Israel Hayom

"בילדות התביישנו בגלות וביידיש"

שלמה בראבא מככב בהצגה חדשה בעברית וביידיש, וזה מרגש אותו ● "סבא היה רב ואבא חילוני, זה ניסיון לפיוס במשפחה"

- מאיה כהן

אם חשבתם שראיתם כבר הכל אצל השחקן והקומיקאי שלמה בראבא (70) - כדאי שתחשבו שוב, כי אישי וחשוף כמו שהוא מופיע בתיאטרון יידישפיל, בטוח שלא ראיתם אותו.

זהו שיתוף הפעולה הראשון של התיאטרון עם בראבא, בהצגה חדשה שנ קראת "היימישע מעשיות" )"סיפורים מהבית"(, שבה הוא מציג תמונות חיים ייחודיות ומרגשות מבית אבא, בעברית מתובלת ביידיש ועם שירים בליווי תזמו רת חיה והרכב קולי. על הכתיבה ביידיש אמון הפזמונאי והמלחין קובי לוריא, ועל העיבוד - האחים אסנר. לכתיבה ולבימוי בעברית אחראית שמר גאון, אשתו של בראבא. ההצגה תרוץ ברחבי הארץ החל מ 16 ביולי ,2021 בליווי תרגום לעברית ולרוסית. לצידו של בראבא על הבמה יש חקו הילית דייטש שני, חן בר, ניר שיבר והאחים אסנר.

"אני קם בכל בוקר ורץ לרקוד עם החב"דניקים מרוב התרגשות לקראת ההצ גה", צוחק בראבא, כשהוא מנסה להסביר לי עד כמה הוא נרגש. "אני זוכר שהת עוררתי בבוקר יום הולדת 70 שלי מחלום על אבא והתחלתי לדבר ביידיש. אשתי הטריפוליטא­ית ענתה לי בערבית והיל דה לא הבינה מה קורה. סבא שלי, שאני נקרא על שמו, היה רב ראשי בלודז' ודי בר ביידיש, ואבא שלי היה חילוני. רציתי לנסות לחבר בין אבא לסבא, והנה הגיע הרגע. עבורי זה ניסיון אישי לפיוס בתוך המשפחה. כשאבא שלי היה בן 14 הוא לא התאפק, ובאמצע יום כיפור הוציא פול קע של תרנגולת מהסיר. סבא שלי תפס אותו וגירש אותו מהבית, ואבא שלי, יצחק, הסתובב עם ציצית ופאות ברחובות לודז' עם פולקע ביד, ופתאום שמע שירה מאחת החצרות. הוא התקרב וראה בנים ובנות יושבים ושרים שירי געגוע לארץ יש ראל. הוא גילה רוח חדשה בלי פאות, בלי הפרדה, ונסחף בשירה ובחזון. אני גדלתי בבית חילוני לגמרי, אבל אחרי שתי כו סיות אבא שלי היה מתחיל לשיר חזנות. אני לא שוכח את זה". עד כמה היידיש היתה נוכחת בבית? "כל הילדות התביישנו בגלות וביידיש, אבל בבית ההורים רבו בשפה הזו כשלא רצו שנבין, ואיכשהו זה נקלט בגנים". והיום קל לך להציג בשפה הזאת? "כשאני שר ביידיש, חוזר לי מלבד השפה גם הניגון, הטעם, ואני נכנס להת רגשות בלתי נשלטת. ההורים שלי איבדו את משפחתם בשואה, הגיעו לארץ ושמו

קו על העבר. מבחינתם ההיסטוריה החלה מהרגע שהגיעו לפה, ואני לא יודע כלום על המשפחה שלהם, ואסור היה לשאול. זה משל על הדור הזה, הדבר הכי משובש שיש, כי השורשים האלה הם אבני היסוד שבנו אותנו".

איך גורמים לקהל צעיר לבוא להצגה ביידיש?

"לתיאטרון יש מנכ"ל בשם זליג רבינו ביץ' שחושב מחוץ לקופסה, ויש ניסיונות להביא קהל צעיר יותר. זו הזדמנות, כי אני מספר סיפורים שרובם בעברית מתו בלת ביידיש".

בראבא משחק בימים אלו בהצגה "הקו מיקאים" לצד מוני מושונוב בתיאטרון חיפה, ולמסך הגדול ולמסך הקטן הוא חוזר ממש בקרוב. "'זהו זה' חוזרת אחרי החגים וכבר מדברים על מופע של שירי התוכנית, על הצגה נוספת של אפרים קישון וסרט אמריקני של האחים כהן שראו את 'הערת שוליים'. ואני עושה הרצאות בנושא 'מהי הצלחה?'. אני מספר שב 2011 קיבלתי את פרס השחקן הטוב, נסענו לאוסקר והצטל מנו עם מריל סטריפ וג'ורג' קלוני, וחזרתי לגירושים שניים כואבים מאוד, לבית עם ילדים במשבר, קטסטרופה כלכלית והת קף חרדה. שאלתי את עצמי 'זו הצלחה?'. פה מתחילה שיחה על מה שחשוב בחיים".

 ?? צילום: אמנון ועדי וינר ?? שלמה בראבא
צילום: אמנון ועדי וינר שלמה בראבא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel