Israel Hayom

ארה"ב של עצמאות

למרות הצלחתה בכינון ממשל שהביא לתוצאות חסרות תקדים במשילות באמצעות חופש, ארה"ב ממשיכה להיות יעד להתקפה מצד העולם המערבי ● הנה כמה עובדות לכבוד יום עצמאותה ה־542

- ערן בר־טל

השבוע לפני 245 שנים, 13 המושבות הראשונות באא מריקה התנתקו מסינרה של ממלכת בריטניה וייסדו את ארה"ב של אמריקה. אבי תורת הכלכלה החופשית, אדם סמית', שבחן את האירוע ההיסטורי של ההתנתקות מבריטניה, העריך שיום יבוא ואותן מושבות מהגרים שנמלטו מאירופה יבנו כלכלה חזקה יותר משל בריטניה. הוא ביסס את ההערכה הזו על עקרונות החופש של הפדרליסטים הראשונים שם, שבעיקר רצו להתנער מהנוקשות של בריטניה, בעיקר מכל מה שקשור למדיניות המסים והסחר הלא חופשי שלה.

קביעת מועד יום העצמאות של מרבית האומות היא כמעט שריא רותית. בארה"ב, החתימה על הכרזת העצמאות נעשתה באוגוסט ,1776 ויום העצמאות נחגג שם ככזה רק .1791אמ אבל היום הזה צוין באופן פדרלי ורשמי רק ,1812אמ עם פתיחת המלחמה נגד בריטניה, אז העצמאות קיבלה משמעות. עוד מעניין לציין שאף שבא0781 ניתנה ההכרה הרשמית ביום הזה כיום חופש, רק 1941אב הוא אושרר כיום חופש בתשלום פדרלי.

החופש האמריקני היה ועודנו נושא ללעג בעולם, כפי שלעגו ולועגים עד היום לרעיון "היד הנעלמה" של אדם סמית'. ארה"ב כמו ביצעה ניסוי מעבדה ראשוני ונועז, והיא הצליחה להוכיח את ניצחונו המרהיב של החופש. ואף שמדובר בניסוי שהחל לפני כא052 שנים, הרי עד לסוף שנות הא08 של המאה הקודמת חוקרים רבים גוננו על עמדתם שמדובר בניסוי כושל, בעיקר מול הניסיון הסובייטי, שמשום מה נראה היה להם טוב יותר.

ליצור מעמד ביניים

המניפסט הקומוניסטי פורסם לראשונה 1842אב כתגובה למהפכה האמריקנית, שלוותה בכתבי הלל על רוח החופש והיצירה ועל הפרשנות החכמה והמוסרית ביותר של המושג "שוויון" - "שוויון בפני האל". לפי ההבנה העמוקה הזו של השוויון, אין זה עניינה של המדינה להשוות בין ההכנסות או ההוצאות של האזרחים, אלא להקים מערכת חקיקה ואכיפה תחת העיקרון התנ"כי שלפיו האדם נוצר מהאל, "זכר ונקבה ברא אותם", וכן "תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם". גם עקרונות השוויון הכלכלי המצווים בתנ"ך, שהיה נר לרגלם של מייסדי ארה"ב, אינם מורים על שאיפה אוטופית לביטול פערים כלכליים.

נהפוך הוא, בספר החוקים, דברים, מופיעה בהקשר הזה התובא נה "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ", ומכאן הציווי בהמשך אותו הפסוק "על כן אנכי מצווך לאמר פתוח תפתח את ידך לאחיך, לענייך, לאביונך בארצך". ארצך בהקשר הזה הוא כדור הארץ, אך בדירוג סדר העדיפויות שעליו הצביע גם אדם סמית' - משפחה, קהילה, מדינה והעולם. לעומתה, בריה"מ אימצה את התורה החא דשה, הקומוניזם, שנשמע על פניו נאור יותר, מכיוון שהוא הציע שוויון אחר - שוויון בתוצאה. המדינה לקחה על עצמה לראשונה אחריות להשיג שוויון לא במובן התנ"כי, שמבחינת מחברי המניפא סט כשל. מבחינה זו גם בריה"מ קיימה ניסוי מעבדה אנושי, במקביל לניסוי האמריקני. עובדה מרתקת שרבים מתעלמים ממנה עד כה היא שארה"ב היא זו שהשיגה את המטרה המוצהרת של המניפסט הקומוניסטי - ליצור מעמד ביניים גדול ושוויוני. ארה"ב עשתה זאת טוב יותר מכל מדינה אחרת בעולם, כפי שסיכם זאת חתן פרס הנובל לכלכלה, מילטון פרידמן: "מדינות השואפות לחופש ישיגו שוויון במידה הרבה ביותר. מדינות המציבות את השוויון לפני החופש סופן שלא ישיגו שוויון ולא חופש".

מעניין שכאמור, רק בסוף שנות הא08 של המאה הקודמת, תוצאות הניסוי הזה הוכרעו באופן ברור. עד אז מנהיגי העולם, כמו באקדמיה, הציגו ראיות לכאן ולכאן ורבים מהם דווקא הימרו על הצלחת השיטה הקומוניסטי­ת, כולל מנהיגי ישראל. רק בבגרותי הבנתי את האמירה של המורה שלי בבית הספר היסודי, שלפיה "כשתגדלו כבר תדעו מיהי המעצמה הגדולה בעולם - בריה"מ או ארה"ב". איכשהו הבנתי שהוא שייך למרדנים שסברו שנגלה שארה"ב היא המעצמה הגדולה, אבל הוא כמובן לא הרגיש בנוח לחשוף את הדעה המשונה הזו.

היסודות הערכיים של ארה"ב מובילים אותה עד היום להיות, בין היתר, מובילה עולמית בהיקף התרומות שלה. התרומות בארה"ב מתקרבות 1.5%אל מהתוצר שלה. אחריה בדירוג ניו זילנד וקנדה, שתורמות כמחצית ממנה ביחס לתל"ג שלהן, והרביעית היא בריא טניה שתורמת שליש מארה"ב, ביחס לתל"ג שלה. דירוג התרומות העולמי מציב את ארה"ב באופן קבוע במקום הראשון. הדירוג מבוסס גם על מדדים איכותיים, כמו משאל עם רחב. בארה"ב 72% מהאזרחים העידו על עצמם כמי שהרימו תרומה לאדם זר לפחות פעם אחת בעשור האחרון - הרבה יותר מכל עם אחר. ארה"ב מוא בילה גם בתרומות הגדולות בעולם ובכל מדד אחר של נדיבות.

נגיף הצדקנות

לפני כא22 שנים הושק לראשונה היורו, שאמור היה להיות המטבע של כל מדינות האיחוד האירופי - יותר מחצי מיליארד אנשים. האיחוד הזה קם מול ההגמוניה הברורה שתפסה ארה"ב בעולם. היא הניעה את כוחות השוק, והם אלה שעבדו בשבילה כשאזרחי העולם, עוד לפני המדינות עצמן, או בלי קשר אליהן, אימצו את הדולר כמטבע המועדף עליהם. רבים העריכו שהיורו ינגוס בדולר נתח משמעותי. שווי היורו עם השקתו נקבע על 1.17 דולר, כמעט זהה לשוויו כיום. יתרה מכך, שיעור העסקאות הדולריות מסך העסקאות הבינלאומיו­ת נותר ,80% דומה מאוד לדומיננטיו­ת של הדולר האמריקני בעת השקל היורו.

ארה"ב מתחרה מול אירופה ויתר מדינות העולם עם ידיים קשורות. היא מממנת את הארגונים הגדולים בעולם, כמו הבנק העולמי, קרן המטבע והאו"ם, ויתרה מכך, היא זו שנושאת בנטל הביטחוני של העולם החופשי. בעוד אירופה מתייפייפת מול מדינות וארגוני הטרור, היא בונה על ארה"ב שתגן עליה מפני השתלא טות של מה שהנשיא ג'ורג' ווקר בוש כינה "מדינות ציר הרשע". הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, דרש מגרמניה וממדינות האיחוד להגדיל את תקציבי הביטחון שלהן, אבל בינתיים ארה"ב היא זו המקצה את תקציב הביטחון הגדול ביותר בעולם - 778 מיליארד דולר - הגדול פי שלושה מהתקציב השני בגודלו בעולם, של סין.

רוח היזמות והחופש של ארה"ב מיקמה אותה במקום הראשון בעולם במדדים כלכליים רבים, אבל הנתון שמצביע על ההצלחה הגדולה ביותר שלה הוא חלקה בתוצר העולמי. ארה"ב, על 330 מיליוני אזרחיה, אחראית לא 15% מהתוצר העולמי, בדומה לסין על 1.4 מיליארד אזרחיה, שאחראית לא%81 ממנו. כיום נראה שהסיכון הגדול ביותר המאיים על ארה"ב הוא לא אידיאולוגי. מוסדותיה נדבקים בצדקנות אירופאית שבוחרת להתעלם מתא רומתה של ארה"ב לקדמה, לרפואה, למדע ולרוח החופש. בהרא צאתו באוניברסיט­ה העברית ,1977אב מילטון פרידמן התריס נגד היהודים: "מעטים האנשים שהפיקו תועלת רבה כל כך מהיוזמה החופשית ומהקפיטליז­ם כמו היהודים. אך מעטים האנשים שהא תנגדו בצורה כה עקבית לקפיטליזם ופעלו כה רבות כדי לערער את יסודותיו האידיאולוג­יים כמותם".

ההצלחה הגדולה ביותר של ארה"ב טמונה בחלקה בתוצר העולמי. ארה"ב, על 330 מיליוני אזרחיה, אחראית ל־%51 מהתוצר העולמי, בדומה לסין, על 1.4 מיליארד אזרחיה, שאחראית ל־%81 ממנו

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel