Israel Hayom

הלשכות המטונפות של התקשורת

- יעקב אחימאיר

לפני ימים אחדים כינה ח"כ סמוטריץ' את השרה שקד "סמרטוט", והעיתונאי בן כספית כינה בשידור את הח"כית לשעבר אוסנת מארק "זבל עופות". זה לא חדשות. התרגלנו.

יש גידופים נחותים יותר. מקורם לא רק בנבחרים, אלא גם בתקשורת. בתוכנית "אולפן שישי" ששודרה לאחרונה, כינתה המנחה רינה מצליח את לשכתו של נתניהו, בכהונתו כראש הממשלה, "לשכה מטונפת". לכך הצמידה שרשור של גרורות מילוליות דומות.

במוסף "גלריה" של "הארץ" רק הריעו לרינה. מהומה באולפן קמה עקב החלטת הנשיא הרצוג למנות לדוברו את נאור יחיא, ששימש דו ברו של הליכוד. רצונו של הנשיא - כבודו. הלוא כן? לא. באולפן היו שהסכימו עם מצליח בלשון רפה. לא זכור לי מי מהם מחה בתוקף על הכינוי שנקטה מצליח.

באותו אולפן היו גם מי שהתבטאו כבני תרבות. מי שהיללה ללא חסך את רינה מצליח היא יסמין לוי, המבקרת של "גלריה". בטור שלה הכתירה את מצליח עקב התבטאותה בתואר "ז'אן ד'ארק של העיתונות החופשית". עד כדי כך! נבהיר: איננו מאחלים למצליח כי תועלה על המוקד כגורלה של הגיבורה הצרפתית, אמיצת הלב, העלמה מאורליאן.

המסקנה: אם הח"מ יגדף )אבל בכיוון הפוליטי ה"נכון"!( ויחקה סג נון לא ראוי, יגדל הסיכוי שמבקרת "גלריה" אולי תכנה אותו "תומאס

ג'פרסון של העיתונות החופשית".

התבטאותה של מנחה אחת נמצאת כאן בראש דברינו, אבל היא לא יחידה. יש עוד "ז'אן ד'ארק", משני המגדרים. הם יאותרו גם בכנסת. כאשר יחידים מתוכם מגדפים את יריביהם הפוליטיים, טורחים עורכי מהדורות החדשות למחזר את הגידוף כפי שהוכרז מן הדוכן, והונצח בהקלטה, תמונה וקול.

ככל שהגידוף קיצוני, כך זה משובח: הוא מקפיץ מעלה את הרייטינג. תופעה זו אינה מאפיינת יחידים בלבד. אם כך מתבטאים ומשודרים בערוצי טלוויזיה, וגם בכנסת, אפשר להגיע למסקנה כי הסגנון האלים נטמע ומלבלב במאחזי תקשורת נחשבים, ולא בכדי: תרבות הניבול נו לדה שם, במאחזי העיתונות. שמה של התוכנית "פגוש את העיתונות" הוא תרגום מאנגלית של שמה של תוכנית אמריקנית בעלת שם זהה, אבל אילו הבדלים. זו תרבותית ועיתונאית, אין בה כל רסיס או רמז של גידוף. שם צופים רק בשאלות נוקבות, פלא מקצועי ממש.

ספק אם התרשמות אישית זו תמריץ את קברניטי הטלוויזיה, על ערוציהם, לחולל תיקון בשימוש בשפה. כל המלין על הסגנון האלים יזהה בקלות את המקור לנביעתו של השטף המילולי, הבלתי תרבותי בעליל, לא באורחים כי אם במנחי התוכנית. גם בהנהלת הערוצים יש "לשכות מטונפות".

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel