Israel Hayom

הבנק שפותח כשאחרים סוגרים

-

מספר

סניפי הבנק בארץ ירד ביותר מ 6% בעשור האחרון .(2019-2010) כך עולה ממחקר של ועדת הכלכלה של הכנ סת, שפורסם בסוף .2020

בסך הכל, נכון לסוף 2019 פעלו בישראל 1,081 סניפים, לעומת 1,151 ב .2010 הבנקים הגדולים מובילים את רשימת סגירות הסניפים: לאומי "איבד" מבחירה רבע (25.3%) מס ניפיו בעשור ההוא. בפועלים ובדי סקונט הירידה מתונה יותר ‪.15%-14% -‬

בין החריגים בהק שר הזה מככב מזר חי טפחות, שמספר סניפיו דווקא האמיר ב 27% באותה תקופה. גם הבינלאומי ברשימה עם פתיחה של 22% יותר סניפים בשנים הללו, אך כאן הסיבה היא המיזוג עם U בנק ובנק פועלי אגודת ישראל. בבנק איגוד, שבינתיים הצטרף למזרחי, לא חל שי נוי במספר הסניפים.

9,000 איבדו פרנסה

היקף המשרות בסניפי הבנקים ירד בהתאמה, והתייצב ב 2019 על פחות מ 28 אלף איש - בהשוואה לכ 37 אלף משרות ב .2010 כ 25% פחות.

מחוז תל אביב מוביל במספר הסני פים שנסגרו בעשור האחרון, עם 127 סניפים - כשליש מכלל הסניפים שנ סגרו ברחבי הארץ. במחוז מרכז נסג רו כרבע מהסניפים בישראל, בחיפה 15.5% ובירושלים .13.5% במחוזות הדרום, הצפון ויהודה ושומרון נסגרו יחד כ 12% מהסניפים בעשור האחרון.

ב ,2020 שנת הקורונה, המגמה הואצה כשנסגרו 35 סניפים - מרבי תם של בנק הפועלים, עם סגירת 26 סניפים. מנגד, מזרחי טפחות המשיך במגמה הפוכה, ולאחר המיזוג עם בנק איגוד הוא בעל מספר הסניפים הגבוה ביותר (232) בישראל - כ 20% יותר מהפועלים.

משכנתא - לא מרחוק

נתוני סגירת הסניפים הם נקודת מחלוקת סוערת בין אלו המשוכנעים שסניפי בנק פיזיים הם עניין מיותר השייך לעבר ולמאותגרים טכנולוגית, לבין אלו שרואים בסניפים כורח חיוני, חרף התקדמות העידן הטכנולוגי. הנימוקים לסגירת סניפים - יעי לות וחיסכון - מוכרים. לא כולם אוהבים זאת. בינואר נערכה הפגנת תושבים ותיקים בשכונת נחלת יצחק בתל אביב, שמחו על סגירת סניפים בא זור, ללא תחליף ראוי. ב 2015 נערכה בגבעת אולגה הפגנה דומה, ואחת המפגינות היתה מיסה כחלון, אמו של שר האוצר בזמנו, משה כחלון.

במזרחי טפחות טוענים כי התרחבות הסניפים לא פוגעת בהם כלכלית. "אנו בהחלט לא מפסידים בהרחבה הסני פית שלנו", מתעקשת מיטל הרוש, מנהלת סקטור בנקאות ישירה ומר חב לייב בבנק מזרחי טפחות. "הרחבת פריסה גיאוגרפית היא חלק מאסטרט גיית צמיחה של הבנק. אנחנו מרחיבים את כל השירות - מייל, ווטסאפ, אתר אינטרנט - ומשלבים בכל מענה אנו שי. הסניפים הפיזיים משתלבים בזה".

לדברי הרוש, הדוגמה הרווחת ביותר לצורך במענה אנושי הוא לקיחת מש כנתא: "אי אפשר באמת לקבל החלטה גורלית כזו רק על סמך דיגיטל, בלי אינדיקציה של מומחה אנושי ואישי. ההנחה שרק אנשים מבוגרים נזקקים למענה אנושי אינה נכונה: דווקא צעי רים, שבאופן טבעי נוטים להעדיף בנ קאות דיגיטלית, אך סובלים מהבנה פיננסית לא מספקת, יעדיפו שימוש בדיגיטל, אך פנייה ב'צור קשר' לב נקאי שלהם".

 ??  ?? סניף מזרחי טפחות. "אי אפשר לקבל החלטות רק על סמך דיגיטל"
סניף מזרחי טפחות. "אי אפשר לקבל החלטות רק על סמך דיגיטל"
 ??  ?? מיטל הרוש צילום: ‪Qelite beauty‬
מיטל הרוש צילום: ‪Qelite beauty‬
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel