Israel Hayom

בכפר של "ערביי הפנים"

-

מעצרו של מוחמד כנאענה, חבר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, שופך אור על תנועת "בני הכפר" הערבית־ישראלית, שהוא ממנהיגיה ● פעיליה חותרים נגד המדינה, מאדירים מפגעים וטרור, מארגנים "מחנות שיבה" לילדים, ובשוליים אף תומכים בחיזבאללה ● האם המעצר יגרום לרשויות הביטחון להוציאה אל מחוץ לחוק?

בנדב שרגאי שלהי 2011 הביאו קשריו של מוחמד כנאעע נה, מזכ"ל תנועת "בני הכפר", תושב עראבה שבגליל התחתון ואסיר ביטחוני לשעבר, לשע חרורם בעסקת שליט של 24 מחבלים שאינם תושבי השטחים. היו אלה תשעה אזרחים ועוד 15 תושבי קבע ממזרח ירושלים. שחרור המחבלים הישע ראלים היה גלולה מרה שישראל נאלצה לבלוע במסע גרת העסקה המפורסמת, שבה שוחררו 1,027 מחבלים תמורת חייל ישראלי אחד. כנאענה הסביר אז בלהט כי מדובר ב"בני עם אחד שיושבים בכלא רק בגלל ה'כיבוש', רק בגלל שהם פלשתינים".

עכשיו כנאענה שוב בכלא. חבר ועדת המעקב של ערביי ישראל, ממנהיגי השטח הבולטים של הזרם הלאומי הפלשתיני הוותיק בתוך תחומי הקו הירוק שמתנגד למדינה יהודית - לא פעם גם בדרכים אלימות - עצור כבר כמעט חודש ימים. בסוף השבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום.

עיתוי מעצרו של כנאענה אינו מקרי - חודשיים אחרי האירועים הקשים והפרעות ביהודים בערים המעורבות. כנאענה היה מעורב בחלק מהם, ולא רק רגשית. הוא הפגין ביפו, בלוד ובעכו, אבל סעיפי האישום נגדו מלע מדים לכאורה שלא הסתפק במחאה. הם כוללים הסתה לטרור וגילויי הזדהות עם חמישה ארגוני טרור: חמאס, החזית העממית הדמוקרטית, הג'יהאד האסלאמי, חיזע באללה והחזית העממית, שעימה הוא מזוהה כבר שנים.

מבין המאות שנגדם הוגשו עד כה כתבי אישום בגין חלקם בפרעות או באירועים שנלוו או קדמו להן, כנאענה הוא ללא ספק אחד הבכירים והיותר מסקרנים שבהם. לא עוד "דג רקק" שהשליך אבנים, שרף מכוניות או השתתף בלינץ', אלא אינטלקטואל פלשתיני שמשנתו סדורה; מאמריו מתפרסמים בביטאונים שמזוהים עם ארגון הטרור החזית העממית, ומאחוריו שובל ארוך של

לצידם של טיבי וסעדי

טיבי וסעדי היו ליד כנאענה גם כשנאם לפני כחמיע שה שבועות בשכונת שמעון הצדיק (שייח' ג'ראח) בפני כע003 איש. הוא שיבח שם את אנשי עזה, שממנה נורו כידוע טילים לעבר ישראל בימי מבצע שומר החומות. הוא אף פנה אל השוטרים ממוצא ערבי ודרוזי שעמדו לצידו, וקרא לעברם: "תתביישו לכם, אתם ערבים. צאו מהצבא, עזבו את צבא הכיבוש... הכיבוש יהרוס לכם את הבתים, ירצח את ילדיכם. הוא יזהם את המקומות הקדושים, את אלעאקצא... אתם בני העם שלנו. עזבו את האויב, וחזרו לחיק עמכם".

כנאענה לא הסתפק בכך. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, הוא פרסם לאורך חודשים רבים באמצעות שלוע שה חשבונות פייסבוק, דברי הסתה, תמיכה והזדהות עם מעשי טרור. פעם אחת הבטיח לעוקביו - לצד תמונה שבה נראו עשרות חמושים בעזה - שעזה תנצח את מייסריה. בפעם אחרת כינה את אחמד סעדאת, מזכ"ל החזית העממית וממתכנני רצח השר רחבעם זאבי - "אריה המהפכה ושומר הרעיון שלא מת מעולם". בהזדמנות אחרת חלק מחמאות לשאהיד רמדאן שלאח, ממנהיגי הג'יהאד האסלאמי (שמת בשנה שעברה), וקילל את

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel