Israel Hayom

לפיד אמר שלא יוקם יישוב באביתר? אז אמר

שרת הפנים איילת שקד לא מתנצלת על החיבור עם השמאל: "הממשלה הזו כבר עשתה דברים לאומיים לא פחות מממשלות נתניהו" ● בתום שבוע קשה בכנסת היא מבטיחה להעביר את חוק האזרחות ● ומודה: "הביקורת הקשה עלי מעציבה אותי, אבל אתמודד"

- אריאל כהנא צילום: אריק סולטן

שרת הפנים איילת שקד לא מתרגשת מהפסד הקואליציה סביב חוק האזרחות, ומצהירה: "מצעד הדגלים צעד ואביתר יהפוך ליישוב - כבר עכשיו הממשלה עשתה דברים לא פחות לאומיים מממשלות נתניהו" ● את הצעת החוק ליסודות ההגירה של האופוזיציה היא מכנה "הטרלה" ● טוענת שהחרדים וסמוטריץ' לא פסולים מלהצטרף לממשלה ("אדרבה, שיאתגרו אותנו") ● ומודה: "אנשים קרובים אלי כועסים עלי מאוד; זה מעציב אותי, אבל כל עוד אעשה דברים טובים - אתמודד"

אלה היו שלושת החודשים הסוערים ביותר בחייה הפוליטיים של איילת שקד. היא הפרה הבטחות, שברה מוסכמות, ספגה הפגנות, החליפה בריתות ועוררה כעסים שרק הזמן והמעשים עשויים להרגיע. בקצה מסילת רכבת ההרים, שקד מצאה את עצמה באחד התפקידים המרכזיים בממשלה כשרת הפנים, השרה הקרובה ביותר לראש הממשלה, חברת הקבינט הביטחוני, חברת קבינט הקורונה. שקד, שנתניהו הקפיד להרחיק מלשכת ראש הממשלה, מגיעה אליה כעת בקצב כמעט יומי.

ומה תעשה אם לאחר התממשות הרוטציה, יאיר לפיד, כראש ממשלה, ישבור שמאלה? "אני אעמוד על העקרונות והאמונות שלי. בלי 'ימינה', אין ממשלה", מבהירה שקד בראיון ל"ישראל השבוע" בלשכתה במשרד הפנים בירושלים.

כששקד מציגה הבטחה שכזו, רבים מאוהדיה בעבר ובהווה ודאי מרימים גבה. שכן בצד הסיפוק האישי שלה ישנו גם המחיר, ושקד יודעת מדוע היא משלמת אותו. "יש אנשים שהיו קרובים אלי ומאוד כועסים עלי. הביקורת שלהם קשה", היא מודה, "זו נקודה שמעציבה אותי, אבל אני מכבדת את הביקורת. אני אשת ציבור, וכל עוד אעשה דברים טובים, עלי להתמודד".

על דלתות חדרה וחדרי יועציה נתלו זה מכבר שלטי שם חדשים. ביום רביעי בבוקר, על הקיר שמאחוריה עדיין ניצבה תמונתו של הנשיא הקודם, ראובן ריבלין. מאידך, תמונתו של בנט טרם נתלתה - אך זו של נתניהו כמובן כבר הוסרה.

צילו של נתניהו מרחף על השיחה עם שקד, ולמעשה על כל צעד ואמירה של הממשלה החדשה. כמו בן

"מרצ ושני ח"כים מרע"מ הצביעו בעד חוק האזרחות, שזה דבר יוצא דופן, ומשלמים על כך מחיר כבד בקהלים שלהם. אילו ידעתי ששיקלי יתנגד, בניגוד למה שאמר לי שתי דקות לפני ההצבעה, הייתי מגייסת ח"כ שלישי מרע"מ" "כרגע אין קונסוליה אמריקנית במזרח ירושלים, ואתה יכול לרשום - לא תהיה העברת שטחי C ל־B או ל־A. לא תהיה הקפאת בנייה ביהודה ושומרון ובוודאי לא בירושלים. תהיה בנייה כמו בממשלות נתניהו" "בסך הכל זו ממשלה שעובדת היטב. רה"מ בנט נכנס לתפקיד בצורה טובה ומנהל את הדברים באופן אחראי גם מול האמריקנים. גם בניהול הקורונה, הוא עושה את העבודה בשטח בלי רוח וצלצולים"

שמנסה להשתחרר מדמות אביו, ההחלטות, ההצהרות, אפילו ההקפדה של בנט על קיום ישיבות בזמן - הכל נעשה בהשוואה לראש הממשלה הקודם. כאילו כדי להראות לנתניהו - ולעולם - שהם, מחליפיו הצעירים, יכולים לעשות את הדברים לא פחות טוב ממנו.

האם כך יהיה? שקד מסכימה שהממשלה תיבחן על פי הכלל - "מעשיה יקרבוה, מעשיה ירחיקוה". בצדק היא מזהה מעטפת בינלאומית אוהדת להרכב הקואליציונ­י החדש.

"לנתניהו יש הרבה חוכמה, ידע, ניסיון ומעמד, ואת זה אי אפשר לקחת לו. אבל דווקא מול הממשל האמריקני הנוכחי, לממשלה שלנו יהיה קל יותר לעבוד. כבר עשינו דברים לא פחות לאומיים מממשלות נתניהו: מצעד הדגלים צעד, כולל לשער שכם, מה שלא קרה אצלו. כולם היו תמימי דעים שיש לאפשר לאנשים לצעוד עם דגל ישראל בירושלים. התגובה של בנט וגנץ לטרור הבלונים היתה עוצמתית. היישוב אביתר

פונה שמדוברפעמי­יםבאדמותבת­קופתמדינה,נתניהו.יוקם יישוב אצלנו,אם יהודי".הסקר יראה יאיר לפיד לגלג ואמר שלא יוקם יישוב באביתר. "אז הוא אמר. ראש הממשלה ושר הביטחון יקיימו את ההסכם". ומה לגבי קונסוליה לפלשתינים בירושלים כפי שביקש ממשל ביידן? "כרגע אין קונסוליה". אם תצוץ דרישה אמריקנית להעברת שטחים מ־C ל־B או ל־A כפי שהיה בעבר, מה תעשו?

"תרשום - לא תהיה העברת שטחי C ל־B או ל־A. לא תהיה הקפאת בנייה ביהודה ושומרון ובוודאי לא בירושלים. תהיה בנייה כמו בממשלות נתניהו".

"היו מצביעים נגד סיפוח?"

אנחנו נפגשים אחרי שבוע קשה לקואליציה הטרייה. ביום שלישי בבוקר, שקד ניסתה ונכשלה בהעברת החוק

המונע איחוד משפחות ערביות משני צידי הקו הירוק. פחות מיממה לאחר מכן, בלילה, הקואליציה נאלצה למשוך חוק אחר מסדר היום. בהיעדר רוב ממשי, הקואליציה מתקשה להעביר החלטות בכנסת.

שלושה שבועות לאחר הקמת הממשלה, ואתם לא מסוגלים להעביר חוקים שלדעתכם חיוניים לביטחון ישראל. מלבד החוק למניעת איחוד המשפחות, ביום שלישי בלילה שר הביטחון גנץ אמר: "נאלצתי למשוך הלילה חוק חשוב שמטרתו מניעת השתמטות מצה"ל של נשים שנתנו הצהרת שווא על דתיותן". מה זה אומר על הממשלה הזו?

שקד: "חוק אחד חשוב מאוד לביטחון ישראל. עם השני אפשר לחיות. צריך להבין למה חוק האזרחות נפל. בשלב ראשון, אני לא הערכתי נכון ולא האמנתי שהליכוד ושותפיו יתנגדו בזמן אמת לחוק למניעת איחוד משפחות. מפלגות לאומיות באופוזיציה מעולם לא התנגדו לחוק הזה, שלכולם ברור שהוא חיוני לביטחון ישראל. נתניהו עצמו, כראש ממשלה וכראש אופוזיציה של אולמרט, אמר תמיד שכשמדובר בביטחון ישראל - לא משחקים קואליציה־אופוזיציה.

"כשהתקרבה ההצבעה וראיתי שהם הולכים להתנגד, הבנתי שאני חייבת למצוא פתרון בתוך הקואליציה - וכך עשיתי. שים לב מה קרה. מרצ הצביעה בעד. שני ח"כים של רע"מ, שזה דבר יוצא דופן, הצביעו בעד. המפלגות הללו משלמות על כך מחיר כבד בקהלים שלהן. ואלמלא עמיחי שיקלי היה משקר, היה לנו רוב. אילו ידעתי ששיקלי יתנגד, בניגוד למה שאמר לי שתי דקות לפני ההצבעה, הייתי מגייסת ח"כ שלישי מרע"מ". באמת חשבת שהליכוד לא יתנגד? הם אופוזיציה. זה תפקידם.

"אין לי בעיה עם ההאשמות הגסות והברוטליות נגדנו, עם הפיליבסטר, או עם ההתשה בכנסת. את כל אלה אני מכילה. אבל אופוזיציה צריכה לנהוג באופן ענייני. כך נהגתי כאשר ביבי פירק את בלוק הימין, בניגוד להבטחותיו, והשאיר אותנו באופוזיציה. ביקרתי את הממשלה על טעויותיה אבל גם תמכתי בחוקים מסוימים, בטח ובטח בשעת מלחמה. החוק הזה צריך להיות מחוץ לוויכוח הפוליטי". אז ביבי אשם ושיקלי אשמים, ורק הממשלה לא אשמה?

"אני עשיתי כל מאמץ להעביר את החוק ואיני מסירה אחריות. בסוף - נכשלנו. אבל בשורה התחתונה, הקואליציה עם רע"מ הצביעה בעד מדינה יהודית, ואילו האופוזיציה של נתניהו, סמוטריץ' והחרדים, הצביעה נגד מדינה יהודית, נגד עמדת שב"כ ונגד האינטרסים הביטחוניים והדמוגרפיי­ם של המדינה היהודית.

"אני חייבת לשאול: אם הייתי מביאה חוק לסיפוח גוש עציון או מעלה אדומים - האם גם אז הם היו מצביעים נגד בגלל פוליטיקה? כי בגלל הפוליטיקה הזו, הם הזמינו כ־51 אלף פלשתינים להתאזרח בישראל. ההצבעה הזו היא אות קלון על נתניהו, כמו ההצבעה שלו בעד ההתנתקות".

"מחפשת כלים מנהליים"

כשרת פנים, מה את מתכוונת לעשות עם 13,500 בקשות פלשתיניות שיונחו על שולחנך בקרוב?

"מייד אחרי הראיון איתך יש לי דיון ראשון בשאלה מהם הכלים המנהליים שעומדים לרשותי כשרת פנים לטפל בבעיה. במקביל, אני מתכוונת להביא את החוק להצבעה נוספת, ולגבש לו רוב. אבל זה יהיה מסובך יותר, משום שלא מדובר בהארכת הוראת שעה, אלא בתהליך חקיקה שמתחיל מהתחלה, ויש להעביר בשלוש קריאות". אם כבר מתחילים מההתחלה, מדוע לא תעבירו את חוק יסודות ההגירה כפי שהציעה האופוזיציה?

"ההצעה הזו היתה הטרלה. 12 שנה הליכוד היה בשלטון ולא קידמו אותה. אני תומכת בחקיקה, אבל צריך נוסח מוסכם על כל הקואליציה (הכוונה לשרי מרצ והעבודה - א"כ). יש גם סיבה שהימין לא חוקק את חוק יסודות ההגירה, משום שלא רצינו לאתגר בבג"ץ את חוק השבות". נתניהו טען שהוא ביקש ממך כשרת משפטים לקדם את חוק יסודות ההגירה. "גם זה בלוף. את החוק הזה אמורים היו לקדם שרי הפנים שכיהנו תחת נתניהו, סילבן שלום, גדעון סער

 ??  ??
 ??  ?? "בגלל פוליטיקה, הליכוד הזמין 15 אלף פלשתינים להתאזרח בישראל". איילת שקד
"בגלל פוליטיקה, הליכוד הזמין 15 אלף פלשתינים להתאזרח בישראל". איילת שקד
 ??  ??
 ?? שקד ופריג' במליאה ??
שקד ופריג' במליאה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel