Israel Hayom

"הממשלה רוצה מחירי דיור גבוהים"

כך טענו ראשי ערים בכנס השנתי למנכ"לים ולמזכירים ברשויות המקומיות. ההצעות: תכנון ארוך טווח, בנייה לשכירות, הורדת מיסים, יותר סמכויות לשלטון המקומי

-

במסגרת הכנס השנתי למנכ"לים ולמזכירים ברשויות המקומיות יצאו ראשי הערים של רחובות ונתניה, רחמים מלול ומרים פיירברג-איכר, להי תקפה על הממשלות לדורותיהן, שלא עשו מספיק להורדת מחירי הדיור.

"הממשלה מעוניינת במחירי דיור גבוהים", אמר רחמים מלול, ראש עיי ריית רחובות. "אם כל שר שיכון חדש נכנס לתפקיד ואומר שמחירי הדיור יעלו, איזו מין בשורה זו?".

מרים פיירברג-איכר, ראש עיריית נתניה, הוסיפה: "למדינה קל להיות נדיבה על חשבון הרשויות המקומיות, בכל מה שקשור להיטל השבחה, כאילו בתי הספר וגני הילדים נבנים מעצמם. אם יורידו את המיסים העצומים על מס רכישה ומיסים נוספים, אולי יהיה שינוי במחירי הדיור".

הדברים נאמרו במסגרת פאנל בנוי שא שוק הדיור הלוהט והתחדשות עירונית, שהתקיים בכנס באילת. השתתפו באירוע 170-כ מנכ"לים ומי זכירי רשויות מקומיות, 3 שרי ממשלה ו-9 ראשי רשויות.

דורון מילברג, יו"ר איגוד המנכ"לים והמזכירים ברשויות המקומיות, מנכ"ל עיריית רחובות ויו"ר הכנס, החליט לקיים פאנל בנושא הבוער. לדבי ריו: "מחירי הנדל"ן ממשיכים לעלות בקצב מסחרר, והחלום הגדול של זוי גות צעירים לרכוש דירה הולך ומתי רחק. כואב לי לראות שאנו מתקשים לאפשר לזוגות צעירים להישאר לגור בעיר הולדתם ולרכוש בה דירה".

מרוויחים מיליארדים

בפאנל (שהייתה לי הזכות להנחות) השתתפו בנוסף לראשי הערים של רחובות ונתניה גם בני ביטון - ראש עיי ריית דימונה, ראול סרוגו - נשיא התאי חדות הקבלנים, ואוהד דנוס - לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.

"הממשלה והאוצר מעוניינים במחירי דיור גבוהים, כי הם מכניסים מיליארדים", טען רחמים מלול. "אם המדינה לא תני קוט צעדים ממשיים לשיווק קרקעות מאי

סיבי, עליית המחירים תימשך".

פיירברג-איכר נתנה המלצה לצעי דים ממשיים: "המדינה צריכה לדאוג שבניינים שלמים ייבנו לשכירות במי חיר מוזל וברמה גבוהה. עליה לתחזק את הבניינים בעצמה, ואחרי 5 עד 10 שנים, כשבני הזוג יתחזקו כלכלית, הם יתקדמו לדירה משלהם".

בני ביטון, שחתם על הסכם גג גדול, סיפק הצעות משלו: "מחירי הדיור עוי לים, כי לא בונים מספיק במקומות הני כונים. היה צריך לעשות במחיר למשתי כן דיפרנציאלי­ות בין המרכז לפריפריה. הצעתי לממשלה הקודמת, ואני מציע גם לממשלה הנוכחית: קחו את כל מה שנקרא רשות מקרקעי ישראל ותעשו קופה אחת. ילד במודיעין או בתל אביב לא צריך להרוויח 800 אלף שקל על דירה במחיר למשתכן. מספיק שירוויח 300 אלף שקל. תנו גם לילד בדימונה ובקריית שמונה. ככה היינו מווסתים את מחירי הדיור".

לתכנן לטווח ארוך

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבי לנים בוני הארץ, קרא לשרי הממשלה לתכנן את שוק הדיור לטווח הארוך ולי חשוב מחוץ לקופסה: 30-ב" השנים הקרובות צריך לבנות 3 מיליון יחידות דיור. נכון לעכשיו חסרות 200-כ אלף יחידות דיור בישראל. אם אנחנו בונים בשנים האחרונות רק 50,000-כ יחידות דיור בשנה, המחסור הזה הולך וגדל".

לטענתו, עד היום כל הממשלות חשבו רק לטווח הקצר. "מחיר למשתכן לא בא לפתור את משבר הדיור, אלא לכל היותר לסייע לדיור בר השגה. מתי פוי ליטיקאי מקבל החלטה נכונה? כשהוא אומר שאת הפירות של מה שהוא עושה היום יקצרו אלה שיבואו אחריו".

לדבריו, הקבלנים אינם מרוויחים מעליית מחירי הדיור. "ככל שמחיי רי הדירות עולים, גם עלות הקרקע עולה, תשומות הבנייה עולות והקבלי נים מרוויחים פחות", טען. סרוגו הדגיש ש"מילת המפתח בנדל"ן היא ודאות והביע תמיכה בהארכת תמ"א ,38 עד שתהיה חלופה.

"המדינה צריכה לתמוך ברשויות המי קומיות, כדי שייבנו בעתיד מיליון יחידות דיור בהתחדשות עירונית במרכזי העי רים, רובן בגוש דן", אמר. "צריך לעשות עירוב שימושים, כפי שקיים בכל העולם, ולחשוב מחוץ לקופסה. לדוגמה, לאשר לקבלנים לבנות בניינים שבהם הקומות הגבוהות יהיו דיור בר השגה, קומות נוסי פות למשרדים וקומות תחתונות לבית ספר וגני ילדים".

מי אמר שאין ודאות?

אוהד דנוס סיכם את הדיון עם מסר פחות אופטימי לגבי מחירי הדיור בשי נים הקרובות, אבל עם כמה המלצות משלו: "יש ודאות בשוק הנדל"ן - מחיי רי הדיור ימשיכו לעלות, והשלטון המי רכזי ימשיך לזלזל בשלטון המקומי. האתגר של ראשי ערים כיום הוא להי שאיר את הצעירים בעירם. בנייה למגוי רים מביאה אומנם היטלי השבחה לטי ווח הקצר, אבל בהמשך גורמת לגירעון מתמשך ולאי-יציבות".

בדיון הסוער בנושא מחירי הנדל"ן, הדעה הרווחת שנשמעה בקרב המנכ"לים הייתה שעל השלטון המרכזי להיות קשוב יותר לשלטון המקומי ולהי עניק יותר סמכויות בתכנון ובנייה. כך ניתן לזרז את התהליכים, להדביק את המחסור בהתחלות בנייה ולהאט את העלייה במחירי הדיור.

עודד פורר, שר החקלאות ופיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, מסר שתוי קם אוניברסיטה בגליל במעלות תרי שיחא עם מוקדי פעילות בינעירוניי­ם חזקים לצידה. הוא הבטיח להגיש עזרה מיידית ל-5 ערים מעורבות - לוד, רמלה עכו, נוף הגליל ומעלות תרשיחא.

דורון מילברג, יו"ר איגוד המנכ"לים והמזכירים ברשויות המקומיות: "כואב שזוגות צעירים מתקשים להישאר בעיר הולדתם"

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות: "אם כל שר שיכון חדש נכנס לתפקיד ואומר שמחירי הדיור יעלו, איזו מין בשורה זו?"

בני ביטון, ראש עיריית דימונה: "ילד במודיעין או בתל אביב לא צריך להרוויח 800 אלף שקל על הדירה במחיר למשתכן"

מרים פיירברג-איכר, ראש עיריית נתניה: "המדינה נדיבה על חשבון הרשויות המקומיות, כאילו בתי הספר נבנים מעצמם"

 ?? צילום: יח"צ ?? משתתפי הפאנל. לפעול בנחישות להורדת המחירים
צילום: יח"צ משתתפי הפאנל. לפעול בנחישות להורדת המחירים
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel