Israel Hayom

טיסה אל העתיד: הצצה לסימולטור של מסוק ה"סופר יסעור" שיגיע לארץ

מהיר יותר, מתוחכם מתמיד - ומיועד למצבי קיצון ● צוות "ישראל היום" זכה להצצה בלעדית לסימולטור של ה"סופר יסעור" שצפויי להגיע ארצה ב 2025 ● "העתיד כבר כאן", מבטיח בכיר בלוקהיד מרטין המבקר בישראל, "זה כלי שנוצר במאה ה 21 למען המאה ה "21

- חנן גרינווד

חרף האתגרים בדמות מגיפת הקורונה, והעובדה שגם חוד שים ארוכים לאחר ההכרזה כי מסוק CH-53k )סופר יסעור( יהיה מסוק הסער הבא של צה"ל, עדיין לא נח תמה העסקה באופן סופי ורשמי - בחברת לוקהיד מרטין נחושים לעמוד בלוח הזמנים הנקוב, ולספק את המ סוקים הראשונים ב .2025

לראשונה מאז ההכרזה, אישרה הח ברה ל"ישראל היום" לקבל הצצה למ

סוק באמצעות סימולטור מיוחד שנמצא במשרדי החברה בתל אביב. "מדובר במסוק סער שטס מהר מאוד, עם קי בולת כפולה מאשר מסוק היסעור הישן והמוכר. הוא נושא מערכות אוטומטיות משוכללות ומגיע לטווחים עצומים, מסוגל לחדור ולנחות ואף אחד לא יזהה אותו", מספר תא"ל )מיל'( יהושע )שיקי( שני, מנכ"ל חברת לוקהיד יש ראל. "המטרה היא שב 2025 יגיעו הפ רטים הראשונים לישראל ויעמדו לר שות חיל האוויר". את ההדגמה ניתן לראות באתר וביישומון "ישראל היום".

בימים אלו מבקר בארץ אחד הבכי רים בחברה העולמית, טים קאהיל - סגן נשיא לפיתוח עסקי בינלאומי בלו קהיד מרטין. "אני לא יכול לתאר עד כמה זה חשוב לנו", הוא אומר בתשובה לשאלה מהי המשמעות של מכירת המ סוק לישראל, "לחיל האוויר הישראלי יש דרישות קשוחות מאוד, כמו שצ ריך, כי אתם נמצאים בסביבה קשוחה מאוד. צריך לטוס בתנאי קיצון. יעשו במערכות של המסוק שימוש מהותי, ייקחו אותו לקצה, וזה מעולה".

בתקופה האחרונה החלה הטמעת המסוקים הראשונים בחיל הנחתים האמריקני, ולוקהיד מרטין החלה לה

סיק מסקנות ראשונות מהטמעת הכ לים החדשים בתוך צבא בפועל. "אנחנו מקבלים פידבק מעולה. מדובר בכלי טיס שנוצר במאה ה 21 למען המאה ה ,21 ואם אתה טייס צעיר ושאפתן זה מסוק שתשמח מאוד להיכנס אליו. אנ חנו חיים בעידן של אייפונים וגיימינג, ואתה מצפה גם מהמסוק שיגן על המ דינה שלך לכלול את היכולות האלו. זה בדיוק מה שהם רואים ב .F-35 העתיד כבר כאן", מבהיר קאהיל.

בימים אלו עוסקים צוותי המו"מ של חיל האוויר ולוקהיד מרטין בשאלה מה ייכנס למסוק החדש בכל הנוגע לט כנולוגיות הישראליות. הסופר יסעור הוא מסוק יקר מאוד, וכל הכנסה של

טכנולוגיה נוספת היא עלות שישראל לא בהכרח רוצה ויכולה לממן. התוצאה הסופית תהיה מה שמכונה בלוקהיד מר טין "מסוק כחול". "חיל האוויר מעולם לא התפשר על איכות, וכך המצב גם כאן", אומר תא"ל )מיל'( שני.

חיל האוויר מתקשה מאוד כרגע להשיג חלפים למסוקי היסעור המיושנים, וחלקם אף מודפסים במדפסת תלת ממד מכיוון שאין להשיג חלקים מהיצרן. "מדובר באתגר קשה. היצרנים כבר לא מייצרים חלקי חילוף וצריך לאלתר הרבה דברים כדי לשמור את המסוקים בחיים לעוד כמה שנים", הוא מדגיש.

האינטרס של לוקהיד מרטין הוא לה

חליף את המסוקים מהר ככל האפשר. בחברה היו מוכנים לסגור עסקה כבר לפני שנתיים, אך בשל מערכות הב חירות הרבות חלו עיכובים בחתימה. בינתיים, מסוקי היסעור שכבר אמורים היו "לצאת לפנסיה" מתיישנים בקצב מסחרר, וחלקם אף קורקעו. בנובמבר 2019 התרחשה תאונה בסמוך לקיבוץ בית קמה בדרום, אז נאלץ מסוק יסעור שעליו לוחמי שלדג לנחות נחיתת אונס, ושניות לאחר פריקת הלוחמים המסוק עלה באש.

בחזרה לסימולטור: ליאור פלג, ראש מחלקת הסושיאל ב"ישראל היום", מש

תלב היטב בטיסה של המסוק המתוחכם מתוך ניסיונו הרב בפלייסטייש­ן .5 אנו מקבלים תדרוך VIP מפי תא"ל )מיל'( איתי רייס, בעבר מפקד בסיס פלמ"חים והיום סמנכ"ל הפיתוח העסקי של לו קהיד מרטין ישראל.

"בשורה טכנולוגית"

"מאז שנות ה 60 אין דורות של מסו קים", מסביר רייס, "הטכנולוגיה למעשה לא השתנתה באופן דרמטי. המסוק הזה מביא בשורה דורית ראשונה וחשובה מאוד. מה שגורם להגדרתו כדור חדש הוא העובדה שהוא ‪.'Fly by Wire'‬ הת

נועות שאני מכניס דרך ההגאים לא הולכות ללהבי המסוק, כמו שאנחנו רגילים במסוקים רגילים, אלא עוברות למחשב והוא עושה את התנועות הנ דרשות ללהבי המסוק כדי להשיג את היעדים שהוא רוצה להשיג".

נושא המהירות, אומר רייס, שונה דר מטית מאשר ביסעור. "המסוקים שיש בחיל האוויר טסים במהירות שיוט של 120 קשר 222) קמ"ש(. המסוק הזה משייט במהירות של 170 קשר 315) קמ"ש(, וטס במהירות של יותר מ 200 קשר 370) קמ"ש(. זאת אומרת שמהירות הטיסה מהירה באופן דרמטי".

 ?? צילום: לוקהיד מרטין ?? ה"סופר יסעור" בפעולה
צילום: לוקהיד מרטין ה"סופר יסעור" בפעולה
 ?? צילום: קוקו ?? מתנסים בסימולטור
צילום: קוקו מתנסים בסימולטור
 ?? צילום: לוקהיד מרטין ?? מסוק של עידן הגיימינג
צילום: לוקהיד מרטין מסוק של עידן הגיימינג
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel