Israel Hayom

עוזרים דווקא לעשירים

בעלי הכנסות גבוהות, שרוכשים דירות יקרות באזורי הביקוש, נהנים מהנחה משמעותית של מחיר למשתכן. בפריפריה ההפרש זניח

- שלכם באהבה, עופר פטרסבורג Ofer_pt@netvision.net.il

שר השיכון רוצה להחזיר את תוי כנית מחיר למשתכן, אבל שימו לב לאזהרת הכלכלנית הראי שית באוצר. מי נהנה ממחיר למשי תכן? בעלי הכנסה ממוצעת של 24 אלף שקל. אני חוזר: 24 אלף שקל! כך עולה מניתוח מכרז מחיר למשתי כן בקריית אונו. הנחה של כמעט 40% לזוכים העשירים על חשבון המדינה. סיבסוד מדינה של מיליון וחצי שקל.

מדובר בשערורייה. למי המדינה עוי זרת? לצעיר בדימונה, ירוחם או קריית שמונה, או לבעלי ממון בגוש דן? בעוד בדימונה יקבלו הנחה זניחה, בהרצי ליה, קריית אונו או רמת השרון מדובר על מתנה למי שלא נזקק. ומי משלם? נכון, כולנו.

ומי הרוויח בגדול מהקורונה? משפי רי הדיור! חרף ההתקצרות המסוימת שנרשמה בחודשי המדף, בהם המי תינה דירה למכירה על ידי משפי רי הדיור, מלאי הדירות הממתינות להימכר על ידי אלה שכבר רכשו דירה אחרת הוסיף לעלות והגיע 18.5-ל אלף דירות. בהשוואה לתחילת השנה, זהו גידול של .4.5% קצב גידול מהיר זה נרשם בין ספטמבר 2020 לינואר .2021

העובדה שמאז ספטמבר האחרון נרשמה האצה בקצב עליית מחירי הדירות מרמזת כי משפרי הדיור ניצי לו את הארכת הזמן שניתנה להם כדי למכור את דירתם הקודמת, על רקע מגפת הקורונה, במטרה לצבור עליית ערך נוספת של דירתם הישנה, מבלי שיחויבו במס כבעלי דירה נוספת.

הסבלנות משתלמת

על רקע מגפת הקורונה הוארך משמעותית משך הזמן הניתן לרוכי שי דירה בהמתנה למכור את דירתם

בדימונה מקבלים הנחה זניחה, אבל ברמת השרון מדובר על מתנה למי שלא נזקק. ומי משלם? כולנו

משפרי הדיור ניצלו את הארכת הזמן שניתנה להם למכירת דירתם הישנה, וצברו עליית ערך נוספת

רוכשי דירות בקריית אונו

הקודמת, מבלי שיחויבו במס כבעלי דירה נוי ספת. סביר להניח כי אורכה זו תרמה להתאי רכות הממושכת בפרק הזמן בו עומדות על המדף דירותיהם של מי שרכשו דירה וטרם מכרו את דירתם הקודמת. יתכן גם שסיומה הצפוי של תקופת הקפאה זו תמרצה חלק ממשפרי דיור למכור את דירתם הממתינה על המדף בחודש אפריל.

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול ברכישות משפרי הדיור בהשוואה לאפריל 2019 הקיף את מרבית האזורים. באזור המרכז וירושלים נרשמה דווקא ירידה של .8% מנגד, גידול חד של 35% נרשם ברכישות משפרי הדיור באזור באר שבע.

יש בור גדול ואפל שניצב בפני מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון הנמרץ אביעד פרידמן שמונה לתפקיד השבוע. פער עצום של 20 אלף דיי רות בשנה, שצריך לבנות עוד מעבר למכסה הרגילה המתוכננת.

אין פועלים זרים, אין די שיווקים, היתרי הבי נייה כפי שניתן לראות בכתבה השבוע בדפיי ציט עולמי לרעה. אנחנו מבטיחים להמשיך לעקוב ולהציע הצעות חדשניות. מקווה שנצי ליח, לטובת כולנו.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? נתונים: משרד האוצר, אגף הכלכלן הראשי
נתונים: משרד האוצר, אגף הכלכלן הראשי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel