Israel Hayom

הזמני הכי קבוע שיש

כלל לא בטוח שמיזמים ממשלתיים של דירות להשכרה לטווח ארוך ירגיעו את שוק הנדל"ן המקומי המבעבע ● ובכל זאת, יש לא מעט בני מזל שהצליחו להניח יד על דירה מהניילונים בשכר דירה שפוי ובחוזה לא נצלני ● דיירת מחיפה: "השכרנו דירה שקנינו, ואנו שוכרים אחת חדשה עם חצי מהא

- היאלי יעקבי הנדלסמן

כל מי שקורא כתבות נדל"ן, מכיר את האינפלציה המשוגעת בכמות הכות רות שמדווחות על "מחירי הדירות בשמיים", או "התחזית: עליית מחירים". זאת, בין שהלקוחות ישרא לים ובין שהם תושבי חוץ, תושבים חוזרים או משקיעים עם זרועות תמנון. הכותרות הללו מציתות את השטח ומ לחיצות את מי שרוצה דירה, אף שידו אינה משגת.

ובואו נודה - זה נמאס וחסר השראה. כבר זמן רב שאין כתבה על צעדים שי צננו את הענף, או על מיזם שיענה על ביקושים מבלי להפקיע מחירים - והס מלהזכיר את מחיר למשתכן המאוסה.

אז בואו נעשה ניסיון: בשנים האחרונות החלה מגמה זוחלת של בניית פרויקטים להשכרה ארו כת טווח. חלקם בפיקוח של חברה ממשלתית, המאפשרת לדיירים )בת נאים מסוימים( לגור בהם. בחלק מה מקרים מדובר בדירות להשכרה ארוכת טווח בשוק החופשי. כך או כך אלו חוזים ארוכים יותר, הדייר יודע מראש מתי ישתנה המחיר ובכמה, והוא לא נתון לגחמותיו של בעל הנכס.

יש לציין שכל פרויקט הוא אחר, ולכן כדאי לבדוק מה כוללת הדירה ומה לא, על כמה עומד שכר הדירה ובכמה הוא צפוי לעלות במהלך הש נים, לכמה שנים ניתן החוזה, מה עלות דמי הניהול, וכמובן כמו בכל חוזה - יש לבדוק את כל הסעיפים בחוזה.

אסור: מכונת כביסה

גילי עבדי צדק (44) עובדת סו ציאלית במקצועה. יחד עם בעלה וילדיהם הם חיפאים בעלי דירה, אשר עברו לבניין להשכרה ארוכת טווח בפ רויקט הרובע של חברת גולדן ארט בעיר התחתית שבחיפה לפני יותר משנה. הם משכירים את הדירה שלהם ושוכרים פנטהאוז ברובע. בזכות הלו קיישן הפחות מבוקש - הם מצליחים לשכור דירה "פנסית" ולחיות ברמת חיים טובה.

"הקונספט של השכרה ארוכת טווח נותן לנו ביטחון שלא יזרקו אותנו מה דירה בשלב שלא יתאים לבעלי הדי רה", מסבירה עבדי צדק את הרציונל שלה, "אנחנו לא יודעים כרגע עד מתי נגור בשכירות, אבל המגורים בשכירות גרמו לנו להכיר את המקום ולהבין שפה אנחנו רוצים לחיות, ואנחנו שוקלים לקנות דירה בפרויקט. ביחס למחי רים בשכירות, לנו זה כלכלי כי במ חיר שאנחנו משלמים אני מקבלת בית חדש, מאובזר, עם שירותי בניין. לפני כן גרתי בכרמל. שם על אותו גודל דירה עם מרפסת הייתי צריכה לשלם יותר. נוסף על כך, רוב הסיכויים שזו לא היתה דירה חדשה. גודל הדירה שלנו היה כ 95 מ"ר עם מחסן ושילמנו אר נונה 1,600 שקלים לחודשיים. עכשיו על 110 מ"ר עם מחסן אנחנו משלמים 790 שקלים כי אלה אזורים שונים. היום אני משלמת על הדירה השנייה הכי יקרה בפרויקט 5,500 שקלים. בכרמל במחיר הזה הייתי שוכרת דירת ארבעה חדרים ישנה ולא בטוח שהיתה מעלית".

לא קשה לכם לגור בעיר התח תית אחרי שהתרגלתם למרכז העיר ולכרמל?

"זה אזור שעבר שיקום. הוא היה מו זנח מאוד עם תשתיות ישנות והשתנה בשנים האחרונות לטובה. בזמנו היתה תחושה של חוסר ביטחון, היום הכל חדש. גם מבחינת ביטחון אין פה פשע. בתור אישה אני מרגישה בטוחה לחזור הביתה גם בלילה".

ומהם החסרונות או ההבדלים במ גורים במיזם להשכרה, לעומת פרויקט דירות רגיל לקנייה?

"אצלנו למשל יש חדר כביסה משו

תף, ואי אפשר להכניס מכונות כביסה לחדרים. יש כאלה שלא מפנים את הכ ביסה בזמן. למדתי איך לעבוד עם זה ואני באה בשעות שהן לא עמוסות, אבל מי שעסוק כל השבוע וירצה לכבס בסו פי השבוע ימצא יותר עומס. אסור לה דליק אש גם במרפסת. תחשבי ש 100 איש עושים על האש. נוסף על כך, בכל השטחים הציבוריים יש מצלמות ועל כל דבר אפשר לפנות לאב הבית, זה נותן לי ביטחון".

ההחלטה של לפיד

סוגי הפרויקטים להשכרה ארוכת טווח נחלקים לשניים; דירות להשכרה בלבד וכאלו שאפשר לקנות ולהשכיר לאחרים. זה לא ממש עוזר להפחית את מחירי השכירויות בישראל, בלשון המ עטה, וההבלחות הללו הן יותר מובל עות של מזל עבור מי שמצליח לשים עליהן יד.

שחקנית מוכרת בשוק הזה היא "דירה להשכיר", חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, שהוקמה על פי הח לטת ממשלה לשם קידום נושא הדיור, ובכלל זה הקמת דירות להשכרה, במ סגרת הפרויקט הלאומי לדיור.

כל הדירות בפרויקטים של דירה להשכיר הן בעלות שכר דירה מפוקח לעשר שנים. לפחות רבע מכל פרויקט הוא בשכר דירה מופחת 20%) הנחה ממחיר השוק(, והזכאים הם אותם זכאים כמו במחיר למשתכן - כאלה הרשומים כ"חסרי דירה" במשרד הבינוי.

חברת רובינשטיין, דוגמה נוספת, היתה היזמית הראשונה שהקימה ביש ראל פרויקט מגורים לשכירות ארוכת טווח. זה קורה ברעננה – בשם "רובינ שטיין על הפארק" בשכונת נאות עוזי.

דניאלה פז ארז, מנכ"לית ובעלים של חברת הייעוץ פז כלכלה והנדסה, נזכרה שלפני עשר שנים "היתה החל טה לפתור את מצוקת הדיור באמצעות שכירות ארוכת טווח. עם כניסתו של יאיר לפיד למשרד האוצר הוא הכ ריז על 150 אלף דירות שיועדו לה שכרה ארוכת טווח. הוא פעל לזה גם דרך הקמת 'דירה להשכיר', שפעילה עד היום. הפתרון מיושם בעיקר דרך מכרזים של קרקעות שהמדינה מוכ רת, כאשר היזם מתחייב להשכיר את הדירות ל 20 שנה ולאחר מכן רשאי למכור אותן".

"עבור זוגות צעירים מדובר בפת רון זמני אך מתמשך, של מגורים בני השגה לטווח של עד עשר שנים, ומא פשר להם לכלכל את חייהם מבלי לה תחייב לסכומי כסף גדולים ולמשכנ תא עם ביטחון ויציבות", מוסיף הסבר משלו גם ינון סבג, סמנכ"ל קבוצת אמבסדור, המתמחה בייעוץ ובשיווק לחברות נדל"ן ובשיווק פרויקטים לה שכרה ארוכת טווח. "מאז פרוץ משבר הקורונה עלו הביקושים מצד שלושה קהלים עיקריים: אלו שישבו עד כה על הגדר, זוגות זכאים לפי הקריט ריונים שקבעה המדינה, ואנשי המעמד הבינוני גבוה שמבקשים לעצמם ראש שקט ונוחות".

לדברי ערן ענבים, מנכ"ל אזורים ,Living "שוק השכירות בישראל עומד על שליש ממשקי הבית וצפונה מכך, ורק בתל אביב מדובר ב 50% מסך הנדל"ן למגורים בעיר. זה שוק רחב שכולל כ 750 אלף משקי בית. הביקוש גבוה כי זה עדיף ביחס לשוק השכי רות הרגיל".

לחברת מגוריט 29 פרויקטים באזורי ביקוש לשכירות, כולל ארבעה במסגרת דירה להשכיר, בין היתר בתל אביב, ברמת גן, ברמת השרון, בהרצליה, בי רושלים ובאשקלון.

אלה תנאי החוזה

ארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, מסביר מהם תנאי החוזה. "החוזה הוא לחמש שנים, ולאחר מכן ניתן לחתום לעוד חמש שנים. אחרי שנה הדייר יכול לעזוב מתי שהוא רוצה, בהתראה של שלושה חודשים מראש מבלי לדאוג לדייר חלופי. שכר הדירה ידוע לכל החמש שנים והוא תלוי במדד המחירים. בשנתיים הראשונות הוא ללא שינוי. בשנה השלישית יש 5% עלייה ובש נה הרביעית והחמישית 3% בכל שנה. לאחר חמש שנים יש לו זכות ראשונים להישאר עוד חמש שנים לפי מחירי השוק שיהיה בעוד חמש שנים. לאחר מכן זה אותו חוזה".

חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים, מספר שההתחלה של האפ שרות הזאת, מבחינתו, היתה בארה"ב. "יש לנו 1,000 דירות בפלורידה ולפני כמה שנים התחלנו גם בארץ", סיכם.

ינון סבג, סמנכ"ל קבוצת אמבסדור: "הביקושים הם מצד לקוחות ש'יושבים על הגדר', זכאים ולקוחות מהמעמד הבינוני גבוה שרוצים שקט ונוחות"

 ?? צילום: גל פאלי ?? מיזם "אביב שלי" ברמת השרון
צילום: גל פאלי מיזם "אביב שלי" ברמת השרון
 ?? צילום: ?? פרויקט קריית היובל בירושלים, קבוצת אשטרום OL-IN
צילום: פרויקט קריית היובל בירושלים, קבוצת אשטרום OL-IN
 ?? צילום: יח"צ ?? דירה להשכרה לדוגמה בפרויקט גולדן ארט, חיפה
צילום: יח"צ דירה להשכרה לדוגמה בפרויקט גולדן ארט, חיפה
 ??  ?? חיים קראדי
חיים קראדי
 ??  ?? דניאלה פז ארז
דניאלה פז ארז

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel