Israel Hayom

פוליטיקה במדים

השפעת חילופי השלטון מחלחלת גם לשורות הצבא האמריקני, שמתעטף בשריון הפוליטיקלי­קורקט יותר מאי פעם ואסור לסמוך על הבטחת ביידן כי איראן לא תהפוך גרעינית במשמרתו

- קרולין גליק

השבוע הוציא מזכיר ההגנה אוסטין את כוחותיו מבסיס חיל האוויר בגראם באפגניסטן. מדובר בבסיס החשוב ביותר במדינה והאמריקנים לא טרחו להודיע לצבא האפגני על כוונתם להתפנות מבעוד מועד

בנה עדותו בפני הסנאט, לקראת אישור מינויו כמזכיר ההג

של הנשיא ביידן בסוף חודש ינואר, הגדיר הגנרל לויד אוסטין את התפקיד של משרד ההגנה האמריקני בצורה יוצאת דופן - "לשמור על ארה"ב מפני אויבינו, אבל לא נוכל לעשות זאת אם חלק מהאויבים הללו נמצאים בין שורותינו".

כעבור שבוע, עם כניסתו לתפקיד, הורה אוסטין לכל היחידות בכוחות המזוינים של ארה"ב להתמודד עם "הקיצונים בתוך השורות". הימים היו ימי האנדרלמוסי­ה לאחר הסתערות תומכי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לתוך גבעת הקפיטול. המפגינים תוארו כמחבלים חמושים, כמי שמהווים איום קיומי על המשטר החוקתי ועוד. עשרות אלפי חיילים של המשמר הלאומי הוטסו לוושינגטון לשמור על גבעת הקפיטול, שבינתיים גודרה בגדר תיל וקיבלה אופי של מחנה צבא שנשמר עד היום.

מאות מפגינים נעצרו - מרביתם טרם שוחררו, אף שלא הוגשו כתבי אישום והחשדות נגדם אינם משמעותיים. אף שכבר ברור שלא היה שום מרד או פלישה אלימה, אוסטין והגנרלים תחתיו ממשיכים לפעול לטהר את שורות זרועות הצבא של ארה"ב מ"קיצונים" ומ"גזענים" - מילים שהפכו נרדפות לתומכי טראמפ, רפובליקנים ושמרנים.

במסגרת מאמציהם הנמרצים, הפכו מערכי חינוך פרוגרסיביי­ם לחומר לימוד חובה למפקדים ולחיילים. בתשאול של מזכיר ההגנה אוסטין בפני הוועדה לשירותים מזוינים של הסנאט בחודש שעבר, פרס הסנאטור הרפובליקני טום קוטן את תוכנם, כולל פרטי מאות עדויות של משרתי הצבא שהגיעו לידיו. על פי תיאוריו, מדובר בדיכוי מחשבתי שלא היה מביך קומיסר בשורות הצבא האדום של סטלין, או במשמרות המהפכה התרבותית של מאו.

מערכי שיעור חובה כוללים הפרדת חיילים על פי מין וצבע, כאשר הלבנים והגברים נאלצים להתנצל בעוון צבע עורם ומינם בפני חיילים ומפקדים מגזעים ומינים אחרים. מפקדים בכירים מטיפים לחיילים כי "הצבא האמריקני הוא גזעני".

חיילים נדרשים להפנים כי כוחות המשטרה בארה"ב מפעילים אלימות על רקע גזעני נגד שחורים כשיטה. הם לומדים שלבנים מטבעם נהנים מזכויות יתר, וכי עליהם לתפוס מקום לאחור ולהפלות נגד עצמם על מנת לקדם בני גזעים אחרים.

ברשימת ספרי קריאה מומלצים שמפקד חיל הים הגיש לכל משרתי החיל, מופיעים ספרים שמטיפים לפירוק ארה"ב והמערכת הקפיטליסטי­ת. רשימה דומה הופצה גם על ידי מפקדי הצבא, וסטודנטים באקדמיות הצבאיות של כל הזרועות חייבים ללמוד את החומרים ולהפנימם כאחרון הסטודנטים בברקלי.

קוטן סיפר כי כפועל יוצא מהאינדוקטר­ינציה הפוליטית, "אנחנו שומעים דיווחים על מורל שמידרדר לשפל, עלייה בחוסר האמון בין הגזעים והמינים שלא היה קיים רק לפני שישה חודשים, ופרישות בלתי צפויות ויציאות לפנסיות שנובעות אך ורק ממערכי הלימוד הללו".

קריאת השכמה מסין

בזמן שאוסטין והגנרלים שלו מתמקדים במלחמתם נגד "אויבים בתוך שורותינו", הם מתעלמים מאויבים מבחוץ. למשל סין. בתחילת השבוע ובפעם השנייה השנה, ירחון של המשטר הסיני פרסם תוכנית תלת־שלבית לפלישה וכיבוש טייוואן. לארה"ב אין אסטרטגיה ברורה להגן על טייוואן - שההגנה עליה היא הבסיס למעמד הביטחוני ולאמינות האסטרטגית של ארה"ב במזרח הרחוק. לארה"ב אין גם אסטרטגיה לסייע לטייוואן להגן על עצמה בעצמה.

בדברים שנשא בפני מכון מחקר הדסון לפני שבוע וחצי, התריע סגן מזכיר ההגנה של יפן, יאסוהיד נאקאיאמה, שהשעה מאוחרת ועל ארה"ב לעבוד עם יפן כדי לבנות אסטרטגיה להגנת טייוואן. את דבריו סיים בספק אזהרה, ספק תחינה, "אנחנו חייבים להתעורר!".

למה בדיוק יש להתעורר? בין היתר להעצמת חיל הים הסיני. בתחילת השבוע כתבה ב"וול־סטריט ג'ורנל" חברת הקונגרס הדמוקרטית ומפקדת בדימוס בחיל הים, אליין לוריה, כי בעשור האחרון, לראשונה, עבר חיל הים הסיני את מקבילו האמריקני במספר הספינות. לוריה פירטה שאין קשר בין תוכניות ההצטיידות של חילות הים והאוויר לבין המטרות האסטרטגיות שלהם. החילות מצמצמים את מספר כלי השיט והטיס שלהם, בשעה שהאיום הסיני גדל והולך.

לוריה ביקרה גם את מה שנראה כניסיונות של הרמטכ"ל מילי להכחיש או להמעיט מרצינות כוונותיה ההתקפיות של סין כלפי טייוואן. סין פרסמה לאחרונה תוכניות פלישה, מנהיגה שי ג'ינפינג הבטיח לכבוש את טייוואן, ומפקד הכוחות האמריקניים באוקיינוס השקט הזהיר מפני הסלמת המצב. אך מילי טוען כי לא מדובר באיום דחוף. בעדות שנשא בפני הקונגרס בחודש שעבר, אמר כי "הסבירות (של פלישה) ככל הנראה נמוכה בטווח המיידי והקרוב".

שפל ההרתעה

וסין אינה האויבת היחידה שנגדה האמריקנים לא ערוכים לפעול צבאית. השבוע הוציא אוסטין את כוחותיו מבסיס חיל האוויר בגראם באפגניסטן. מדובר בבסיס החשוב ביותר במדינה, והאמריקנים לא טרחו להודיע לצבא האפגני על כוונתם להתפנות מבעוד מועד. הם נטשו ציוד רב ללא שמירה ולא מסרו אותו לאפגנים. למשל, משאיות ננטשו בלי מפתחות. הנטישה האמריקנית משאירה את האפגנים ללא גיבוי, ללא אימון, ללא מערכות הנשק הנדרשות כדי להגן לא על הבסיס הנטוש ולא על עצמם. ואכן, המונים פלשו לבסיס ופתחו במסע ביזה.

תחת ממשל ביידן, ההרתעה של ארה"ב במזרח התיכון הגיעה לשפל. בתגובה למתקפה של מיליציות עיראקיות בשליטה איראנית נגד כוחות אמריקניים בעיראק, הורה ביידן לתקוף שני בסיסים מרוחקים בגבול סוריה־עיראק, מתקפה שלא השפיעה כהוא זה על המיליציות ובוודאי לא על איראן.

כהוכחה לכך, ביצעו השבוע המיליציות הללו מתקפות משמעותיות נגד כוחות אמריקניים בארביל שבצפון עיראק ובשדות הנפט בשליטת ארה"ב בצפון־מזרח סוריה.

למחרת המתקפה האמריקנית חסרת התועלת על המחסנים המרוחקים של המיליציות, נפגש הנשיא ביידן עם הנשיא לשעבר ראובן ריבלין לביקור פרידה. בהופעתם המשותפת בחדר הסגלגל, אמר: "אני רוצה להודות לנשיא על היותו כאן", והבטיח לריבלין כי "איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני במשמרת שלי".

אלא שימים ספורים לפני הביקור, הסיר מזכיר המדינה אנטוני בלינקן את הסנקציות הכלכליות על שלושה אישים איראנים המעורבים בתוכנית הטילים הבליסטיים של המשטר. האמריקנים שוקלים גם להסיר את הסנקציות על המנהיג העליון חמינאי.

אשר למחלוקת עם ישראל סביב הסכם הגרעין, ביום רביעי דווח ב"הארץ" שגורם אמריקני בכיר הודה כי אין לישראל השפעה על עמדות צוות המו"מ האמריקני שמנהל את השיחות עם איראן בווינה. אז אמנם הנחת היסוד של ממשלת בנט־לפיד היא שניתן לסמוך על האמריקנים, אך לנוכח התנהלות ראשי זרועות הביטחון מעבר לים, ראוי לבחון אותה מחדש, ומייד.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? דיווחים על מורל שמידרדר לשפל חסר תקדים. חיילים אמריקנים במהלך אימון
צילום: אי.אף.פי דיווחים על מורל שמידרדר לשפל חסר תקדים. חיילים אמריקנים במהלך אימון
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel