Israel Hayom

התוכנית של ליברמן - נטולת התנגשות חזיתית עם ההסתדרות

שר האוצר הגיש לרה"מ תוכנית שלא כוללת התייחסות לשינוי ביחסי הכוחות בין איגודי העובדים למדינה ● מלבד הפגיעה בחרדים, היא כוללת תוספות ענק לחיילים, לבריאות ולתשתיות - וגם שינויים מבניים

- גלעד צוויק

משרד האוצר הציג בפני ראש הממשלה, נפתלי בנט, את עיקרי השינויים המבניים שי תלוו לתוכנית הכלכלית לשנים .2022-2021

לפי האוצר, התוכנית נשענת על שלושה עקרונות מרכזיים: עידוד תעסוקה והשקעה בהון האנושי, בין היתר על ידי שילוב אוכלוסיות, הר חבת ההשתתפות בתעסוקה ועוד; פיתוח תשתיות בעולמות התחבורה, הדיור, האנרגיה והטכנולוגי­ה; וכן יצירת תנאים תומכי צמיחה במג זר הפרטי ובמגזר הממשלתי דוגמת טיפול ברגולציה, תחרותיות, שד רוג שירותים ציבוריים, ייעול המגזר הציבורי ועוד. התוכנית טעונה את אישור ממשלה.

התוכנית לא כוללת כל התייחסות לשינוי ביחסי הכוחות בין איגודי העובדים למדינה, בדגש על המגזר הציבורי - זאת גם אחרי דו"ח נוקב של ה OECD בסוגיה ספציפית זו.

כפי שפורסם, הארגון הבינלאומי ממליץ לבצע בישראל רפורמת עומק מקיפה של החלשת כוח המי קוח של ארגוני העובדים והוועדים, לרבות הגנה על שירותים חיוניים מפני שביתות, הרחבת השימוש בחו זים אישיים ומציאת אלטרנטיבות לבית הדין לעבודה לצורך יישוב סכסוכים. בארגון ממליצים גם על מעבר למודל של תמריצים וקידום מבוססי הישגים, במקום ותק. כל אלו, כאמור, לא חלק מהתוכנית.

הפחתת יוקר המחיה

לצד זאת, התוכנית של האוצר כוללת שורת פעולות שעל פניו נשמעות מועילות למשק, אם אכן ייושמו. כך, למשל, הפחתת יוקר המחיה, בדמות חשיפת המשק לי בוא ורפורמה בתקינה, כך שמוצר שעומד ברגולציה האירופית ומש ווק באירופה יוכל להימכר בישראל, ללא צורך בבדיקות נוספות.

בתחום הבנקאות, מתוכננת הגב רת השקיפות עם "בנקאות פתוחה" שתאפשר ללקוחות לבצע השוואות בין הבנקים השונים ZAP") בנ קאי"(, כמו גם קידום כניסת גו פים פיננסיים טכנולוגיים מת קדמים )פינטקים( לשוק. באוצר ממליצים גם לאמץ את דו"ח התע סוקה וטיוב ההכשרות המקצועיות, לשילוב מוגבר של גברים חרדים ונשים ערביות, כמו גם שיפור מע רכי ההכשרה.

בתחום הנדל"ן, מוצע לאפשר הסבה של עד 50% משטחי תעסו

קה הממוקמים בקרבת שכונות מגו רים לדירות קטנות - צעד שלטענת האוצר יוסיף "אלפי יחידות דיור מדי שנה לשימוש אוכלוסייה צעי רה ובני הגיל השלישי בלב אזורי הביקוש". עוד מוצע לקדם רישוי עצמי בבינוי, כך אדריכל מנוסה יוכל לחתום על היתר בנייה במקום הוועדה המקומית - מהלך שצפוי לחסוך זמן רב ובהתאם עלויות.

בכל הקשור לצה"ל, מבקש ליב רמן כי שכר החיילים בסדיר צריך לגדול משמעותית.

בתחום הרגולציה, הפתרון של האוצר להפחתת רגולציה הוא דווקא הקמת גוף ציבורי חדש - "רשות לטיוב רגולציה", שלפי ההצעה תהיה "בעלת סמכות לבקר את זרם הרגולציה החדש ולהשהות רגולציה חדשה עד לאישורה בווע דת שרים לרגולציה". לפי ההצעה, יישקלו שיקולי תחרות ברגולציה, ורגולציות חדשות לא ייכנסו לתו קף. בתחום רישוי העסקים, מוצע ליישם מהלכי רישוי עצמי ולהפ קיע מנציב הכבאות את המונופול על תקנות כיבוי אש, המעמיסות מיליארדי שקלים שלא לצורך על הציבור.

רגולציה סביבתית - איחוד כלל היתרי המשרד להגנת הסבי בה להיתר אחד שיינתן למשך 10 שנים ללא שינויים למעט חריגים; חובת שקילת שיקולים כלכליים על ידי המשרד והתאמת הרגולציה לסטנדרט הבינלאומי; ויצירת מנ גנון השגה על תנאים בהיתר, וכן מנגנון השגה במקרה של היתרים לתשתיות לאומיות.

עוד מוצע לחולל שינויים במער כת המשפט, לרבות הקלטות דיונים, לקדם יצוא קנביס רפואי, דיגיטציה ממשלתית והסרת חסמים באנרגיה ירוקה, תחבורה חשמלית וציבורית. בתחום התחבורה הציבורית, האוצר מציע להפחית מגבלות על הפעלת שירותי תחבורה פרטיים בדגש על מעסיקים ורשויות מקומיות - אך לא ברור אם מדובר במתן אפשרות להפעלת "אובר", כתחליף למוניות. נוסף על כך, מוצע לתת אישור עק רוני לקידום פרויקט המטרו בעלות של 150 מיליארד שקלים.

בתחום ההיי טק, מוצע לקדם תו כנית לאומית בדמות אשרור תו כנית ה AI הלאומית - האינטלי גנציה המלאכותית, פישוט והסרת חסמים ביורוקרטיי­ם לעידוד מיזו גים ורכישות, הגדלת האפשרות של חברות היי טק להרחבת בסיס הפ עילות בישראל, השתתפות ישראל בתוכנית המו"פ של האיחוד האירו פי ואישור תוכנית להגברת העברת ידע מהאקדמיה ועד לתעשייה.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? בניין ההסתדרות
צילום: יהושע יוסף בניין ההסתדרות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel