Israel Hayom

חשבון פתוח

טיפ כספי במקום לייק ופוסטים עם 777 תווים ● רשתות חברתיות אלטרנטיביו­ת מהימין הפוליטי שנפתחו לאחרונה, מנסות למצוא את שביל הזהב בין חופש הביטוי לפיקוח על תוכני שנאה ● "צוקרברג יצר אנטגוניזם בקהילות ספציפיות, חסימת הדיון היא תקלה"

- אריאל בולשטיין

סשה רויטמן דרטווה, מומחה רשתות: "לרשתות החברתיות, כמו לכל אמצעי תקשורת, יש אג'נדה. ההטיה הוכחה. הכאב של הרפובליקני­ם על ההשתקה הוא אמיתי, והוא מכעיס הרבה אמריקנים"

ב־4 ביולי, בין מסיבות הברביקיו המסורתיות לזיקוקי הערב של יום העצמאות האמריקני, התרחש אצל ידידתנו הגדולה שמעבר לים אירוע נוסף שנועד לצקת תוכן למושג "עצמאות". בקול גדול הושקה גרסת בטא של פלטפורמת מדיה חברתית חדשה, גטר )Gettr( שמה, שמותגה על ידי יוצריה כתשובה למונופול המחשבתי של הרשתות החברתיות הקיימות ושל חברות הטכנולוגיה הגדולות. כעבור ימים אחדים גטר כבר הרגישה את נחת ידיהם של מתנגדיה ו"זכתה" לביקור של האקרים עלומים, שגנבו מידע של 85 אלף ממשתמשיה.

הדמות העיקרית מאחורי המיזם היא ג'ייסון מילר, יועץ תקשורת אמריקני ובעבר חבר בצוות של דונלד טראמפ. זאת לא הזיקה היחידה של גטר לנשיאה הקודם של ארה"ב. אין ספק שהרשת החברתית החדשה כלל לא היתה מגיחה אל העולם ללא מכות החרם שהונחתו על טראמפ בסמוך לסיום כהונתו, ובמיוחד אחרי המהומות שחוללו אחדים מתומכיו בבניין הקונגרס בוושינגטון. כזכור, חשבונותיו של טראמפ במדיה החברתית הוגבלו אז באופן חסר תקדים, ושיאו של מסע ההשתקה כנגדו הגיע כאשר טוויטר, פייסבוק, סנאפצ'ט ואינסטגרם אסרו עליו כליל להשתמש בפלטפורמות שלהן.

אילו הגבלות חמורות מן הסוג הזה היו מוטלות על מאן דהוא על ידי מדינה, היינו מגדירים אותן כהתגשמות הרעיון הטוטאליטרי. אולם במציאות הנוכחית, שבה דווקא גופים פרטיים לכאורה שולטים ללא עוררין ב"כיכר השוק" הווירטואלי­ת, מתברר שהסכנה לחופש הביטוי מגיעה מהם, וחומרתה אינה נופלת מן הסכנות של ממשלים. על גורמי ממשל עוד יש פיקוח, יש איזונים ובלמים. לעומתם, חברות טכנולוגיית המידע הגדולות, ה"ביג־טק", מתנהלות ללא שקיפות, כמעט בלי לתת דין וחשבון לציבור.

טראמפ לא היה היחיד שחווה על בשרו את הכוח העצום הזה. משתמשים רבים ברשתות חברתיות ראו וחשו שחשבונות בעלי גוון שמרני וימני מופלים לרעה - מושעים, נחסמים, וחשיפתם לציבור מוגבלת באופן מלאכותי באמצעות אלגוריתמים עלומים או צנזורים אנושיים. גטר מתיימרת לספק תשובה לבעיה הזאת ומציעה רשת חברתית שאינה מוטה ושאין בה צנזורה פוליטית. מה יש בה? ממשק משתמש ומערכת תכונות שדומים למדי לאלה של טוויטר (אורך הפוסט מוגבל ל־777 תווים וקטעי הווידאו ל־3 דקות), ותנאי שירות שבכל זאת מאפשרים להסיר תוכן פוגעני, מגונה, אלים, בלתי חוקי או בלתי הולם.

לכך יתווספו כמה חידושים: גטר תאפשר למשתמש לייבא אליה את כל התכנים שפרסם בטוויטר, ותעשיר את החוויה בכפתור ה"תשר": זיכוי בעל הפרסום שהתחבב עלינו בעידוד כספי.

סשה רויטמן דרטווה, מנכ"ל התנועה למלחמה באנטישמיות ומומחה לרשתות חברתיות, מסכים שברשתות החברתיות יש בעיה, והיא לא חדשה. "לרשתות, כמו לכל אמצעי תקשורת, יש אג'נדה", הוא אומר.

"הדברים נבדקו מחקרית ואמפירית, וההטיה הוכחה. הכאב הגדול של הרפובליקני­ם על ההשתקה הוא אמיתי, והוא מכעיס הרבה אמריקנים. בדומה לכך הקול הישראלי מושתק ברשתות, ואילו הצד השני מפיץ שקרים, המצאות ומידע לא אמין. הרשתות החברתיות לא הצליחו למצוא את שביל הזהב בין חופש הביטוי לבין פיקוח נאות ומניעה של תכנים כמו שנאה, הסתה ושקרים, שאמורים להיות מחוץ לחופש הדיבור. הן לא יצרו כלים נאותים, כמו אמצעי הבינה המלאכותית, שמסוגלים לזהות ולעצור תכנים אסורים אך בד בבד לאפשר דיון חופשי לכולם".

מה הסיכויים של גטר לקרוא תיגר על הרשתות החברתיות שמעמדן נראה לעיתים כמונופול?

"זהו שוק צעיר בשלבי התפתחות. הסוד להצלחה הוא לא לפתח תוכן נגדי לרשת קיימת, אלא להיענות לצורך חברתי של בני אדם לחלוק ולשתף את החוויה האנושית, ולעשות זאת בדרך מקורית. אין ספק שמארק צוקרברג יצר אנטגוניזם בקהילות ספציפיות, והרשתות חייבות להביא בחשבון קהילות של עשרות מיליונים שמרגישות מושתקות. אשמח לראות רשתות שמקבלות את כולם, במקום יצירה של רשתות חברתיות לעומתיות וסגורות. ברגע שהפלטפורמה נישתית ותאגד רק בעלי השקפה מסוימת ש'יתבשלו' בתוך עצמם, יימנעו הדיון וחילופי הרעיונות שחיוניים כל כך עבור חברה דמוקרטית. חסימת הדיון היא תקלה, שמביאה להקצנה".

להתעורר בלי עוקבים

מעניין שאת גטר הקדימה מקבילה ישראלית, הרשת החברתית החדשה "מייקי" ,)Mykey( שהושקה לפני כמה חודשים על ידי העיתונאי בועז גולן. המניעים להקמתה דומים לאלה שהולידו את גטר. "אין כמעט איש ימין שלא מכיר את הסיטואציה: אתה מתעורר יום אחד ומגלה שהורידו לך עוקבים בטוויטר או העלימו פוסט בפייסבוק או הגבילו את תפוצת החשבון", מסביר גולן. "חשתי את הצנזורה גם כבעל אתר חדשות ,0404 והרי לא כתבנו בחשבון האתר ברשתות דברים לא חוקיים חס וחלילה, אלא רק חדשות ודברי פרשנות, אולם ככל הנראה הם לא מצאו חן בעיני 'האח הגדול'".

עם זאת, גולן מספר שאפילו הוא לא שיער עד כמה נפוצות החסימות וההתערבות בתוכן לגיטימי ברשתות החברתיות הקיימות, וכמה גדול הצימאון לפלטפורמה חופשית. הדברים התבררו רק אחרי הופעת "מייקי", כאשר האפליקציה שלה כבשה את המקום הראשון במספר ההורדות בחנות האפליקציות, ומשפיענים רבים, ובהם חברי כנסת, מובילי דעה ואישי ציבור, פתחו בה חשבונות. גם בנימין נתניהו צפוי לעשות זאת.

"בשבועיים־שלושה נרשמו למייקי מעל 200 אלף איש, מה שגרם לקריסה", מודה גולן, שעובד על הרשת זה יותר משנה. "הצורך במדיה שלא תוריד את הפוסט שלך הוא צורך אמיתי".

ללא אלגוריתמים מסננים

מאז ההתנפלות הראשונית, ננקטו הפעולות הדרושות ונוספו שרתים כדי לעמוד בעומס, וגולן משוכנע שמייקי יהיה לאתר המוביל בישראל בתוך חודשים. הוא מבקש להדגיש שלא מדובר במיזם פוליטי אלא ברשת חברתית מהסוג המוכר, רק בלי סתימת פיות.

"גם אצלנו יש תקנון משתמש ברור. לא תהיה הסתה או שיימינג", הוא מבהיר. "לא נאפשר פוסטים של פגיעה בישראל, בכוחות הביטחון או הוצאת דיבה על מגזר כלשהו, וכבר כעת יש אצלנו אפשרות דיווח על תוכן פוגעני. אך לא יהיה אלגוריתם שיחסום או יוריד אוטומטית תכנים של צד מסוים. חופש ביטוי על מלא".

הלוקאליות של מייקי כרשת חברתית ישראלית לא תקשה עליה בתחרות מול הרשתות הגלובליות?

"הישראליות של מייקי היא גם יתרון. מה שמתאים פה, לא בהכרח מתאים למקום אחר, וזה בא לידי ביטוי בהרבה פרטים קטנים. למשל, נאפשר לציין תאריך עברי ליום הולדת. מייקי תהפוך בהדרגה לרשת עולמית, והתפריטים שלה כבר מותאמים ל־51 שפות. רק התחלנו".

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? עצמאות או תשובה למונופול המחשבתי של הרשתות? חגיגות עצמאות בפנסילבניה, השבוע
צילום: אי.אף.פי עצמאות או תשובה למונופול המחשבתי של הרשתות? חגיגות עצמאות בפנסילבניה, השבוע
 ??  ?? בלי נישתיות. רויטמן
בלי נישתיות. רויטמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel