Israel Hayom

ממשלה עם אקדח לרקה

- עקיבא ביגמן

בנט הוא ראש ממשלה חלש. זו לא קביעה פרשנית או פובליציס טית, וגם לא ניתוח אישיותי או התנהגותי. מדובר בקביעה מדעית פשוטה, מתמטית למעשה. בנט, כראש ממשלה הנשען על 6 מנדטים בלבד, סובל מאפס גמישות פוליטית והוא פועל ללא שום מרחב תמרון.

מי שהיה זקוק להמחשה קיבל אותה אתמול, בדמות הכניעה המהירה לאולטימטום של רע"מ להעביר את הרשות להסדרת הבדואים ממשרד ראש הממשלה למשרד הרווחה. בבוקר הודיע חבר הכנסת וואליד טאהא מרע"מ בחשבון הטוויטר שלו, ש"חברי הכנסת של רע"מ לא ישתתפו בדיוני הוועדות, ולא יצביעו על חוקים במליאה עד להודעה חדשה". לא חלפו שעות ספורות והופ! - התקבלה הידיעה שדרישותיה של רע"מ נענו במלואן, והאחריות על הרשות להסדרת הבדואים תועבר באופן מיידי.

מדוע דרישה זו היתה כה חשובה לרע"מ? בשלב זה יש רק השערות. אולי קל יותר להתנהל תחת משרד הרווחה, משרד שולי יחסית, ולא גוף מרכזי וגדול כמו משרד ראש הממשלה.

מעבר לכך, יש טענות למינויים ולקשרים שונים ברמה המוניצי פאלית ברשויות שונות בנגב, שנוח להן יותר לעבוד עם שר הרווחה מאיר כהן ועם האופרציה של יש עתיד.

כל זה בגדר השערות, אבל דבר אחד ברור: לאנשי התנועה האס לאמית ברע"מ זה היה מאוד חשוב, וניתן להניח שהמוטיבציה לכך אינה הגברת המשילות ואכיפת החוק על הפזורה הבדואית.

הרשות להסדרת התיישבות הב דואים היא גוף שהוקם לפני מעט יותר מ 20 שנה, ומהווה מעין ממשלה בתוך ממשלה עבור הב דואים בנגב. זהו גוף ביצועי שמט רתו העברת הפזורה ליישובי הקבע, והוא מנהל פרויקטים גדולים מאוד של פיתוח במגזר בסכומי עתק של מאות מיליוני שקלים.

לדעת רבים, מדובר בגוף אנכרוניסטי שיש לסגור את דלתותיו, באשר הוא משמר את הסטטוס הנבדל של הבדואים ומבחין אותם משאר האז רחים, ובכך מייצר עיוות אזרחי. אולם כל עוד הוא קיים, מדובר בפרה חולבת שאין לה תחליף. הקשרים עם הרשות מייצרים אפשרויות רבות - הן בהסדרים שונים של בנייה, הסדרה והקפאת אכיפה, והן בחיבור לעטיני התקציבים השופעים שהמדינה שופכת ללא הכרה, על הסדרת התיישבות שאינה מעוניינת להסתדר. בסופו של דבר, הנתונים הע גומים ברורים: בכל שנות קיומה, הרשות הצליחה "להסדיר" משפחות בדואיות ספורות, אם בכלל. אבל שום דבר לא מפריע לשיטפון כספי הממשלה לזרום.

האיום בשביתה פרלמנטרית של רע"מ הצליח, והם קיבלו את שלהם. הפעם מדובר אולי בהתחייבות שניתנה להם עם הקמת הממשלה, אבל מהרגע שנוסדו יחסי הסחיטה הללו, אין שום סיבה שזה ייעצר כאן. הקפאת ההריסות ואכיפת החוק כבר מתרחשות דה פקטו, ולא צריך הרבה דמיון כדי לחשוב על הצעדים הבאים. רע"מ למדו לקח פשוט: ממשלת בנט נכנעת ללחצים. הפרוטקשן עובד, ובנט ישלם עוד ועוד.

האיום בשביתה פרלמנטרית של רע"מ הצליח, והם קיבלו את שלהם. הפעם מדובר אולי בהתחייבות שניתנה להם עם הקמת הממשלה, אבל מהרגע שנוסדו יחסי הסחיטה הללו, אין שום סיבה שזה ייעצר כאן

 ??  ??
 ?? צילום: דודו גרינשפן ?? התיישבות לא מוכרת בנגב
צילום: דודו גרינשפן התיישבות לא מוכרת בנגב
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel