "מודל "18/30 - 18 שעות תורנות ו־03 שעות מנוחה; מודל "התורן המגשר" ומודל העבודה הנוכחי 26) שעות תורנות( - שני אלה בכ

פוף לשורת שינויים מוצעים, כמו נוכחות כונן פעיל וצוות מנהלתי, לרבות עוזר רופא במהלך התורנות כדי לאפשר תנומה לתורן.

עוד המליצה הוועדה על הפחתת שעות עבודה בהתאם לגיל; תוספת שעות מחקר ומנטורינג; תגמול על כוננות פעילה בת שש שעות בהתאם לתגמול על תורנות מלאה; הגדרת תנאי מינימום לסביבת העבודה של המתמחה, תוך עיגון ההגדרות בהסכמים מחייבים; מתן יותר אפשרויות לקידום מקצועי במסלולים: קליני, מחקרי, ניהולי והוראתי; עידוד תורנויות חצי ותורנויות שליש למעוניינים, מיסוד מערך הסעות לרופאים, הקמת מעונות יום לילדיהם ואפשרות להתמחות במשרה חלקית. הוועדה המליצה על שינוי תקדימי באופן התקינה, כך שיוקצו תקנים בהתאם לאופי ולנפח הפעילות ולא רק על בסיס מספר המיטות. ועוד: תוספת תקנים של "עוזרי רופא" ובעלי תפקידים מנהלתיים כדי לאפשר לרופאים להתמקד יותר בטיפול הרפואי ובהכשרת דור העתיד. זהו שינוי דרמטי בעמדת ההסתדרות הרפואית, שהתנגדה במשך שנים לכניסת "עוזרי רופא" למערכת הבריאות ולהרחבת סמכויות לאחים ואחיות.

"כמו אוויר לנשימה"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "מי שיקראו את 140 עמודי הדו"ח יבינו עד כמה ייחסה הוועדה חשיבות לרווחת הרופאים ולאיכות הרפואה בישראל. כעת הכדור עובר לידיים של המדינה, ומוכרחים לתרגם את הדברים לתקנים ולמשאבים. המערכת זקוקה לזה כמו אוויר לנשימה".

 ?? צילום: קוקו ?? הפגנת מתמחים בת"א
צילום: קוקו הפגנת מתמחים בת"א
 ??  ?? "ישראל היום", 15.12.20
"ישראל היום", 15.12.20

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel