Israel Hayom

הירושה של אנגלה

עד לפני כמה שנים היא נחשבה כוכבת על. עכשיו אנגלה מרקל פורשת מתפקיד הקנצלרית ומשאירה אחריה גרמניה מפולגת /

- אלדד בק, גרמניה

משבר הפליטים, ההידרדרות הכלכלית, הטיפול הכושל בקורונה והזינוק באנטישמיות ● אנגלה מרקל מסיימת 16 שנים בתפקיד קנצלרית גרמניה, ומתנגדיה מאשימים אותה שפתחה את הדלתות בפני הטרור האסלאמיסטי, פגעה בתדמיתה של גרמניה ופילגה את אירופה ● "גרמניה של אחרי מרקל הפכה לענייה ולחסרת תקווה"

הנס נול נולד ב־31 ביולי ,1954 ארבעה ימים לפני אנגלה קאסנר. הנס נולד למשפחה קומוניסטית ממוצא יהודי במזרח ברלין. אנגלה, בתו של כומר אוונגליסטי, עברה עם משפחתה כשהיתה בת כמה שבועות מהמבורג שבמערב גרמניה לכפר קיצו, ומשם לעיר טמפלין שבמזרח גרמניה - כיוון הגירה מאוד לא אופייני לתקופה, שבה אנשים העדיפו לברוח למערב.

הנס ואנגלה גדלו בגרמניה הקומוניסטי­ת. הוא לא ידע דבר על יהדותו, עד בגרותו. היא ספגה בביתה חינוך נוצרי, למרות שהמשטר לא עודד זאת. אביו של הנס, דיטר נול, היה סופר ידוע וחבר בכיר במוסדות המשטר. גם אביה של אנגלה היה מקורב למשטר הקומוניסטי, אבל החל לפתח גישה ביקורתית כלפיו לאחר דיכוי "האביב של פראג" .1968־ב

בניגוד לאביו, הפך הנס בגיל צעיר למתנגד פעיל למשטר: הוא סירב להתגייס לצבא, ונכלא בשל כך. הרשויות סירבו לפרסם את הסיפורים הראשונים שכתב, והוא נאלץ להבריחם למערב; 1983־ב ויתר על אזרחותו המזרח־גרמנית, ביחד עם אשתו וילדיו, והמשפחה עברה למערב ברלין.

אנגלה קאסנר מעולם לא התנגדה באופן פעיל למשטר הקומוניסטי, והיתה חברה מגויסת בתנועת הנוער שלו. לעדותה, היא הצליחה אומנם לחמוק מגיוס ל"שטאזי", משטרת החרש האימתנית, אך לאחר נישואיה ולימודיה עשתה קריירה אקדמית בתחום הפיזיקה במוסדות המשטר. רק לאחר נפילת חומת ברלין, ,1989־ב כשכבר היתה נשואה לאולריך מרקל, החלה להתעניין בפוליטיקה והצטרפה לשורות המפלגה השמרנית הנוצרית־דמוקרטית. 1991־ב הפכה לשרה הצעירה ביותר בתולדות גרמניה, כשצורפה לשורות הממשלה הראשונה של גרמניה המאוחדת, כשרה לענייני נשים ונוער.

בתקופה הסוערת הזו בתולדות גרמניה, כבר היה הנס נול בתהליך של חיזוק הקשר ליהדות. הוא שינה את שמו לחיים, וב־5991 עלה עם אשתו לישראל, בעקבות שני ילדיהם. הם התיישבו בנגב, שם המשיך נול לכתוב כסופר ועיתונאי והחל להרצות באוניברסיט­ת בן־גוריון. אנגלה מרקל המשיכה לטפס בהיררכיית ההנהגה של המפלגה הנוצרית־דמוקרטית, וב־5002 היתה האישה הראשונה שנבחרת לתפקיד קנצלר גרמניה. בעוד חודשים ספורים היא ְתפנה את לשכת הקנצלר, לאחר 16 שנים בתפקיד - תקופה שבמהלכה שינתה מאוד את פניה של גרמניה.

מעמד של כוכבת על

נדמה שרק אתמול עוד נהנתה אנגלה מרקל ממעמד של כוכבת על בשמי הפוליטיקה העולמית. היא הופיעה במשך שנים בראש טבלת הנשים החזקות והמשפיעות ביותר בעולם, ונהנתה משיאי פופולריות חסרי תקדים בארצה. כינו אותה "מיס אירופה", בגלל היד הרמה שבה ניהלה את ענייני האיחוד האירופי; השוו אותה לאמא תרזה, לאחר שפתחה את גבולות גרמניה בפני מאות אלפי פליטים 2015־ב - שנה שבה נבחרה לאשת השנה של המגזין "טיים".

גם מחוץ לגרמניה אהבו אותה מאוד. הנשיא אובאמה העניק לה את "מדליית החירות הנשיאותית"; גם בעיני הישראלים היא נתפסה, לפי סקרים שונים, כמנהיגה הזרה האהודה ביותר (עד לעלייתו של דונלד טראמפ). היא זכתה

 ?? צילום: אי.פי ?? הובילה במשך שנים את רשימת הנשים החזקות והמשפיעות ביותר בעולם. אנגלה מרקל
צילום: אי.פי הובילה במשך שנים את רשימת הנשים החזקות והמשפיעות ביותר בעולם. אנגלה מרקל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel