Israel Hayom

בג"ץ אישר פונדקאות בארץ לחד מיניים: "ניצחון השוויון"; דרעי: "המסורת נמחקת"

השופטים קבעו פה אחד כי ההגבלות על כך בחוק כיום אינן חוקתיות ● היישום: בתוך שישה חודשים ● העותרים: "ניצחנו" ● שר הבריאות: "יום היסטורי" ● ח"כ דרעי: "בג"ץ שוב מוחק את המסורת"

- יאיר אלטמן

במערכת הפוליטית - ולא רק בה - התקשו להישאר אדישים לנוכח פסיקת בג"ץ על זכות הפונד קאות בישראל להומואים ולאבות יחידניים - בתוך חצי שנה מהיום.

איתי ויואב פנקס ארד, בני הזוג שעתרו, מיהרו לברך והכריזו על ניצחון. "ניצחנו! ועכשיו זה סופי. פסיקת בג"ץ היא צעד גדול לעבר שוויון, לא רק ללהט"בים בישראל, אלא שוויון בישראל בכלל. הפסיקה חשובה לכולנו כי כל אפליה שרירותית היא חרפה למדינה. היא אומרת את הדבר שאזרחי ישראל הבינו כבר מזמן: משפחה להט"בית, כמו משפחה חד־הורית של אם או אב ועוד מודלים - כולן משפחות".

עו"ד חגי קלעי, שמייצג את העותרים, הוסיף שיותר מעשור חלף "מאז שפנינו לבית המשפט למגר את האפליה הקשה שבחוק הפונדקאות, ועד לסעד הסופי שניתן היום. המסר החשוב והברור של בית המשפט העליון משנה שעברה, כי אפליה על בסיס נטייה מינית חמורה ואסורה, תורגם לפסים מעשיים ולהפסקת ההפליה בפועל".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, שמשרדו יהיה אחראי ליישומה של ההחלטה, שכן מדובר בהליך רפואי, הודיע שמשרדו "יקיים את החלטת בג"ץ כלשונה. נתחיל מייד להיערך לכך שבפרק הזמן שקבע בג"ץ (שישה חודשים) נוכל לאשר כאן בישראל גם לזוגות מאותו מין ולגברים יחידנים הסדרי פונדקאות באופן שוויוני".

הוא הגדיר זאת כ"יום היסטורי לקהילה בישראל ולחברה הישראלית".

בתנועה למשילות ודמוקרטיה הצרו על כך שבג"ץ התערב בנושא במקום הכנסת. "לא ראוי, לא דמוקרטי ולא הגיוני שבית המשפט - שאינו נבחר - מתנדב להפוך לזירת ההכרעות הערכיות במדינת ישראל במקום הכנסת".

דברים דומים אמרה גם ראש התוכנית לנשים ומגדר באוניברסיט­ת תל אביב, פרופסור דפנה הקר: "עצוב שחוסר התפקוד של הממשלה היוצאת

בתנועה למשילות ודמוקרטיה הצרו על כך שבג"ץ התערב בנושא במקום הכנסת. "לא דמוקרטי שבית המשפט מתנדב להפוך לזירת ההכרעות הערכיות"

הוביל למצב שבו בית המשפט העליון מחויב להתערב בשם הזכות לשוויון".

ומנגד היו כמובן שמרנים שהתנגדו. אחד מהם כצפוי הוא יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, שכינה את ההחלטה "פגיעה חמורה ונוספת בזהותה היהודית של ישראל. רוב העם חפץ בשמירת מסורת ישראל, שמירת ערכי המשפחה היהודית. בג"ץ בהחלטותיו חפץ למחוק את מסורת ישראל".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הוסיף ש"הליך הפונדקאות הוא רגיש ובעייתי מאוד, ועלול לגרום במישרין ובעקיפין לניצול נשים, ובפרט נשים חלשות".

הורוביץ לא התנגד

בג"ץ קבע אתמול כי בתוך שישה חודשים יבוטלו הסעיפים המגבילים בחוק להביא ילדים בהסדר פונדקאות לגברים יחידנים ובני זוג מאותו מין. פה אחד קבעו השופטים כי ההגבלות הללו "אינן חוקתיות", וכי היעדר משילות אינו סיבה להותירן כאלה.

מדובר בפסק דין משלים לפסק דין חלקי שניתן בפברואר ,2020 שבו נקבע כי הסדר הפונדקאות פוגע באופן בלתי חוקתי בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלה. המדינה ביקשה הארכות זמן כדי לטפל בנוסח החוק הבעייתי, אך גם בשל המצב הפוליטי לא נעשה דבר לצורך קידום תיקון חקיקה מתאים. לכן בית המשפט קבע כי לא ניתן להשלים עוד עם המשך הפגיעה

בתגובת המדינה האחרונה שהוגשה בשבוע שעבר, הסביר השר הורוביץ כי אין למשרדו התנגדות לתת זכויות פונדקאות לגברים מהקהילה הגאה

הקשה בזכויות אדם שנגרמת כתוצאה מהסדר הפונדקאות הקיים, ויש לתת סעד אופרטיבי לעותרים. בכך קיבל בית המשפט את העתירה של בני הזוג פנקס־ארד .2015־ב

בעבר, בעקבות אמירות עקרוניות של שופטי בג"ץ, הכנסת תיקנה את החוק באופן שאפשר רק לזוגות נשים להשתתף בהסדר. בפברואר 2020 קבע בג"ץ כי אף שההסדר אינו חוקתי, לנוכח מורכבותו של הסדר הפונדקאות, ניתן פרק זמן של 12 חודשים לצורך קידום תיקון חקיקה שכאמור לא בוצע.

בתגובת המדינה האחרונה שהוגשה בשבוע שעבר, הסביר השר הורוביץ כי אין למשרדו התנגדות לתת זכויות פונדקאות לגברים מהקהילה הגאה. הורוביץ הסביר שבקשות הארכה הן משום שמדובר בכנסת חדשה, ושזכויות פונדקאות ללהט"בים הן עניין שלא ניתן להעביר בכנסת. בכך למעשה ביקש הורוביץ את התערבותו של בג"ץ.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? השר הורוביץ והעותרים איתי ויואב פנקס
צילום: אורן בן חקון השר הורוביץ והעותרים איתי ויואב פנקס
 ?? צילום: קוקו ?? מצעד הגאווה בת"א בחודש שעבר
צילום: קוקו מצעד הגאווה בת"א בחודש שעבר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel