Israel Hayom

תוכנית כבקשת רע"מ

במפלגתו של עבאס דרשו את מינהלת הבדואים או שיחרימו הצבעות; רה"מ מיהר להיענות ● אבל זה לא הספיק - ובערב הם איימו לפרוש מהקואליציה ●

- מתי טוכפלד, דניאל סיריוטי ודניאל רוט אבנרי

חודש לכינונה של הממשלה, מסתמן כי הצלע המשמעותית ביותר בהרכבה היא סיעת רע"מ, שמאלצת את הממשלה, פעם אחר פעם, להיכנע לתכתיביה. אתמול הספיקו ברע"מ לשגר לא פחות מש לוש אזהרות, ואיימו שלא להצביע בהתאם למשמעת הקואליציונ­ית אם לא ייענו דרישותיהם.

ההתקפלות הבוטה ביותר של הממשלה כלפי נציגי התנועה האס לאמית, היתה כאשר שעות בודדות לאחר שברע"מ הציבו אולטימטום, בדרישה להעביר לידיהם "עד לסוף היום" את מינהלת הבדואים ואת הר שות להתיישבות הבדואים בנגב, הז דרזה מזכירות הממשלה לערוך הצ בעה טלפונית בקרב השרים ולציית לח"כים הערבים.

בליכוד התייחסו לדברים, וח"כ מיקי זוהר ציין "בתגובה לכניעת בנט לדרישות רע"מ", כלשונו, כי "לא מפתיע שבנט מסכים להכל, ככה זה כשאין ציבור מאחוריך. כל עוד הוא ראש הממשלה, המדינה שלנו תחזור אחורה בכל הפרמטרים: הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים".

ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הד תית צייץ בטוויטר: "באמת לא ברור מדוע נצרך כל המנגנון הפריטטי המסורבל. רע"מ מבקשים, רע"מ מק בלים. נראה לי מנגנון הרבה יותר יעיל והרבה יותר משקף את המציאות הפוליטית. ברכות לראש הממשלה בפועל מנסור עבאס".

בהודעת הממשלה, שנמסרה כא מור זמן קצר אחרי האולטימטום של רע"מ בנושא, צוין כי "הממשלה מאשרת כעת, במשאל טלפוני, את העברת הגופים הבאים ממשרד הכ לכלה והתעשייה למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים: האגף הבכיר לפיתוח כלכלי חברתי בח ברה הבדואית בנגב. הרשות לפי תוח והתיישבות הבדואים בנגב".

בהודעה נטען כי לא מדובר בכני עה לרע"מ, אלא "מדובר במימוש ההסכמים הקואליציונ­יים שנחתמו טרם הקמת הממשלה".

מרד בקואליציה

אבל לא אלה היו הצרות היחי דות אתמול שחוללו חברי רע"מ לקואליציה. כבר בשעות הבוקר, הודיע ח"כ וואליד טאהא להנהלת הקואליציה כי סיעת רע"מ לא תצ ביע עם הקואליציה - לא במליאת הכנסת ולא בוועדות.

בהודעתו לא נמסרה הסיבה לה צהרה, אולם גורמים במערכת הפו ליטית מעריכים כי ברע"מ זועמים על כך שבקואליציה החלו במגעים אינטנסיביי­ם עם הרשימה המשות פת להענקת רשת ביטחון לממשלה, בתמורה להעברות תקציביות ומילוי דרישות שונות עבור המגזר הערבי שאותו הם מייצגים.

גורמים ברע"מ אמרו בשיחות סגו רות כי מצבה של המפלגה רק הורע מאז שהצטרפה לקואליציה, משום שהמשמעת הקואליציונ­ית מאלצת אותם להצביע נגד האינטרס של המגזר הערבי, כמו למשל בהצבעה על חוק האזרחות. זאת בעוד ההיש גים התקציביים והאחרים נרשמים גם על שמה של הרשימה המשותפת שבאופוזיצי­ה.

השיתוק הקואליציונ­י שהנחיתה רע"מ הביא לביטול ישיבה שתוכ ננה בהנהלת הקואליציה, בראשות יו"ר הכנסת מיקי לוי, שאמורה היתה לחלק עם האופוזיציה את הוועדות ואת התפקידים הפרלמנטריי­ם השו נים. הישיבה אמורה להתקיים היום, במידה שלא תידחה פעם נוספת.

נכון לעתה, הוקמו בכנסת רק שלוש ועדות: ועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ רם בן ברק )יש עתיד(, ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר )ישראל ביתנו(, וועדת חוקה בראשות ח"כ גלעד קריב )העבודה(. לצד שלוש אלו, מבקשת הקואליציה להקים עוד 14 ועדות קבועות, וכן שלוש ועדות נוספות, בעקבות ההס כמים שנחתמו ערב הקמת הממשלה.

באופוזיציה טוענים כי הוועדות הנוספות הינן בגדר בזבוז משאבים, והן קמו רק על מנת לסדר "ג'ובים" לחברי כנסת בקואליציה. נציין כי לכל ועדה חדשה נדרשים בעלי מק צוע נוספים, כמו מנהל, דובר, עוזר משפטי ועוזר פרלמנטרי, נוסף ליו"ר הוועדה.

אותו שיתוק קואליציוני הוא שה ביא לכך שהקואליציה הפסידה פעם נוספת אתמול בהצבעה חשובה בכנ סת. היה זה כאשר ביקשה הקואליציה להצביע על תקנות הקורונה בווע דת החוקה, אולם נאלצה למשוך את ההצבעה ולא לקיימה בהיעדר רוב. חברי הכנסת אמיר אוחנה )הליכוד(, שמחה רוטמן )הציונות הדתית( ואורי מקלב )יהדות התורה( הביעו את הת

נגדותם לאפשר את המשך האיסור על יציאה מהארץ, זאת לדבריהם "בהינתן שעל פי הצהרת משרד הבריאות בדיון, ישראל היא המדי נה היחידה בעולם שמבקשת להטיל מגבלות כאלה על אזרחיה, קל וחומר הדבר לא סביר כשישראל היא המדי נה המחוסנת ביותר בעולם".

לצד כל זאת, חברי רע"מ טוענים כי הבטחות שניתנו להם לא מומשו. בין היתר, לדבריהם, חוק קמיניץ לא הוקפא לחלוטין, ועדיין מתקיימות הריסות בתים בנגב. בסיעה שוררת תחושת תסכול גדולה מהתנהלות הקואליציה, שגם עבאס שותף לה.

בכירים ברע"מ אמרו אתמול כי "אם בנט לא ייעתר לדרישותינו - נפרוש מהקואליציה". אמש התכנסו חברי הסיעה, ובכוונתם לקיים היום ישיבה נוספת, שבה יוחלט כיצד לה תנהל בהצבעות המליאה ובוועדות הכנסת השונות.

"אין פה סיפור אהבה"

ואם לא די בכך, אתמול התראיין ח"כ מאזן גנאים מרע"מ והבהיר כי אם ישראל תתקוף ברצועת עזה, תפ רוש מפלגתו מהממשלה. בראיון לר דיו "מכאן" אמר גנאים: "אני אפרק את הקואליציה. אין סיפור אהבה בין מנסור עבאס והממשלה החד שה. בנט? הוא גרוע כמו נתניהו. חוק האזרחות גזעני, 20 אלף משפחות סובלות בגללו, ואני מתנגד לו. נמ נעתי כדי לא להפיל את הממשלה. יש לנו קווים אדומים".

גנאים הוסיף כי "התקשורת היהודית מגויסת לשירות הממשלה. נמתין כדי לוודא את טיבה של הממשלה החדשה. אנחנו לא בכיס של הקואליציה".

בתגובה לדברי ח"כ גנאים, מסר ח"כ איתמר בן גביר )הציונות הד תית( כי "בנט ולפיד שבויים בידי האחים המוסלמים".

ח"כ גנאים:

"חוק האזרחות גזעני, ואני מתנגד לו. נמנעתי כדי לא להפיל את הממשלה. אנחנו לא בכיס של הקואליציה. יש לנו קווים אדומים"

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? רה"מ בנט
צילום: יוסי זליגר רה"מ בנט
 ?? צילום: שריה דיאמנט ?? יו"ר רע"מ עבאס
צילום: שריה דיאמנט יו"ר רע"מ עבאס
 ?? צילום: דודי ועקנין ?? ח"כ גנאים
צילום: דודי ועקנין ח"כ גנאים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel