Israel Hayom

מה ממלכתי בעיניך?

- איתן אורקיבי

בין שפע המליצות שניגרו כדבש לרגל השבעת הנ שיא הרצוג ה ,2 בלט במיוחד ציוצו של שר החוץ יאיר לפיד. "מהיום שנכנס לתפקידו הפסקתי לקרוא לריבלין 'רובי', ולמרות מחאותיו קראתי לו רק 'אדוני הנשיא'. מהיום אפסיק לקרוא ליצחק הרצוג 'בוז'י'", התחייב בח גיגיות, ונימק: "מפני שממלכתיות אינה קורית מעצמה". כרגיל אצל לפיד, בתוך דקות נשלפו מהארכיב שלל דוגמאות שבהן פנה ל"כבוד הנשיא" בכינוי "רובי", מן הסתם כדי להתבשם קצת בפומבי מאותו ניחוח נושן של עממיות מסתחבקת.

מה שראוי יותר לביקורת הוא תרומתו של לפיד לפיחות הזוחל בערכה של הממלכתיות, ולרידודה לקוד התנהגות חלול המבטא לכאורה כבוד לממסד ולסמלים. "פגיעה בממלכתיות" נעשתה לעבירת סל שהאדונים המהוגנים והדודות החסודות מ"יש עתיד" ו"תקווה חדשה" מטיחים במי שסגנון השיח שלו אינו לטעמם. הם מצמידים את תגית ה"לא ממלכתי" לאלה שאולי נבחרו לכנסת בקולות כשרים, אבל מבחינה מהותית, או ליבתית, אינם נחשבים לבני תרבות הראויים למעמד. ברור לכל שהלא ממלכתיים הם במצודת זאב.

ובכן, לא רק שלפיד קרא לריבלין "רובי", הוא גם רחוק מלכהן כשומר סף של הממלכתיות, משום שב ניגוד חריף לדימויו העצמי, הוא ריסק לפחות שלושה מרכיביה השורשיים: סולדיריות בעיתות חירום, שותפות דמוקרטית ועקרון הריבונות המדינית.

היה זה לפיד שהכריז, בימי הבלבול ואי הוודאות של ראשית הקורונה, ש"ממשלה לא נבחרת מודיעה לאזרחים שאסור להם לצאת מהבית", ובהמשך פקפק בלעג בסיכוי להשיג חיסונים. בשיא המבצע בעזה וגל המהומות, תהה לפיד "למה תמיד האש פורצת בדיוק כשזה הכי נוח לראש הממשלה". זה כבר היה לדפוס: אם פרץ משבר לאומי, מצאתם את לפיד עסוק בדה לגיטימציה להנהגה ובפרימת הלכידות הציבורית. איך אמורים להרגיש שוטר שנשלח לאכוף סגר או חייל לפני מבצע, כשפוליטיקא­י מרכזי מסמן להם שמעל הפקודות שקיבלו מתנוסס דגל שחור של אי חוקיות?

לפיד הוא גם הנסיך והמלך של "מפלגות המנהיג", שהמירו את הדמוקרטיה הפנים מפלגתית בשיטת היו"ר המלהק. בהיעדר מוסדות דמוקרטיים, מבוססות המפ לגות האלה על תלות טוטאלית של החברים בשליט )ד"ש לעפר שלח(. את הדגם האנטי דמוקרטי הזה אימ צו ב"תקווה חדשה" וב"ימינה", וכך יוצא שכל מפלגות המרכז הנאבקות על השלטון בישראל, השילו גם מראית עין של תחרות ושותפות דמוקרטית.

ולבסוף, לפיד הוא אנטי אידיאולוג. הוא מתנועע במרחב הרעיוני כמדוזה הנוהה אחר זרם חמים, ומעולם לא הציג תזה שיטתית ביחס לסוגיות הליבה בפולמוס הישראלי. בהשראתו קמה כאן ממשלת הטופו ש"דוחה מחלוקות אידיאולוגי­ות לאחר כך"; ממשלה ששר הבי טחון שלה הבטיח למקבילו האמריקני לנהל את הדיון על איראן "בחדרים סגורים". המשמעות בפועל היא התמסרות לתכתיבי הבית הלבן וחתירה לריצוי הקהילה הבינלאומית, כלומר - נסיגה מעיקרון העמידה הפומ בית על האינטרס הלאומי של ישראל.

כרסום בסולידריות, בתרבות הדמוקרטית ובריבונות המדינית: מה זה אם לא בעיטה גסה באתוס הממלכתי של ישראל? לפיד התקדם לצמרת תוך החרבת הממלכתיות, שאת משמעותה מעולם לא הבין. האם יהיה זה ממלכתי מספיק לכנותו "אדוני רה"מ בפועל"?

פירוק הלכידות והתרבות הדמוקרטית: לפיד הוא האחרון שיכול להתיימר להיות שומר הסף של הממלכתיות הישראלית, אחרי שהתקדם לצמרת תוך החרבתה

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel