Israel Hayom

שיא כל הזמנים: מדדי המניות המובילים בארה"ב מזנקים

הנשיא ביידן הציג תוכנית להגברת התחרות, וסתר את עצמו: "קיבלנו צמיחה נמוכה" ● בהמשך אמר: "השנה הכלכלה תצמח בקצב המהיר ביותר זה 40 שנה"

- גלעד צוויק

שיאים חדשים בוול סטריט ובמחירי הדלק בארה"ב - זאת על רקע הצו הנשיאותי הדרמטי שעליו חתם הנשיא ג'ו ביידן ביום שישי האחרון "לעידוד התחרותיות", אך על ידי התערבות המדינה ולריסון חברות ההיי־טק הגדולות. מחיר גלון בנזין בתחנות זינק 3.13־ל דולר 2.75( שקלים לליטר) - 40% יותר ממחירו בתחילת השנה.

בוול סטריט, שלושת המדדים המובילים עלו בשיעור ממוצע של כק%1 ונסגרו ברמתם הגבוהה אי פעם. המשקיעים כנראה סקרנים מהשינויים הדרמטיים שעשויים להתרחש בעקבות הצו החדש של ביידן, שכולל 72 סעיפים, לרבות הטלת הגבלות על מיזוגים ואיחודים בין בנקים וחברות בענפים אחרים, במטרה להוות משקל נגד לדחיקת עסקים קטנים ובינוניים לטובת גוק פים מונופוליסט­יים.

במקביל, הצו של ביידן קורא גם להתקין כללים חדשים על איסוף מידע מצד חברות הטכנולוגיה הגק דולות - בראשן אפל, אמזון, פייסבוק ואלפבית, חברת האם של גוגל.

היועץ הכלכלי הראשי של הבית הלבן, בריאן דיס, אמר לאחרונה שהק שליטה הגורפת של חברות הטכנוק לוגיה הגדולות הובילה לירידה בחדק שנות והציבה חסמים בלתי אפשריים עבור עסקים קטנים, שאינם מסוגלים לאסוף מידע על צרכנים כמו חברות הענק. דיס הדגיש כאמור כי הצו אינו נוגע רק למונופולים, אלא גם למיק זוגים בעייתיים הפוגעים בתחרותיות בשל ריכוזיות בענפים מסוימים.

הצו כולל, בין היתר, שבירת מונוק פולים של התקנת תשתיות אינטרק נט בבניינים משותפים, הסרת חסמי יבוא של תרופות והגבלה על בעלי עסקים לאכוף הסכמי איקתחרותיו­ת עם עובדים מתפטרים. הצו מקיף נוק שאים נוספים, לרבות בריאות, תעוק פה וחקלאות.

במסגרת הצגת הצו העיד ביידן על עצמו כי הוא "קפיטליסט גאה", ובהמשך הבהיר כי "קפיטליזם ללא תחרות אינו קפיטליזם, אלא ניצול". ביידן השווה עצמו לנשיאים לשעק בר טדי רוזוולט ופרנקלין רוזוולט, כאביר מעמד הפועלים, וציין כי "לפני 40 שנה בחרנו ללכת בדרך הלא נכונה", בדמות הסתמכות על אישים שהתנגדו, למשל, לתביעות

נגד מונופולים, בטענה כי הן עלולות לייצר תמריץ עסקי שלילי לעסקים, ובכך לפגוע בצרכנים שיסבלו מחוק סר תחרותיות.

ביידן הציג עמדה סותרת כשטען כי "לאורך 40 שנים נתנו לתאגידי ענק לצבור עוד ועוד כוח, ומה קיק בלנו? צמיחה נמוכה יותר, השקעות חלשות, פחות עסקים קטנים... אני מאמין שהניסוי נכשל". מנגד, ביידן בעצמו התגאה בכך ש"השנה הכלכק לה האמריקנית תצמח בקצב המהיר ביותר זה 40 שנה - בהשוואה כמובן לשנת הקורונה".

בנוסף, דווקא תחת ממשל טראמפ שתמך בשחרור רגולציה, בהורדת מסים ובצמצום התערבות המדינה במשק - יוזמות שביידן פועל כעת לטרפד - העסקים הקטנים פרחו, שכן השתלם לאזרחים לפתוח עסק ולהפעילו.

בתוך כך, נתוני האבטלה של השבוע שעבר בארה"ב היו גבוהים מהתחזיות - תוספת של 373 אלף מובטלים, לעומת צפי של 350 אלף.

הנתון של שבוע התפר בין יוני ליולי עודכן מק463 לק173 אלף תביק עות חדשות - בין היתר, כי הממשל ממשיך לתמוך בהעברות כספים למובטלים באופן המדכא את חזק רתם לעבודה.

 ?? צילום: רויטרס ?? הנשיא ביידן. עמדות סותרות
צילום: רויטרס הנשיא ביידן. עמדות סותרות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel